Gå till innehåll

terräng kedjor


Trogglo

Rekommendera Poster

Jag brukar sätta kroken från ett spännband i ena ändan, och köra över spänbandet så kedjorna dras på. det brukar bli bra spänt, så kör jag över själva kedjan precis så ändan ligger ca 10-15 cm bakom däcket, då går det bra att sätta dit spännarna och få i hop länkarna

Sedan köra jag några hundra meter och efterspänner, då tar jag antingen lite halvgrova buntband som tål kyla, och surrar de lösa ändarna med eller så använder jag mej av ståltråd,lite grövre typ najtråd till armeringsjobb.

Det brukar bli bra om man släpper ut lite luft ur däckena när man spänner sista gången och sedan pumpar upp dem till lämpligt tryck igen, så får man lite extra spän på kedjorna.

Börjar alltid med fram hjulen. då det är viktigast att få på dem.

Det är inte ofta jag sätter kedjor på alla fyra hjulen bak, utan brukar sätta på den främsta axeln, tycker jag får bäst driv då om jag skall välja på en av axlarna bak.

 

Vet att vi har trådar om just detta med att sätta på kedjor, och det finns många andra sätt, tyvärr såg jag att länkarna inte fungerade när jag kollade i dag.

Men Fjello har lagt in en pdf fil som du kan ladda ner till exempel :)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/117-snoekedja-foer-lastbil/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt jag tycker är enkelt är:

 

Börja med att lägga kedjan över däcket så att änden utan lås hamnar strax ovanför marken.

Sätt en gummistropp från ena sidolänken runt däcket till den andra sidolänken.

Backa över kedjan.

Koppla låsen i mitten.

Ta bort gummistroppen och koppla sidolåsen (börja med det innre).

post-4976-0-61670100-1355014855_thumb.jpg

post-4976-0-12171400-1355014865_thumb.jpg

Jag brukar trä på överskottet av kedjan på låsen så att dom inte slår sönder dämparna.

post-4976-0-27410700-1355055316_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min favorit när det går snabbt är att lägga alla 4 eller 6 kedjorna på marken, köra på hjulen till typ mitten på kedjorna. Sen lyfta och slita ihop kedjorna på hjulen, koppla ihop mitten först, sen innre och sist sen yttre som då kan vara lite trög.

Alla hjulen, ett i taget. Sedan rulla några meter för att kedjorna sätter sig rätt, för att sen efterspänna nån länk till.

Lösa länkar som blir över låser jag fast med Biltemas små schackel som har lämplig storlek :-)

 

OBS. Kedjor skall inte spännas för hårt, då drar man in tvärkättingarna mellan klackraderna i däcket, och kedjorna slits mer när dom inte kan röra sig.

Sitter kedjorna lösa rensar dom ur sig skiten / snön bättre oxå. Men detta är bara min personliga åsikt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag upplever med att köra på kedjan och sedan lägga den runt däcket är att den fastnar i mönstret så att det är svårt att få ihop ändarna (har grovmönstrade däck).

När jag gör enl. min metod tar jag alla 4 däcken på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag körde Svana:s metod när jag hade original hjulen, nu har jag för breda däck för kedjorna :(

Men den metoden har jag alltid kört och tycker det fungerar riktigt bra och precis som svana säger skall icke en kjed vara för spänd.

Det är meningen att kedjan skall "slungas" ner på marken framför hjulet som en "grepp bana" så att hjulet alltid rullar på liggande kjed, om ni förstår vad jag menar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...