Gå till innehåll

Hur länka bilder rätt från tex photobucket?


Rekommendera Poster

Jag fixar nu att länka till photobucket, no problems. Men hur gör OBELIX när han lägger in sina bilder så dom syns direkt i hans garagetråd "Nybygget" ? Alltså så att man slipper klicka och öppna dem en efter en när man läser ex. hans tråd..

 

EDIT: Nu har jag lyckats till en början iaf, men nu blir bilderna antingen aningen små eller jättestora.. Måste finnas ett enkelt knep att få rätt storlek, hur??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kommit så långt att du har fått upp bilderna till photobucket så går du till det album där du har bilderna så du får en översikt, sen för du muspekaren över en bild. Då dyker en ruta upp med olika rader med text. Klicka i rutan där det står IMG code och kopiera hela den länken. Klistra sedan in den i meddelanderutan här så visas bilden utan att man behöver klicka upp den. :)

 

Har du bilder på ett annat ställe som någon annan fotosida, Google eller liknande så kan du högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress" eller något liknande beroende på vilken webbläsare man använder. Sen klistrar du in länken och skriver in framför länken och bakom länken avslutar du med .

 

 

Här är en bild som visar:

Instruktion.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag skrev detta inlägget så märkte jag att nåt är fel på forumet. Den tillåter inte IMG länkarna från Photobucket vilket den har gjort förut.

 

För att kunna visa bilderna nu var jag tvungen att klicka på knappen med trädet i denna textrutan här på Tgb.net och klistra in IMG länken utan "IMG- taggarna" före och efter länken.

 

Nåt är fel med forumet för det skall fungera att göra så som jag skrivit i inlägget ovanför. Det funkar på alla andra forum också :)

 

EDIT: Angående storlekarna på bilderna så kan man välja vilken storlek man vill ha på Photobucket. Standard ska vara 800*600 pixlar och det är det som är lagom storlek på forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag kan om Photobucket (PB) är att man måste justera bildstorleken i PB 

ovanför bilden finns  Edit  tryck ...  gå in på adjustment och resize

Skriv in tex. 600 på width och  Height blir 450 automatiskt eller 

Skriv in tex. 480 på width och  Height blir 360 automatiskt beroende på vilken storlek du villha på bilden...

Save and replace eller save as copy

Sen går du tillbaka till där du har bilderna och tittar på höger sida under "image Links"

Där trycker du på  "direct Link" (du har då kopierat länken till den bilden... 

På terrängbil så letar du upp ikonen "bild/image" beroende på språk (snett nedanför glada gubben....)

Då får du upp att du ska fylla i en URL....  tryck Ctrl-V så klistrar du in det du kopierade från PB

Sen är det bara att fylla i text vid bilden...

 

 

Tada.....  :blink:   skitenkelt   eller hur ...?   :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kamrater, snällt att ni hjälper en stackare som mig haha..

 

Största felet jag upplevde är just det Pvjyrtkleptgb1111 (hahahaha) skrev här ovan, att nåt e knas i forumet, samma som Robban OBELIX klagade på igår.. Så då var jag väl inte helt efterbliven då hehe. Ni får ändå ha lite överseende med att jag är rena datoramatören..inget jag är stolt över.

 

 Om jag lägger in stora bilder ändå, för att ni ska se bra, det stör väl inte sajten nämvärt negativt, eftersom bilderna är lagrade utanför?? Bara att tråden kan bli några fler sidor men det skadar väl inte, blir mellan 30-40 bilder när jag är klar tror jag..

 

 Vad anser ni?   /mvh.svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag kan om Photobucket (PB) är att man måste justera bildstorleken i PB 

ovanför bilden finns  Edit  tryck ...  gå in på adjustment och resize

Skriv in tex. 600 på width och  Height blir 450 automatiskt eller 

Skriv in tex. 480 på width och  Height blir 360 automatiskt beroende på vilken storlek du villha på bilden...

Save and replace eller save as copy

Sen går du tillbaka till där du har bilderna och tittar på höger sida under "image Links"

Där trycker du på  "direct Link" (du har då kopierat länken till den bilden... 

På terrängbil så letar du upp ikonen "bild/image" beroende på språk (snett nedanför glada gubben....)

Då får du upp att du ska fylla i en URL....  tryck Ctrl-V så klistrar du in det du kopierade från PB

Sen är det bara att fylla i text vid bilden...

 

 

Tada.....  :blink:   skitenkelt   eller hur ...?   :rolleyes:

 

Eller så kan man välja medlemskap och slippa hela den delen med Photobucket, det är skit enkelt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pvjyrtkleptgb1111 (hahahaha)

:lol:

 

Eller så kan man välja medlemskap och slippa hela den delen med Photobucket, det är skit enkelt det!

 

Fast det har ju blivit något fel med forumet efter uppdateringen. Det har fungerat klockrent förut.

För min del som student så anser jag att jag att jag har andra saker att lägga pengar på så därför är inte medlemskap aktuellt för mig ett tag framöver.

 

 

Exakt, men man kommer ju fylla ändå, förr eller senare..

 

Jag har använt PB i över fyra år och har inte lyckas komma i närheten av att fylla ännu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir kalas.

Annars tycker jag forumets bildhantering funkar bra då det blir lite mindre bilder åsså är det bara att klicka på den om man vill titta närmare.

 Instämmer. Nu kunde jag inte det men nästa projekt kanske :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag kan om Photobucket (PB) är att man måste justera bildstorleken i PB 

ovanför bilden finns  Edit  tryck ...  gå in på adjustment och resize

Skriv in tex. 600 på width och  Height blir 450 automatiskt eller 

Skriv in tex. 480 på width och  Height blir 360 automatiskt beroende på vilken storlek du villha på bilden...

Save and replace eller save as copy

Sen går du tillbaka till där du har bilderna och tittar på höger sida under "image Links"

Där trycker du på  "direct Link" (du har då kopierat länken till den bilden... 

På terrängbil så letar du upp ikonen "bild/image" beroende på språk (snett nedanför glada gubben....)

Då får du upp att du ska fylla i en URL....  tryck Ctrl-V så klistrar du in det du kopierade från PB

Sen är det bara att fylla i text vid bilden...

 

 

Tada.....  :blink:   skitenkelt   eller hur ...?   :rolleyes:

Ja eller så lägger man markören på kopiera bilden direkt i tex PB, trycker på kopiera och öppnar sedan fönstret med bild symbolen här på forumet , klistrar in direkt länken där och trycker på ok, så ligger bilden på forumet.

 

Alla har vi tydligen olika sätt och erfarenheter av bildhanteringen  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...