Gå till innehåll

Var kopplas bakre kupevärmaren in på motorn?


Rekommendera Poster

Min 9033 är helt strippad invändigt. Lite mer värme i stugan skulle behövas, därför tänkte jag sätta in ett fläktelement i kupen så som det har varit en gång. Reservdelskatalogen visar inte hur kopplingen var men jag gissar att det ska kopplas in som pilarna visar på min bild.

post-5290-0-87489900-1364247483_thumb.jpg

Ska det va så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det skall gå ett rör från vattenpumpen, som går under grenröret, , där tar man varmvatten i från, och leder till värmepaketet, och sedan tar man tillbaka det till bak kanten där du har en bult,

Detta för att du skall få lite tryck bak från vattenpumpen, 

 

Den med pluggade slangen är en retur eller om det var matningen från den klokoppling som de satte den vattenburna motorvärmaren på, som man värmde vattnet med en blås lampa.om jag inte misstar mej helt

Visst du kan ju prova, men jag tvivlar på att får någon vidare cirkulation i systemet om du plockar ut vatten från den med slangen och tar tillbaka det bak vid pluggen.

Det är i princip samma värme kanal du tar från då och då måste du nog ha en extra cirkulations pump för att få vattnet att gå runt, annars får du nog ingen värme i ditt värmepaket bak.

 

Naturligtvis har jag ett sådant rör som det skall vara liggandes, som jag kan skänka dej om du hittar ett lämpligt värmepaket eller original paketet.

MVh Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja,

tur att jag frågade. Jag förstår alltså att bägge dessa punkter är returer. Fånigt nog har jag inte ens tittat på var röret kom ifrån.

Får ta en närmare titt nästa gång jag är i "garaget". Bäst är väl att kolla var rören till främre värmepaketet ansluter.

 

Som bakre värmare hade jag tänkt använda innanmätet i den värmare som satt i TGB30 personalhytt.

Tack för ditt vänliga erbjudande om originarör! Jag får kanke återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du har ett lock som "pluggar" en utgång på vatten pumpen. 

det sitter två utgångar mot passagerar sidan, den ena förser det främre paketet, och den andra är pluggade på vissa pumpar eller så sitter röret där och det sitter oftast en bit slang i ändan med en bult och slang klamma typ som på ditt !!! Hm är det ett rör :blink:   med kopplingar på ?  :ph34r:
 

 

I så fall har jag lurat dej och det kommer från vattenpumpen, och då stämmer det med att du kan ta vattnet till värme paketet där, och leda tillbaka det där bulten/pluggen sitter  :unsure: 

 

Jo när jag klickade upp bilden ser jag ju att det är röret som du skall ansluta ingående till värmaren från  -_- 

Fy och skam på mej. som inte kollade noga första gången. men då har du ju lösningen i stort sätt klar, bara att byta ut pluggen mot en slang anslutning på toppen för retur vattnet  :)

 

Ber ödmjukast om ursäkt för att jag vilse ledde dej där ett tag 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för hjälpen. Jag var och rekade idag, det är inte lätt att förstå hur vattenflödet är runt pumpen.

Pluggade röret under grenröret verkar ju enligt säker källa vara en tryckmatning från cirk-pumpen.

Däremot pluggen på topplocket är jag osäker på, det kanske är slutet på den tryckkanal som cirk-pumpen matar till när termostaten är stängd?

Främre värmepaketets retur går till grova slangen vid botten av kylaren det är ju helt säkert en suganslutning, men det är lång slangväg dit.

 

Jag tror inte att jag har originalmotor heller, det finns ingen oljekylare och inga spår av vattenanslutningar till den. 

Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I normala fall så tas värmen till värmepaketn ut i bakkant på toppen på alla motorer jag jobbar med dagligdaggs, så jag skulle gissa att pluggen i toppen ska ur och att man kopplar en anslutning till värmepaketet där. Om röret under insuget är en retur kan jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi plockade nyligen bort ett värme paket från en valp som HT kastats av på och den är ombyggd till pick upp, så värmepaketet bak satt bara där me en plast säck över sej och var i vägen, på den bilen, och flera valpar jag bytt eller plockat ur bakre värme paketen så är matningen från pumpen genom röret och returen går helt riktigt i i en värme kanal bak på toppen. 

Något som många fått göra när de badat  med sina valpar och fått skit i kylet så de går varm, är just att sätta på full värme, även mitt i sommaren, det hjälper ganska bra och temperaturen på motorn sjunker, och bra mycket effektivare om man har det bakre paketet inkopplat.

 

Tvivlat inte en sekund på att de plockar ut värmen någonstans på toppen på nya bilar, men att man skall få den värmen till bakre värme paketet av en röd blockare enbart genom trycket i bak kant på motorn som sedan skall pressas in i en ingång ovanför den som matar det främre värme paketet på vatten pumpen känns lite konstigt.

Nu har jag inte kollat verkstads handboken om vattnets cirkulations riktning. men hur som haver kan/skall du använda dessa två anslutningar du har markerat på fotot till att koppla på det bakre värme paketet på, vilken väg det tar genom värmepaketet  , rätt eller fel märker du om du får luft fickor och ej får någon värme ur det.

Men skall man få ur alla luft ur en valp motor när man tömt dem, så är det bästa sättet att skruva bort tempgivaren bak ovan där pluggen sitter på toppen och fylla tills det kommer kylvätska där, och sedan skruva åt den, annars kan det vara svårt att få bort luft proppen i motorn, så är det full värme på alla värme paket för att se till att det inte blir någon luft kvar i systemet,, att det bakre värmepaketet skall ta sitt varm vatten där bak i från och trycka ner till pumpen Ja det är inte logiskt helt enkelt.

Men som tidigare, står det i boken från militären att det är tvärt om ja då har de väll räknat ut det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...