Gå till innehåll

Vågar jag köpa en tgb 30?


Rekommendera Poster

Styrboxar mm verkar vara ett avskräckande kapitel, men oftast är det frågan om åldring i lödningar m.m.

 

En kompis lödde om en hel del komponenter, och hux flux gick bilen som en klocka.

 

Har du grundläggande kunskap om elektronik, och kan använda rengöringsmedel och löda lite så är du hemma.

 

mvh

 

//E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växelådan i TGB30/40 är en ren Scaniakonstruktion. Det finns Allisonlådor och ZF-lådor inom Scania från den här tiden också men dom satt på civila bilar.

TGBlådan heter GA763, GA762 var en variant utan fördelningslåda som satt i en del turistbussar. GA761 (eller hette den GA760??) satt i stadsbussar den har bara 2 växlar H1 och M1. GA761 låter ungefär som när TGB30 växlar H3 till M3.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viper, du verkar ha gedigen erfarenhet av styrboxarna. Hur brukar du göra för att öppna boxen utan att skada kontakthusen?

Böj upp flikarna i aluminiumhöljet som håller plastgaveln, skruva bort 2 skruvar ur botten och slajda sen ur kortbunten ur aluminiumhöljet.

Hur går det till när kontakthusen skadas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 men när man investerat i 22.5" fälgar så öppnar sej många möjligheter till däckval.

Hur gör man denna investering? Det har skrivits massor om offset, nya fälgcentrum och liknande men i min otursförföljda hjärna har det inte gått in vad exakt jag ska skaffa. Som jag förstår det så med rätt 22,5" fälgar så är man "mainstream" vad det gäller däck, men vilka fälgar ska jag ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man denna investering? Det har skrivits massor om offset, nya fälgcentrum och liknande men i min otursförföljda hjärna har det inte gått in vad exakt jag ska skaffa. Som jag förstår det så med rätt 22,5" fälgar så är man "mainstream" vad det gäller däck, men vilka fälgar ska jag ha?

Jag skulle köpa ett gäng MAN-fälgar av rocknroll här på forumet a 60euro st. men tyvärr var han inte seriös,

jag inte haft tid att kolla men enl. miloverkstaden på P7 så köper de in en vanlig släp supersingle-fälg 22,5"

Redigerad av Stewz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa ett gäng MAN-fälgar av rocknroll här på forumet a 60euro st. men tyvärr var han inte seriös,

jag inte haft tid att kolla men enl. miloverkstaden på P7 så köper de in en vanlig släp supersingle-fälg 22,5"

Tack Stewz,

Dom där MAN fälgarna har jag sett på nån tysk sait, och frakten från tyskland är inte mycket mer än från sverige. Tordes inte riktigt tro på att dom passade men nu blir jag mer övertygad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mår stabshytterna egentligen?

 

Jag menar, finns det några vanliga fel/brister/sjukdomar man ska se upp med vid ett köp?

Fuktskador? I så fall var och brukar de vara vanliga?

Andra krämpor?

 

Vad är det viktigaste man ska kolla på själva stabshytten innan köp?

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla statusen på golvet till att börja med. vid den stora auktionen av 30 bilar samt stabshytter 2011 så lastade man stabshytterna med aldeles för korta gaflar vilket fick till följd att ett antal golv tog stryk. Bland annat Humlegaard råkade ut för det. Annars så verkar de hålla skapligt för sin ålder. Skulle tro att stabshytterna är minst 50 år gamla.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stabshytterna och radiolänkhytterna 9001/9011/9012 satt tidigare på bla Volvo viking, de flesta hytter jag sett är från 70 talet, sen ombyggda 1 eller 2 ggr.

Den sista till telesystem 9000 på 80/90 talet.

 

Kan inte rekomendera någon att lyfta hytterna med gafflar, var i norrköping/bråvalla 2011 och hörde och såg på ca 100m avstånd när gafflarna från en hjullastare gick genom en hytt... Möjligen Humlegaards.

Det bästa och rätta sättet är att använda de 4 lyftöglorna, en i varje hörn, och sen schakel och långa stroppar. De är ganska tunga.

 

Har instruktionsböcker (ca 8cm tjock pärm) till hytterna om någon är intresserad.

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfta med långgafflar går utmärkt, har gjort det otaliga gånger. Lossa alla fästen, lyft hytten längst bak och skjut in en regel bakom främre fästet i flakets kantlina. Lyft sedan hytten med max gaffelspridning, mitt på om hytten saknar elverket, eller 30-50cm längre fram om elverket sitter på. Omvänd procedur för att ställa på hytten. Jag har en 4400 lastare, hyttens vikt märks knappt...

 

 

Lyft_bak.jpg

 

Omtag.jpg

 

Klart.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ni har övertygat mig ...

Jag vågar köpa en TGB 30! ... om och när "rätt" tillfälle kommer.

 

MEN, jag undrar ... finns det möjligen någon TGB 30-kännare/expert/förståsigpåare som kan tänka sig att bistå en mindre vetande spekulant vid ett ev. köpetillfälle? Mot skälig ersättning förstås.

Kontakta mig i så fall.

 

Kanske någon i eller i närheten av Värmland?

 

Det kanske aldrig blir nåt köp, men i fall att ...

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej. Brukar sitta o läsa lite i detta forum. Körde TGB 30 på Kalkatraz 85-86.

Hade ingen aning om problemen med växelstyrningen då våra tgb bara gick och gick.

Har varit sugen på dessa sedan en längre tid så en vecka innan påsk var det dags.

Ringde på förmiddagen och var hemma på eftermiddagen. Hade inte varit inne i en hytt

på 26 år. Bara att hoppa in allt var där det skulle som typ i går. Den går som en klocka

och körde till bilprovningen. Grabbarna där var gamla tgb 30 meckar och förare.

Mycket matnyttig info nostalgi och skratt. Rent papper. Topp !

En prisvärd pickup. Förutom reservdäck på flak fick jag med två däck på flaket.

Var av ena är märkt 1999 tror att det är regummerat.

De ev problem som kan bli får jag ta när dom kommer.

inte så mycket att tänka på.

 

Med vänlig hälsning

TGB330

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kalix - säkert en jättefin plats och ett paradis på jorden! MEN, det är ju så långt dit!

 

Nå, har ni några tankar och funderingar kring Toveks auktion i Kalix? Eller ligger ni tysta i vassen och lurar, färdiga att slå till när tillfälle ges?

Hursomhelst, där finns ju ett antal TGB 30 med stabshytt - en sådan som jag vill ha!

 

Prisnivån i skrivande stund är verkligen humana - men det blir väl kanske annorlunda när det drar ihop sig för avslut kan tänka. Den berömda auktionshysterin!

 

Min nya fråga blir följande: Vågar jag köpa en TGB 30 ... i Kalix?

Köpa osett? Fraktkostnad till Värmland? Låter vanskligt!

 

Mvh

alaskaswede

 

 

Humlegaard, försökte skicka dig ett PM och tacka för erbjudandet om experthjälp vid ev. köp ... men lyckades tyvärr inte. Vet inte vad som felade, men Tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efterlysning!

 

Finns det någon i - eller i närheten av - Värmland som äger en TGB30 (helst med stabshytt) och som kan tänka sig att ge mig en visning av sin ögonsten?

Jag har tröttnat på att bara titta på bilder!

 

Som sagt, helst en med stabshytt då husbilsdrömmen skymtar i horisonten ... men finns inte det, så nöjer jag mig med vilken 30:a som helst!

Någon?

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Litet tillägg.. motorn som sitter i bilen är en av de hållbaraste som scania gjort (jobbat på motorprovningen scania) så har du bara glykol i systemet och oljetryck så behöver du inte oroa dig över motorn...  = billig..   övriga bilen är lättmekad och det finns mycket reservdelar på marknaden dock till en del hutlösa priser...  kan vara billigare att köpa en reservdelsbil om man behöver större grejor...  lådan är en allison så reservdelar finns i staterna för bråkdelar av kostnaden här hemma... (är inte mycket som kan gå sönder i den om den sköts heller)

kolla att däcken är hyffsade innan köp för det är en stor del av kostnaden om det behövs bytas..

annars så är det en billig husbil om du räknar på vad en sådan kostar i ammorteringar skatt och sådant....  och tankar man för de pengarna så tar du dig långt..

Terve, det var nyheter för mig att lådan kommer från Allison - det finns mycket kunskap på forumet!  :excl: Vet du vad modellen heter i USA? Bra att veta om man mot förmodan behöver delar nån dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...