Lollipop Postad 1 Maj , 2013 Rapport Share Postad 1 Maj , 2013 För ca ett halvår sedan lossnade bakre kardanen när bultarna som håller den mot fördelningslådan gick av. De har tydligt gått av under en längre tid. Nu har jag fått reservdelar från tatanka och påbörjat reparationer. Problem har uppstått, muttern som håller medbringaren på fördelningslådan sitter hårdare än vad jag kan lägga moment på den, när jag hänger i hylsnyckeln (åt rätt håll, har kollat noga) rullar tillslut bilen framåt utan att muttern rör sig alls. Vad göra? Det är inte rost, allt ser fint ut. Hur gör ni som mekar mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 Maj , 2013 Rapport Share Postad 1 Maj , 2013 Be någon bromsa samtidigt som du provar eller med en muttermaskin med bra slag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Maj , 2013 Rapport Share Postad 1 Maj , 2013 Muttermaskin av kraftig modell. Eller försiktigt värma muttern (bara muttern, inte axeln med packbox och lager), och sen på igen med långrör och hylsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Maj , 2013 Rapport Share Postad 1 Maj , 2013 Jag råkade ut för det på en valp för ett antal år sedan. hade folk att bromsa och hängde på ett rör men fick inte loss muttern. I ren desperation tog jag och satte röret på spärrskaftet och lät det ligga mot backen, sedan lade jag i lågväxeln och om det vart backen eller ettan för att det skulle dra åt rätt hål mins jag inte, men jag startade bilen och släppte försiktigt upp kopplingen, det small till och rör och spärrskaft flög åt olika håll, så det var nog bra att jag var själv, men muttern släpppte. så momentet som motorn och fördelningslådan fick agera avdragare åt mej. OBS DETTA TAR JAG INGET ANSVAR FÖR, VARKEN FÖLJDER ELLER RISKER MED. Jag har enbart berättat hur jag gjorde en gång i tiden med samma problem Så jag skulle också rekomendera en kraftig mutter maskin och kraft hylsa. MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogstokig Postad 4 Maj , 2013 Rapport Share Postad 4 Maj , 2013 Jag slogs med kronmuttern som sitter innanför skölden till handbromsen. Jag satte en domkraft under spärrskaftet och började pumpa. Skaftet böjde sig mer och mer och jag funderade på var jag skulle få smällen. Men helt plötsligt small det till och muttern lossnade. Min kärra stod nog stadigt för den rörde sig aldrig under tiden jag pumpade med domkraften. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 13 Maj , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2013 Lösningen blev bromstrampare, lednyckel och 1,5m järnrör. Kombinerades med lagom mkt våld och olämpliga kraftutryck. Järnröret når bra från kupén när man tar bort motorrumsluckan. Nu är bitarna i kontakt med varandra igen och jag hoppas att alla är monterade på rätt sätt. Provkörningen idag sket sig eftersom förgasarna fått spunk under vintern och sprutade bensin överallt, tur att man är paranoid nog att provstarta med alla luckor öppna. Ny tråd om förgasarrenovering följer..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.