Gå till innehåll

medbringaremutterproblem


Rekommendera Poster

För ca ett halvår sedan lossnade bakre kardanen när bultarna som håller den mot fördelningslådan gick av. De har tydligt gått av under en längre tid. Nu har jag fått reservdelar från tatanka och påbörjat reparationer. Problem har uppstått, muttern som håller medbringaren på fördelningslådan sitter hårdare än vad jag kan lägga moment på den, när jag hänger i hylsnyckeln (åt rätt håll, har kollat noga) rullar tillslut bilen framåt utan att muttern rör sig alls.

Vad göra? Det är inte rost, allt ser fint ut.

 

Hur gör ni som mekar mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för det på en valp för ett antal år sedan. hade folk att bromsa och hängde på ett rör men fick inte loss muttern.

I ren desperation tog jag och satte röret på spärrskaftet och lät det ligga mot backen, sedan lade jag i lågväxeln och om det vart backen eller ettan för att det skulle dra åt rätt hål mins jag inte, men jag startade bilen och släppte försiktigt upp kopplingen, det small till och rör och spärrskaft flög åt olika håll, så det var nog bra att jag var själv, men muttern släpppte. så momentet som motorn och fördelningslådan fick agera avdragare åt mej.

 

OBS DETTA TAR JAG INGET ANSVAR FÖR, VARKEN FÖLJDER ELLER RISKER MED.

Jag har enbart berättat hur jag gjorde en gång i tiden med samma problem

 

Så jag skulle också rekomendera en kraftig mutter maskin och kraft hylsa.

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slogs med kronmuttern som sitter innanför skölden till handbromsen. Jag satte en domkraft under spärrskaftet och började pumpa. Skaftet böjde sig mer och mer och jag funderade på var jag skulle få smällen. Men helt plötsligt small det till och muttern lossnade. Min kärra stod nog stadigt för den rörde sig aldrig under tiden jag pumpade med domkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lösningen blev bromstrampare, lednyckel och 1,5m järnrör. Kombinerades med lagom mkt våld och olämpliga kraftutryck.

Järnröret når bra från kupén när man tar bort motorrumsluckan.

Nu är bitarna i kontakt med varandra igen och jag hoppas att alla är monterade på rätt sätt. Provkörningen idag sket sig eftersom förgasarna fått spunk under vintern och sprutade bensin överallt, tur att man är paranoid nog att provstarta med alla luckor öppna.

Ny tråd om förgasarrenovering följer..... :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...