Gå till innehåll

Äntligen ägare av en Tgb11 Alu-Zink


JvZ

Rekommendera Poster

Nu var det ett tag sedan jag skrev...

 

Har satt på de nya däcken!

post-7474-0-96711000-1376057572_thumb.jpg

 

Tyvärr så vibrerar bilen från 30-40 km/h

Så det blir o söka o läsa här på forumet!

 

 

Måste även ge mig på de de främre damaskerna på portal vxl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har suttit o lus läst alla trådar för o hitta felet som gör att det vibrerar!

Idag la jag mig under bilen för att skruva bort främre kardanaxeln, något som jag tycker verkar vara första åtgärden enligt forumet!

Då upptäckte jag följande

post-7474-0-80498400-1376862699_thumb.jpg

 

Inte konstigt att det vibrera...

Så nu blir det o leta ny el begagnad kardan eller lämna in den befintliga för åtgärd

Har ingen erfarenhet av detta så alla råd tas emot

 

Har även köpt nya damasker till framhjulen, så snart skall de bytas

 

Någon som kan bidra med måtten på original burken man använder till damaskbytet?

Ska tillverka en egen...

 

//Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du hämtade bilen på Hedlandet, Mariefred så är det inte helt otroligt att original registreringsplåtarna ligger under gummimattan vid förarsätet. Det gjorde det på min bil.

Ja på hedlandet,men fanns tyvärr inga

Tack för tipset...

 

Ikke i bilen min heller.

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vafaan, ställde du domkraften under kardanröret?? haha :wacko:

 

 Nog har man sett mycket.. iaf i folkrace..men det där va nog lite i rekord tror jag. Jag är förvånad att den ens var körbar!! :lol:

 

Körbar är den och alla kvinnor som åkt i den ler o ser så nöjda ut hela tiden... ;)

 

nä måste få den fixad eller köpa en ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körbar är den och alla kvinnor som åkt i den ler o ser så nöjda ut hela tiden... ;)

 

nä måste få den fixad eller köpa en ny!

Okej.. :P

  Hmm. I helgen ska jag nog kröka till kardanen lite och bjuda med tjejpolarna på cruising.. :D  :D  :D

 

(ser en bild framför mig..den vanliga oturen! Kardanjävelen går av och tjejerna hoppar in i nån annan bil och sticker!!) hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. :P

  Hmm. I helgen ska jag nog kröka till kardanen lite och bjuda med tjejpolarna på cruising.. :D  :D  :D

 

(ser en bild framför mig..den vanliga oturen! Kardanjävelen går av och tjejerna hoppar in i nån annan bil och sticker!!) hahaha

 

Jag byter gärna kardan med dig! så slipper vi förstöra en ;)  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu fått tag på en bättre begagnad kardanaxel! Tack till de medlemmar hjälpte mig

Fick även svar på min fundering hur kardanen blev skadad! Tydligen så lyftes många 11or upp på lastbilar med hjullastare av militären

 

Nu blir har jag satt upp som mål att hinna byta kardanaxel o kardandamasker innan den 14 september då det är träff o körning i Eskilstuna

 

Lite flera planer nedan

-elektronisk tändning från tatanka

-isolera hela invändigt

-Hitta bra gummitätningar till de hål som militären gjort för att spruta in rostskyddet

-Byta alla gummilister i bilen, kör nog med den på swedol

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den här jag tänkte på! men det har ju ingen betydelse, den du bifogade funkar lika bra! så en sån får de bli...

är öronen på ditt utförande för att man skall dra/trycka in damasken med bultar?

damasbytemaj2013013.jpg

Redigerad av JvZ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som kan bidra med måtten på original burken man använder till damaskbytet?

Ska tillverka en egen...

 

//Johan

 

 

Är det den här du menar?

 

Det var den här jag tänkte på! men det har ju ingen betydelse, den du bifogade funkar lika bra! så en sån får de bli...

är öronen på ditt utförande för att man skall dra/trycka in damasken med bultar?

Oj blev ett inlägg för mycket  -_-

damasbytemaj2013013.jpg

Redigerad av JvZ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I helgen gäller det!

Då skall jag ge mig på att byta främre kardan och främre damaskerna på båda sidorna!

Jag hoppas jag hinner få fram verktyget för att pressa damasken på plats, skulle underlätta

 

Kommer nog köra på den modellen där man skruvar isär portalen helt o slipper klämma och lufta bromsolja!

 

Ska tvätta o måla kardanen innan montage! Men funderar på vilken färg som håller bäst i längden? Hammarlack kanske?..

Förslag tas emot

 

Har blivit ägare till en reservdelslåda för terrängbil 11, la lägsta bud man fick o det räckte tydligen!

Ska bli intressant o se vad den innehåller?

Redigerad av JvZ
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas jag hinner få fram verktyget för att pressa damasken på plats, skulle underlätta

 

Jag bävade också för strulet med att få ner damasken, men jag tog ett 100mm ventilationsrör från Biltema och knackade ned ringen med... Klart på ett par minuter. Fungerade över förväntan.

 

post-7591-0-13082600-1378813865_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bävade också för strulet med att få ner damasken, men jag tog ett 100mm ventilationsrör från Biltema och knackade ned ringen med... Klart på ett par minuter. Fungerade över förväntan.

 

attachicon.gif100mmVentilationsrör.JPG

Om jag inte hunnit o få verktyget så kanske jag ska prova på ditt sätt!

Tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu var det ett tag sedan jag skrev! Övriga livet tar all tid just nu

Dock så har jag byt kardanaxeln fram och vibrationerna försvann som jag hoppats...

Super nöjd och jätte tack till MikaelD som hjälpte till med kardanen på skroten!

Har också införskaffat en ny tättlist till tackluckan ifrån kuntze som jag skall montera vid bästa tillfälle

Värmefläkten bak skall rengöras o smörjas

Och så har jag kvar damask bytet

Jag vill också köpa en motorvärmare m cirkulations pump

 

Är sugen på bedlocks! Undrar om det finns till 11ans original fälgar som man efter monterar?

Lär bli mindre fixande nu eftersom 11an står på vårt landställe

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...