Gå till innehåll

Kopplingshaveri?


MikaelD

Rekommendera Poster

Hej kära forumskamrater.

Har i dagarna blivit med 11-bil vilket som är mycket trevligt!

 

Dock har det nu uppstått bekymmer.

Färden från försälningsplatsen gick mycket fint och det var med detta en nostalifylld och kärvänlig resa hem.

 

Problemet började efter hemkomst då jag tyckte det var en god idé med en liten "skogspromenad" i kvällssolen.

Symptomen som jag känner det visade sig genom att motorn varvade upp lite väl mycket men saknade ork att ta sig upp för en backe, mer gas löste detta galant och vi tog oss åter hem till tryggheten.

Väl på parkeringen märkte jag att doften av brända lameller spreds över bygden så jag lade i friläget och försökte växla, men nu är det som att en vägg tar emot och jag får inte i några växlar då motorn är igång. 

Växlarna går i med lite våld när motorn är avstängd.

 

Har ni några tankar kring vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en god vän och konsult över i kväll, och givetvis har kopplingen rasat vilket jag själv borde förstått.

Jaja, bara att montera ner och byta. Tanken när jag köpte den var ju även att det skulle bli ett projekt.

 

Kardanaxlar, sladdar, slangar och bult, så långt allting gott. Dock uppstår nu ett otrivsamt problem att få bort vajrarna från fördelningslådan, två stycken.

Trodde i min enfald att stora Bosch-satsen med allt mellan himmel och jord skulle räcka. men så icke.

 

Har ni förslag på hur man gör detta utan specialverktyg? 

 

Bifogar givetvis bilder på projektet.

 

942585_10151702595553103_164116503_n.jpg

993509_10151702595463103_423114289_n.jpg

 

970558_10151702600798103_1078160523_n.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall byta koppling om några veckor så jag är tacksam över all information som jag kan snappa upp här.

Mitt stora frågetecken är hur man lämpligast lyfter ner växellådan. Kan man fästa en lyft anordning i taket och på så vis slippa använda en ranglig domkraft undertill?

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite tur kan du få loss hastighetsmätarens vajer genom att ta bort hela drevet med hållare ur växellådan. Sitter med en liten stoppskruv en bit under där Vajern går in i lådan. Lossa stoppskruven, dra ur hela enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett par ytterligare alternativ.

 

Ta en hylsa i rätt storlek och skär upp ett spår i den så att den går att trä över vajern sen svetsar du fast ett handtag på hylsan. Fungerar klockrent.

 

Vill du inte göra det kan du lossa handbromsskölden, sitter med typ 5-6 bult. Obs! Håll i varvräknarhuset när du tar loss skölden, det sitter shims mellan varvräknarhuset och lådan som absolut inte får komma bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppdatering med kvällens sysselsättning.

Fick slutligen bort växellådan med hjälp av spännband runt taket, alla bult och muttrar lossnade fint då jag smörjde in dom med WD-40 igår kväll.

Jag löste problemen med hastighetsvajern och handbromsvajern genom att släppa dom i hastighetsmätaren respektive handbromsen, gick på ett par minuter och jag slapp krångla med Specialverktyget.

Ni ser alla hur denna lamell verkar må på bilderna nedan.

Tror ni att tryckplattan och urtrampningslagret har klarat sig? Hade inte med mig hylsa 13 så kunde inte släppa på bultarna på tryckplattan ikväll.

1001466_10151704993728103_435530156_n.jp

1002080_10151704994303103_770794080_n.jp

10550_10151704994058103_1853437636_n.jpg

1000044_10151704994193103_301674461_n.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick idag monterad ned det sista, tryckplattan har klarat sig vilket kändes skönt.

Var på Mekonomen och försökte få tag i ny lamell, men ingen av dom större kedjorna verkar sälja lameller till B30-motorn, dock hade TerrängAxel en ny begagnad liggandes som jag fick för ett bra pris.

 

bild1.jpg

Gammal lamell

bild2.jpg

Tryckplatta med bôs på som vi säger i Göteborg.

Aningen blånerad, men lite smärgelduk fixar detta.

bild3.jpg

Gammal lamell och tryckplatta i solskenet.

bild4.jpg

Började rengöra kåpan under kvällen, dock fick jag slut på Bräkleen så det blir att införskaffa mer. 

bild5.jpg

Gammal och ny lamell, värt att notera är att högra lamellen är aningen mindre men kommer från en orginal 11-bil.

Den vänstra är en lamell av nyare modell som säkerligen fungerat bra ett tag.

 

Har ni några bra att veta tankar till när det gäller monteringen och hopsättningen av växellådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte bytt koppling någon gång tidigare, så det enda tipset.

Var noga att centrera lamell med tryckplattan vid monteringen. Den tiden man lägger där sparar betydligt många svordomar sen när man ska ihop med motor/sprängkåpa/vxl-lådan igen. :)

 

 Fan vad många gånger jag försökt ta genvägar i en stressig folkracedepå och fått börja om igen.. hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns centreringsdon-sats, som dom heter hos tex Biltema eller andra verktygs/bildelskedjor. Men det kan vara dyrt att inköpa om man bara skall byta koppling en gång i livet, då är det bättre att låna av nån man känner om man känner någon :D

 

 Själv med ett upplag verktygsmaskiner på arbetet, brukar jag svarva egna (oftast ett nytt varje gång för jag glömt var jag lagt det.. :lol: )

 

Enklaste jag gjort var med slipmaskinen att nogrannt kona änden på ett sopkvast skaft som var tight i lamellhålet, ingen garanti dock men funkade satans bra faktiskt. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som Fredrik skrev ovan..

Akta dig att slira kopplingen i skogen och i all terrängkörning.

 

Jag har sett så många videoklipp på Youtube och bli bara irriterad..

 I skogen är det bättre med 46 motorstopp än en uppeldad koppling, anser iaf jag.

 

Själv släpper jag upp kopplingen helt och jobbar med gasen. Dör bilen..bara starta och åka igen. Ingen skada skedd. :P

 

 Ett litet tips bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skaka fram en gammal M40 växelåda och plocka axeln från den så funkar den kanon som centreringsdon, jag har en sådan satts som Svana beskriver, men använder hellre min axeltapp, när jag håller på med så tunga lådor som de på C30X bilarna, det skall bara glida i då, inget roligt att hålla på och jobba in dem i ett hål som inte är rätt centrerat.

Borde funka med andra axeltappar då splinesen  passar från flera Volvo lådor

 

Axeltappen på utgående axel mot motorn skruvar du snart bort och åter monterar om du får låna en sådan låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er support!

Fantastiskt att det finns ett forum med så kunniga och hjälpsamma människor!

 

En uppdatering från kvällen;

bild3-1.jpg

Kortade av frugans kvastskaft med två decimeter och gick lös med sandpapper och kniv.

bild1-1.jpg

Fungerade ruskigt bra. Det finaste centreringsdorn bygden skådat!

bild2-1.jpg

Upphissat och fint, perfekt med spännband runt taket. Det ger hela paketet lite vingelmån! 

Här fick jag dock hjälp av ett par eldsjälar (bror och far) då åbäket var bra tungt.

Nu är det bara att få ordning på bakre kardanaxeln som verkar kommit lite ur läge då fästpunkten vid bakaxeln verkar vridit sig ett par centimeter.

bild4-1.jpg

Såhär ser skapelsen ut idag, kommer göra en projekttråd så fort jag fått bilen att rulla igen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan är i huvudsak orginalstuk.

Dock saknas väldigt mycket detaljer så som lastgallret bak och fram samt båtupphängningsdelarna etc. Ingen som har liggandes som vill bli av med dessa delar från garaget;)?

Har en plan på att ordna med 220v till t.ex dator, vattenkokare och annat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastgaller har jag inget men lite bårupphängningsdetaljer ligger i förrådet.

Har haft en hel drös med nya bårremmar men jag kommer inte ihåg om jag slängde dem när jag röjjde senast, kan kolla om du vill.

 

Ser att du heter Date i efternamn. jag känner en Denny Date, lite ovanligt namn så det kanske är någon släkting till dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumskamrater!

Kan med glädje meddela att monteringen av kardanaxlarna gick utmärkt och klockan 22:20 rullade 11an åter på våra vägar.

Går mycket fint i växellådan.

Vill tacka för er hjälp och support i ärendet.

 

Kommer med detta starta en projekttråd i helgen avseende renoveringen av fordonet.

Hälsningar Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...