MikaelD Postad 8 Juni , 2013 Rapport Share Postad 8 Juni , 2013 Hej kära forumskamrater. Har i dagarna blivit med 11-bil vilket som är mycket trevligt! Dock har det nu uppstått bekymmer. Färden från försälningsplatsen gick mycket fint och det var med detta en nostalifylld och kärvänlig resa hem. Problemet började efter hemkomst då jag tyckte det var en god idé med en liten "skogspromenad" i kvällssolen. Symptomen som jag känner det visade sig genom att motorn varvade upp lite väl mycket men saknade ork att ta sig upp för en backe, mer gas löste detta galant och vi tog oss åter hem till tryggheten. Väl på parkeringen märkte jag att doften av brända lameller spreds över bygden så jag lade i friläget och försökte växla, men nu är det som att en vägg tar emot och jag får inte i några växlar då motorn är igång. Växlarna går i med lite våld när motorn är avstängd. Har ni några tankar kring vad som kan vara fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 8 Juni , 2013 Rapport Share Postad 8 Juni , 2013 Ja tror dina bromsar kan sitta fast eller om lamellerna(kopplingen) är slut. Ta en koll även på handbromsen så inte den ligger på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Juni , 2013 Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Hej. Det låter ju tyvärr som kopplingen rasat för dig. Lite knepigt med växlarna, hur känns kopplingspedalen? En dum fråga. Du slirar väl inte på kopplingen i skogen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Hade en god vän och konsult över i kväll, och givetvis har kopplingen rasat vilket jag själv borde förstått. Jaja, bara att montera ner och byta. Tanken när jag köpte den var ju även att det skulle bli ett projekt. Kardanaxlar, sladdar, slangar och bult, så långt allting gott. Dock uppstår nu ett otrivsamt problem att få bort vajrarna från fördelningslådan, två stycken. Trodde i min enfald att stora Bosch-satsen med allt mellan himmel och jord skulle räcka. men så icke. Har ni förslag på hur man gör detta utan specialverktyg? Bifogar givetvis bilder på projektet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 9 Juni , 2013 Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Jag skall byta koppling om några veckor så jag är tacksam över all information som jag kan snappa upp här. Mitt stora frågetecken är hur man lämpligast lyfter ner växellådan. Kan man fästa en lyft anordning i taket och på så vis slippa använda en ranglig domkraft undertill? /Jonny Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 9 Juni , 2013 Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Med lite tur kan du få loss hastighetsmätarens vajer genom att ta bort hela drevet med hållare ur växellådan. Sitter med en liten stoppskruv en bit under där Vajern går in i lådan. Lossa stoppskruven, dra ur hela enheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 Juni , 2013 Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Finns ett par ytterligare alternativ. Ta en hylsa i rätt storlek och skär upp ett spår i den så att den går att trä över vajern sen svetsar du fast ett handtag på hylsan. Fungerar klockrent. Vill du inte göra det kan du lossa handbromsskölden, sitter med typ 5-6 bult. Obs! Håll i varvräknarhuset när du tar loss skölden, det sitter shims mellan varvräknarhuset och lådan som absolut inte får komma bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Juni , 2013 Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Ang lyftanordning till lådorna så kan du dra stroppar runt taket och genom dörrarna,ja gjorde detta på min valp när ja gjorde kopplingsbyte förra våren,funkade kalas bra 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 10 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 En uppdatering med kvällens sysselsättning. Fick slutligen bort växellådan med hjälp av spännband runt taket, alla bult och muttrar lossnade fint då jag smörjde in dom med WD-40 igår kväll. Jag löste problemen med hastighetsvajern och handbromsvajern genom att släppa dom i hastighetsmätaren respektive handbromsen, gick på ett par minuter och jag slapp krångla med Specialverktyget. Ni ser alla hur denna lamell verkar må på bilderna nedan. Tror ni att tryckplattan och urtrampningslagret har klarat sig? Hade inte med mig hylsa 13 så kunde inte släppa på bultarna på tryckplattan ikväll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Juni , 2013 Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Jössees Har lammellen självdetonerat?? Men nu har du halva jobbet gjort,så det dröjer inte innan du får köra din tgb igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Fick idag monterad ned det sista, tryckplattan har klarat sig vilket kändes skönt. Var på Mekonomen och försökte få tag i ny lamell, men ingen av dom större kedjorna verkar sälja lameller till B30-motorn, dock hade TerrängAxel en ny begagnad liggandes som jag fick för ett bra pris. Gammal lamell Tryckplatta med bôs på som vi säger i Göteborg. Aningen blånerad, men lite smärgelduk fixar detta. Gammal lamell och tryckplatta i solskenet. Började rengöra kåpan under kvällen, dock fick jag slut på Bräkleen så det blir att införskaffa mer. Gammal och ny lamell, värt att notera är att högra lamellen är aningen mindre men kommer från en orginal 11-bil. Den vänstra är en lamell av nyare modell som säkerligen fungerat bra ett tag. Har ni några bra att veta tankar till när det gäller monteringen och hopsättningen av växellådan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Gött att det löser sig. Har inga bra tips på återmonteringen utan det är nog bara att bonka dit grejjorna igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Om du inte bytt koppling någon gång tidigare, så det enda tipset. Var noga att centrera lamell med tryckplattan vid monteringen. Den tiden man lägger där sparar betydligt många svordomar sen när man ska ihop med motor/sprängkåpa/vxl-lådan igen. Fan vad många gånger jag försökt ta genvägar i en stressig folkracedepå och fått börja om igen.. hahaha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Okej, tack för det tipset! Har aldrig bytt koppling tidigare men man lär sig var dag nya ting.Har du någon bra lösning på hur man gör det på ett någorlunda enkelt sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Finns centreringsdon-sats, som dom heter hos tex Biltema eller andra verktygs/bildelskedjor. Men det kan vara dyrt att inköpa om man bara skall byta koppling en gång i livet, då är det bättre att låna av nån man känner om man känner någon Själv med ett upplag verktygsmaskiner på arbetet, brukar jag svarva egna (oftast ett nytt varje gång för jag glömt var jag lagt det.. ) Enklaste jag gjort var med slipmaskinen att nogrannt kona änden på ett sopkvast skaft som var tight i lamellhålet, ingen garanti dock men funkade satans bra faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Och som Fredrik skrev ovan.. Akta dig att slira kopplingen i skogen och i all terrängkörning. Jag har sett så många videoklipp på Youtube och bli bara irriterad.. I skogen är det bättre med 46 motorstopp än en uppeldad koppling, anser iaf jag. Själv släpper jag upp kopplingen helt och jobbar med gasen. Dör bilen..bara starta och åka igen. Ingen skada skedd. Ett litet tips bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Kan du skaka fram en gammal M40 växelåda och plocka axeln från den så funkar den kanon som centreringsdon, jag har en sådan satts som Svana beskriver, men använder hellre min axeltapp, när jag håller på med så tunga lådor som de på C30X bilarna, det skall bara glida i då, inget roligt att hålla på och jobba in dem i ett hål som inte är rätt centrerat. Borde funka med andra axeltappar då splinesen passar från flera Volvo lådor Axeltappen på utgående axel mot motorn skruvar du snart bort och åter monterar om du får låna en sådan låda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Tack för er support! Fantastiskt att det finns ett forum med så kunniga och hjälpsamma människor! En uppdatering från kvällen; Kortade av frugans kvastskaft med två decimeter och gick lös med sandpapper och kniv. Fungerade ruskigt bra. Det finaste centreringsdorn bygden skådat! Upphissat och fint, perfekt med spännband runt taket. Det ger hela paketet lite vingelmån! Här fick jag dock hjälp av ett par eldsjälar (bror och far) då åbäket var bra tungt. Nu är det bara att få ordning på bakre kardanaxeln som verkar kommit lite ur läge då fästpunkten vid bakaxeln verkar vridit sig ett par centimeter. Såhär ser skapelsen ut idag, kommer göra en projekttråd så fort jag fått bilen att rulla igen. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Kul att det löste sig Projekttrådar gillar vi! å mycket bilder är alltid uppskattat. Vad är planen? Originalstuk eller anpassning till egna behov? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Min plan är i huvudsak orginalstuk. Dock saknas väldigt mycket detaljer så som lastgallret bak och fram samt båtupphängningsdelarna etc. Ingen som har liggandes som vill bli av med dessa delar från garaget;)? Har en plan på att ordna med 220v till t.ex dator, vattenkokare och annat bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Gillar skarpt ditt centrerings don En riktig LBL LBL= Luriga Bonn Lösningar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Lastgaller har jag inget men lite bårupphängningsdetaljer ligger i förrådet. Har haft en hel drös med nya bårremmar men jag kommer inte ihåg om jag slängde dem när jag röjjde senast, kan kolla om du vill. Ser att du heter Date i efternamn. jag känner en Denny Date, lite ovanligt namn så det kanske är någon släkting till dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Juni , 2013 Rapport Share Postad 13 Juni , 2013 Främre lastgaller råkar jag faktiskt ha såg jag när jag kollade i går kväll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Juni , 2013 Forumskamrater! Kan med glädje meddela att monteringen av kardanaxlarna gick utmärkt och klockan 22:20 rullade 11an åter på våra vägar. Går mycket fint i växellådan. Vill tacka för er hjälp och support i ärendet. Kommer med detta starta en projekttråd i helgen avseende renoveringen av fordonet. Hälsningar Mikael Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Juni , 2013 Rapport Share Postad 13 Juni , 2013 Bra mannen, du kom alltså ihåg att dra ur kvastskaftet före monteringen då..haha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.