Gå till innehåll

Hastighetsmätarvajer C202


Rekommendera Poster

Måste bara fråga då jag faktiskt är dåligt insatt i just C202, 

Men av vad jag förstår är det samma fördelningslåda på C202 som på C30X serien. då borde ju i alla fall ena änden på vajern från C30X bilarna passa, den mot lådan, men skiljer det uppe vid hastihetsmätaren ?

Det borde ju underlätta om du kunde söka en vajer från en 11a eller 13on bil då den länden borde vara ungefär den samma.

Sådana finns det ju kanske fler av, jag själv har en i reserv till exempel och det måste ju vara fler som sitter på sådana vajrar och vill sälja billigare än vad de säljer i "butik"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju samma låda så den änden är ju samma och det skulle förvåna mig om det inte är samma i änden mot hastighetsmätaren också.

Altyco hade f.ö. inga, åtminstone inte på lager just nu.

 

Jag lossade vajern uppe i hastighetsmätaren och fick ur ca 3.25m vajer, antar att den har gått av precis vid anslutningen.

Finns det lös vajer som man kan pressa fast fyrkantiga ändar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att kolla vore jag tacksam. Fyrkantpinnen på min vajer är ca 2.6x2.6mm  och 14.5mm lång.

 

Altyco hade inte till C202 inne, frågan är om han vet att 3314 vajern passar eller ej.

På lapplander.no finns en vajer med artikelnummer 339175 är det den du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack så mycket.

Ska kolla med Altyco igen om han har 3314 vajern annars får det bli från lapplander.no

Det finns en chans till, det finns en skrot ett par mil från där jag bor som har ett gäng TGB11/C303 stående, kanske finns någon bra vajer på någon av dom.

 

Men det får ju bli nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min vajer från Altyco idag, ca 25cm kortare än originalet men å andra sidan är originalet alldeles för lång.

Hoppas det ska fungera med denna. Dessutom är den tillverkad i "West Germany" så det är fina grejor ;)

Läste någonstans att någon hade skruvat loss låsskruven och tagit med hela drevet upp, hoppas det ska fungera.

Det enda kruxet är att man ska hitta fördjupningen som skruven ska in i sedan, men det löser sig nog.

 

En undring bara, ska man försöka få i nån olja och i så fall vilken typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok låter bra de för min är för kort då min fördelningslåda numera sitter ca 17cm längre bak å då blev vajern för kort  :wacko:

 

Vad har du gjort som gör att FD lådan är flyttad bakåt och får du inte mycket lutning på bakre kardan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt!

Jag ville försöka få dit en AW71 eller nåt sånt, men det var för mycket jobb för min del. Jag hade tänkt att behålla FD lådans position och flytta allt annat framåt annars får man ju ändra kardaner till vinschen också, men jag lade ner hela idén.

Ska nog försöka få in en 5-vxl manuell istället och insprutning, har en insprutnings topp på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen blev det tid för vajerbyte och jag kan säga att - ja den gamla valpens vajer passar, men det hade absolut inte gjort något om den var 10cm längre.

 

Nu är vajern ganska spänd, men jag hoppas att det fungerar och håller. Har inte provkört ännu, vajern går lite tajt förbi bromspedalen så jag hoppas inte den är i vägen vid körning.

Jag får skriva nån rad när jag har testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört en liten sväng och det blev nog inte bra.

Det tickar i hastighetsmätaren och nålen rycker, till detta finns väl två alternativ på fel:

Vajern sitter inte i ordentligt i ena änden, i så fall vid mätaren eller den har för snäv böj någonstans och det lutar åt det senare tror jag.

Det blev lite skarp böj på den där den går genom golvet så antagligen går den trögt, spänns lite och rycker till om och om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jaha igår var det dags igen, hastighetsmätaren lade av.

Först trodde jag att det var vajern som gick av igen, men man hör att det knäpper i mätaren när man kör.

Så nu antar jag att det är ett av följande alternativ: hastighetsmätaren trasig eller att vajern inte går in ordentligt i mätaren.

 

Jag har en mätare liggandes så jag ska prova att byta, men jag funderar på om man skulle försöka trä på en väldigt tunnväggig fyrkantig metallhylsa och förlänga vajern på det viset.

Ska också testa att snurra på mätaren med hjälp av en skruvdragare och en spik eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vajern av igen, denna gång där den går igenom golvet 40-50 cm från mätaren.

Jag tror man kan konstatera att det inte är bra att använda gammelvalpens vajer till C202 eftersom den är lite för kort och därför får någon lite väl skarp böj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...