Winther Postad 4 Juli , 2013 Rapport Share Postad 4 Juli , 2013 Troligtvis forumets dummaste fråga, men jag går snart bet på detta just därför att det är så till synes retligt enkelt men ändå tvärstopp... Slangen till oljetryckmätaren på panelen behöver bytas då den läker som en fontän när man kör motorn men jag får inte loss sk**ten. Muttrarna är sköra som fnöske och oavsett vilka verktyg man använder eller hur försiktig man än försöker vara så ser det ut som en jordfräs gått fram men nipplarna sitter fortfarande som berget! Alla andra anslutningar gick fint men inte just dessa, de går inte att rubba en millimeter i gängan med normala verktyg vad det verkar (de ser inte nämnvärt oxiderade ut heller och det är som sagt mässing och inte järnsmörja (och ja, jag har lagt på massor med rostlösningsolja)... Övre delen har jag lyckats få loss hela det lilla mässingsblocket från tryckröret (även om nippeln till slangeländet fortfarande sitter som svetsad) men den nedre kuben får jag inte loss då jag inte kan vrida den eftersom oljefiltret ju sitter bakom så att slangen tar stopp mot oljekylaren. Som väntat satt även den änden lika hårt men jag lyckades lossa litet på mässingskuben med en U-nyckel över dess centrumpunkt över anslutningen och förlängt skaft även i den änden men kan ej få loss den pga oavnstående... Måste jag riva hela grenrörs och insugspaketet eller finns det något enklare vis att få loss detta? (Jag avser återanvända övergångsblocken om jag lyckas få loss dem utan att de går sönder dvs då de verkar vara i gott skick, är enbart slangen som måste bort pga att gummit under metallameringen är förstört)) Någon som vet dimmensionen på dessa nipplar? . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 12 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2013 Alltså, allvarligt, jag kommer inte åt sk*ten med något verktyg över huvud taget, gick inte heller att komma åt med slipstift ej heller lyckades jag sticka in ett böjt bågfilsblad med önskat resultat osv... Försöker man dra loss muttern med en nyckel (vilket är på millimetern att det går att dra ett kvarts varv om man kan känna samtidigt var man skall sätta nyckeln) händer inget mer än att godset ger efter, oavsett hur försiktig man är och noga väljer korrekt verktyg. Försökte till slut spräcka bort den med en mejsel i skarven (så att det åtminstone går att få loss blocket så att man kan borra ur skiten... (men vill som sagt spara blocken om det går) men det gick givetvis inte heller... Måste jag riva halva motorn ändå således? Nu börjar jag få slut på ideer... Edit, spärrkaft finns inte minsta möjlighet att komma åt, inte heller med förlängda axlar eftersom sk*ten sitter bakom oljekylaren, ej heller underifrån ens om man skruvar bort avgaskröken... Funderar allvarligt på pentylstubin eller något nu... . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 Juli , 2013 Rapport Share Postad 12 Juli , 2013 Har du möjlighet att ladda upp ett par bilder?? är det gammelvalp du har eller 202an? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 14 Juli , 2013 Rapport Share Postad 14 Juli , 2013 Olje kylare? Låter inte som att du har en vanlig gammelvalp. men hur som är ju själva blocket rätt likt. På gammelvalpen sitter ett vinkelblock i mässing på blocket och i det är det fäst en slang med en crimpad mutter på. Du borde kunna kapa slangen och vrida upp mässingsblocket med en nyckel av lämplig storlek. Är det för knöligt att komma åt så blir det nog till att montera av oljefilter och oljekylare Men som sagt, ett par bilder hjälper mycket för att analysera problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 15 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 Juli , 2013 Ja, det är en gammelvalp med den äldre motorkonfigurationen med horisontellt, rakt insugsrör. *sukk* Nu är slangen lös men mässingsblocket gick givetvis sönder mot motorblocket trots att jag försökte vara försiktig... Någon som vet vad detta lilla block (kuben) heter som reservdel och om det fortfarande går att få tag på? Är det samma som på civila motorer? Övergångsblocket lyckades jag värma loss med gas i verkstaden så det verkar ha klarat sig. Oljekylaren är en rund mässingstallrik som sitter monterad bakom filtret (vet inte exakt vad den innehåller men gissar att det är en ganska enkel historia, är iaf angivet som oljekylare i manualboken), vet inte om den finns på de civila B-18, men tror den är original på Gammelvalpen med B-18 och Zenith förgasarkombination iaf. Funderar på att sätta dit en elektiskt givare iställetför slangeländet (som jag nu är milt sagt utomordenligt less på...), vad tror ni, bra eller dålig ide? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 15 Juli , 2013 Rapport Share Postad 15 Juli , 2013 Jag har satt en lampa på min som lyser rött. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 17 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 17 Juli , 2013 Hoppas det är ok att länka, men vet inte vad typen heter... Tror ni att denna klunde passa ihop med en lysdiod om det räcker att göra så? (Passar gänga och specifikationer?) http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.7488.39780/oljetrycksgivare Edit, det sitter original en direktkopplad medkanisk oljtrycksmätare (som är integrerad i mätartavlan) på denna årsmodell, därav slöangproblemet! (Bilder på allt kommer så snart jag kan låna en riktig kamera, alternativt få igång interfacet på mobilen, men det är för närvarande stendött av okänd anledning... Därav inga bilder för tillfället) - Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 17 Juli , 2013 Rapport Share Postad 17 Juli , 2013 Den givaren kommer att passa perfekt och en lysdiod på 12 V är inga problem. Givaren ska ju bara jorda när det blir tryck i motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 18 Juli , 2013 Rapport Share Postad 18 Juli , 2013 Nu har ni säkert tänkt så, fast inte skrivit det. Vill man inte ha så att lampan tänds när trycket är borta, som en varning. Om det lyser rött hela tiden så motverkar det väl varningsmetodiken? Borde ju kunna lösas enkelt med ett litet relä. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 18 Juli , 2013 Rapport Share Postad 18 Juli , 2013 Du kopplar + från tändningslåset på ena polen på lampan och den andra går till givaren, när givaren är trycklös lyser lampan och vid tryck släcks den, alltså givaren jordar när den är trycklös. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 18 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 Juli , 2013 Tackar som tusan, då blir det nog en sådan. Edit, Tänkte behålla originalriggen så långt den är hel så att det hela blir reverserbart till original om någon skulle önska det i framtiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Halloj! Har följt denna problemlösningstråd, något jag tänker på är att det är väl "1/8 rörgänga i blocket på B18/20/30. jag tror att det finns säkert någon rörmockare el hydraulrep verkstad som har delar så du kan skarva ihop originalslangen med modernare kopplingar tala med någon sådan så kanske det hela löser sig, Mvh. Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 21 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Om det är så, Stort Tack för den upplysningen!! Lyckades ej få någon klarhet i detta tidigare så jag tänkte samma tanke om det inte borde gå att fråga någon hydraulverksatd om man bara visste dimmensionen var standard. Säg mig någon som vet om även vinkelblocket mot motorblocket är detsamma som på civila motorer och något man kan tänkas hitta på någon skrot? Om detta blir för krångligt eller ställer sig mycket dyrbart relativt sett lutar det åt att jag tills vidare pluggar den övre anslutningen men återmonterar övergångsblocket som är helt men monterar en elektrisk givare som ersättning för det trasiga blocket vid motorn så att originalriggen går att återställa i framtiden.Skall prova låna en TIG svets om jag på något okänt vis kan få loss biten i motorblocket relativt hel... Om det mot all förmodan skulle gå så skall jag höra på hydraulverksatden i stan om de kan pressa upp en ny slang istället. Man skulle ju trots allt få en riktig skala indikering med både övre och undre lägen om man mekar igång den gamla mätaren menar jag. (Den går ändå inte att demontera då den utgör en integrerad del av panelmätarens kombinationsdel som jag tänkt behålla). - . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 21 Juli , 2013 Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Precis som Arvid säger så är det 1/8 NPT en konisk rörgänga som finns hos hydraulfirmor och blocket finns säkert att hitta hos dessa. Du kan montera både orginalmätaren och en givare för lampa, fråga hos hydraul gubbarna så får du de delar du behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Winther Postad 22 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2013 Ok, om även anslutningen är standard verkar det ju vara en mycket vettig ide, tryckgivaren i originalutförande (troligen kopia men såg ju annars identisk ut) var ju tom billigare än biltemas kinakopior till deras mätare så det var ju i så fall inte så mycket att snacka om. Är det som jag tänker att det då räcker att göra en gren vid motorblocket och dela på utgången från motorblocket (och dra en extra tamp för strömförsörjningen via startnyckelns + pol), eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 22 Juli , 2013 Rapport Share Postad 22 Juli , 2013 Ja, ett grenblock med 1/8 NPT anslutningar, en till din orginalmätare och de andra till en standard givare för B18, B20 och du drar en kabel från lampan till givaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Du bör nog ha ett T-rör med en utvändigt gängad del och två invändigt gängade, sedan skruvar du i givaren för lampan och den nya slangkopplingen till mätaren! Klart å betalt! Mvh. Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.