Gå till innehåll

Dum fråga men hur lossa slang till oljemätare?


Rekommendera Poster

Troligtvis forumets dummaste fråga, men jag går snart bet på detta just därför att det är så till synes retligt enkelt men ändå tvärstopp...

 

Slangen till oljetryckmätaren på panelen behöver bytas då den läker som en fontän när man kör motorn men jag får inte loss sk**ten. Muttrarna är sköra som fnöske och oavsett vilka verktyg man använder eller hur försiktig man än försöker vara så ser det ut som en jordfräs gått fram men nipplarna sitter fortfarande som berget! Alla andra anslutningar gick fint men inte just dessa, de går inte att rubba en millimeter i gängan med normala verktyg vad det verkar (de ser inte nämnvärt oxiderade ut heller och det är som sagt mässing och inte järnsmörja (och ja, jag har lagt på massor med rostlösningsolja)... Övre delen har jag lyckats få loss hela det lilla mässingsblocket från tryckröret (även om nippeln till slangeländet fortfarande sitter som svetsad) men den nedre kuben får jag inte loss då jag inte kan vrida den eftersom oljefiltret ju sitter bakom så att slangen tar stopp mot oljekylaren. Som väntat satt även den änden lika hårt men jag lyckades lossa litet på mässingskuben med en U-nyckel över dess centrumpunkt över anslutningen och förlängt skaft även i den änden men kan ej få loss den pga oavnstående...

 

Måste jag riva hela grenrörs och insugspaketet eller finns det något enklare vis att få loss detta?

(Jag avser återanvända övergångsblocken om jag lyckas få loss dem utan att de går sönder dvs då de verkar vara i gott skick, är enbart slangen som måste bort pga att gummit under metallameringen är förstört))

 

Någon som vet dimmensionen på dessa nipplar?

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, allvarligt, jag kommer inte åt sk*ten med något verktyg över huvud taget, gick inte heller att komma åt med slipstift ej heller lyckades jag sticka in ett böjt bågfilsblad med önskat resultat osv...

Försöker man dra loss muttern med en nyckel (vilket är på millimetern att det går att dra ett kvarts varv om man kan känna samtidigt var man skall sätta nyckeln) händer inget mer än att godset ger efter, oavsett hur försiktig man är och noga väljer korrekt verktyg.

Försökte till slut spräcka bort den med en mejsel i skarven (så att det åtminstone går att få loss blocket så att man kan borra ur skiten... (men vill som sagt spara blocken om det går) men det gick givetvis inte heller...

 

Måste jag riva halva motorn ändå således?

 

Nu börjar jag få slut på ideer...

 

Edit, spärrkaft finns inte minsta möjlighet att komma åt, inte heller med förlängda axlar eftersom sk*ten sitter bakom oljekylaren, ej heller underifrån ens om man skruvar bort avgaskröken... Funderar allvarligt på pentylstubin eller något nu...

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olje kylare? Låter inte som att du har en vanlig gammelvalp. men hur som är ju själva blocket rätt likt.

 

På gammelvalpen sitter ett vinkelblock i mässing på blocket och i det är det fäst en slang med en crimpad mutter på.

 

Du borde kunna kapa slangen och vrida upp mässingsblocket med en nyckel av lämplig storlek. Är det för knöligt att komma åt så blir det nog till att montera av oljefilter och oljekylare

 

Men  som sagt, ett par bilder hjälper mycket för att analysera problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en gammelvalp med den äldre motorkonfigurationen med horisontellt, rakt insugsrör.

*sukk* Nu är slangen lös men mässingsblocket gick givetvis sönder mot motorblocket trots att jag försökte vara försiktig...

Någon som vet vad detta lilla block (kuben) heter som reservdel och om det fortfarande går att få tag på?

Är det samma som på civila motorer?

 

Övergångsblocket lyckades jag värma loss med gas i verkstaden så det verkar ha klarat sig.

 

Oljekylaren är en rund mässingstallrik som sitter monterad bakom filtret (vet inte exakt vad den innehåller men gissar att det är en ganska enkel historia, är iaf angivet som oljekylare i manualboken), vet inte om den finns på de civila B-18, men tror den är original på Gammelvalpen med B-18 och Zenith förgasarkombination iaf.

 

Funderar på att sätta dit en elektiskt givare iställetför slangeländet (som jag nu är milt sagt utomordenligt less på...), vad tror ni, bra eller dålig ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är ok att länka, men vet inte vad typen heter...

Tror ni att denna klunde passa ihop med en lysdiod om det räcker att göra så?

(Passar gänga och specifikationer?)

 

http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.7488.39780/oljetrycksgivare

 

Edit, det sitter original en direktkopplad medkanisk oljtrycksmätare (som är integrerad i mätartavlan) på denna årsmodell, därav slöangproblemet!

 

(Bilder på allt kommer så snart jag kan låna en riktig kamera, alternativt få igång interfacet på mobilen, men det är för närvarande stendött av okänd anledning... Därav inga bilder för tillfället)

 

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj! Har följt denna problemlösningstråd, något jag tänker på är att det är väl "1/8 rörgänga i blocket på B18/20/30.

jag tror att det finns säkert någon rörmockare el hydraulrep verkstad som har delar så du kan skarva ihop originalslangen med modernare kopplingar tala med någon sådan så kanske det hela löser sig,

 

Mvh. Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så,

Stort Tack för den upplysningen!!

Lyckades ej få någon klarhet i detta tidigare så jag tänkte samma tanke om det inte borde gå att fråga någon hydraulverksatd om man bara visste dimmensionen var standard.

 

Säg mig någon som vet om även vinkelblocket mot motorblocket är detsamma som på civila motorer och något man kan tänkas hitta på någon skrot?

 

Om detta blir för krångligt eller ställer sig mycket dyrbart relativt sett lutar det åt att jag tills vidare pluggar den övre anslutningen men återmonterar övergångsblocket som är helt men monterar en elektrisk givare som ersättning för det trasiga blocket vid motorn så att originalriggen går att återställa i framtiden.Skall prova låna en TIG svets om jag på något okänt vis kan få loss biten i motorblocket relativt hel... Om det mot all förmodan skulle gå så skall jag höra på hydraulverksatden i stan om de kan pressa upp en ny slang istället. Man skulle ju trots allt få en riktig skala indikering med både övre och undre lägen om man mekar igång den gamla mätaren menar jag.

(Den går ändå inte att demontera då den utgör en integrerad del av panelmätarens kombinationsdel som jag tänkt behålla).

-

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Arvid säger så är det 1/8 NPT en konisk rörgänga som finns hos hydraulfirmor och blocket finns säkert att hitta hos dessa.

Du kan montera både orginalmätaren och en givare för lampa, fråga hos hydraul gubbarna så får du de delar du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om även anslutningen är standard verkar det ju vara en mycket vettig ide, tryckgivaren i originalutförande (troligen kopia men såg ju annars identisk ut)  var ju tom billigare än biltemas kinakopior till deras mätare så det var ju i så fall inte så mycket att snacka om.

Är det som jag tänker att det då räcker att göra en gren vid motorblocket och dela på utgången  från motorblocket (och dra en extra tamp för strömförsörjningen via startnyckelns + pol), eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...