Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/14/2019 in all areas

  1. 2 points
    Ja min expertis i olja kan ju verkligen i fråga sättas. Har ingen Harvard examen i just GL tillsatser i oljor .Ja inte i något annat heller. Vart har du hittat att Volvo och Militärens expertis kräver GL 5 i en axel framtagen i slutat av 60 talet ja eller början av 70 talet. Svårt att veta exakt när i produktionen de bestämde exakt hur axlarna skulle bli. Vi har haft många olje experter här genom åren. Det vet jag med säkerhet då jag varit aktiv här sedan 2006. När forumet startade. Det har genom åren visats många olika olje rekommendationer som tryckts upp av Försvarsmakten och andra. Den mest förekomna varningen har varit undvik GL 5 i axlar. Kör hellre med vanlig motorolja Googlade lite snabbt på just GL tal nu på morgonen. Och hittade två lite olika texter http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20100726/vad-ar-hypoidolja/ Denna är nog mest beskrivande. Sen är det upp till dej att göra en bedömning av hur just dina axlar jobbar. För Nä jag är ingen utvecklare av axlar heller. Och har inte den expertisen heller. http://www.reginol.se/vaxelolja.html Av vad jag läst om oljor till militära fordon av äldre typ genom de 15 + år jag sysslat med dem. Så har jag fått fram att GL 1 klarar kraven i lättare fordon så som en Volvo valp eller den lite tyngre TGB serien. Under de förhållanden de är framtagna för och den last de är tillåtna att framföras med. Om Volvo och även den militära sidan ändrat på sina rekommendationer genom åren. Ja. Varför. Har ingen aning. Kan bara berätta för dej vad som skrivits här under snart 13 års tid. Och hur svaren mest frekvent varit. Vad du sedan bestämmer dej för att hälla i, kan bara du hållas ansvarig för. Hoppas att någon av artiklarna jag klistrade in kan vara till hjälp. Klarar du få ett svar från någon olje tillverkare. Där det garanteras att deras rekommendationer är rätt och de står för följd skador. Ja så följ dem. Och vänd dej till dem om något händer som du beviserligen kan hänvisa att det var deras oljas fel att det hände. Här kan du nog bara få spekulationer och ej bevis eller garantier är jag rädd för. Mvh H.Hansen
  2. 2 points
    Blev inhandlat ett tranellsläp för något år sedan, svårt att inte låta bli o införskaffa ännu mer projekt mot bättre vetande..... Efter lite pyssel så är det nu på rull igen. Blev nya skivor, däck, fixa lampor, reflexer, kablage, koppling m.m. Fick tag i en 12 polig hane så att jag kunde göra en kabel för att använda släpen till militär bilarna förutom en std en 7 polig kabel för vanliga bilen. Skall bara måla 11:an med så att det matchar …. Är ju en väldigt behändig liten vagn, planer finns på att göra någon form av insats för att ha som en campingvagn efter 11:an i sommar /Diffen
  3. 2 points
    Lite småkoll på Blocket mm, Navara är lagt lite åt sidan det fanns en i Kristinehamn med "ny" motor. Det gav orsak till lite forskningar och långa trådar om att alla Navara havererar pga dålig/underdim oljepump o vevlager skär o skickar vevstakar ut i sidan. Årsmodeller ca 02-06 eller nåt men oklart vilka motormodeller det rör sig om?? Nån här som har koll? (Fanns många KingCab på gamla jobbet, och inga bekymmer vad jag minns). Lite omstuvad kravbild således, och en tur till Örebro i söndags för att kika på en cherokee (en liten), såg lovande ut med ettwinch osv. Vart lite misstänksam när jag goooggglade historik o det var 17:e ägaren som nu hade haft den i nån månad för att ha den i sommarstugan på Balkan, men det gick inte att importera Euro5 motorer.... En liten detalj när vi kom dit var att "han precis vart o tankat" och då tändes plötsligt motorlampan (sicken otur folk har), av nån anledning kördes salubilen o ställdes bakom 2 andra bilar... Nåväl, tog en tur när vi ändå var där. Lite svajjig, gungade rejält när man vred lite på ratten. Lade sen i 4wd , och så länge man körde rakt fram var drivknutarna tysta...
  4. 2 points
    Ojojoj! Placeringen av hjälmarna skulle få mina tidigare kursledare att slita sitt hår Regel nummer ett för en ordonnans vid stopp är att hjälmen hängs på höger fotpinne alternativt läggs upprätt på marken.
  5. 1 point
    Från Rörkens storträff 4:e maj
  6. 1 point
    Änglavakt Då har bra bromsar och avstånd räddat mig ännu en gång, två bilar som ska ut på motorleden ser att den första tränger med en bakomvarande dvs bilen framför mig som inte vill släppa och när nästa ska ut så vägrar min nuvarande framförvarande att underlätta utan prejar den och sen tvärnitar så båda kläms vid räcket, motorled 100 blås och rejäl nedförbacke själv höll jag endast 85 och bra avstånd, bromsade för allt var jag var värd , studsade bakhjul rejält i luften (syns även på bromspåren) ryckte även handbromsen släppte precis vid kofångaren på framförvarande bil girade hårt höger och åkte endast vänster framhjul var helt säker på en vänsterkullerbytta och försökte siktade mot höger bredvid betongpelaren istället för att krossa framförvarande. De två skyldiga förarna stack direkt från platsen utan att se om fler bilar bakom kört ihop. Alla bakomvarande klarade sig på millimetern. Jag hoppas innerligt att den idioten som orsakade detta och hörde allt däcktjut samt såg mig nästan välta framlänges över hans bil nu åker på sanering av förarstol eller åtminstone ett klädbyte.
  7. 1 point
  8. 1 point
    Är i Värmland och pysslar med denna Totalt genomgången. Allt utom generatorn nytt. Ja förgasaren renoverade . Och allt i både top och motor nytt Den skall i en 1314 Trevligt att skruva med något sådant Hoppas bli klar i dag, Söndag
  9. 1 point
    Lastat å klart. I morgon bär de av till krisberedskapensdag i Bengtsfors. Försvarsmakten, polisen, MSB, räddningstjänsten m.m kommer va på olika platser i Bengtsfors. Kom dit ni som bor i närområdet, ja ni andra också såklart
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...