Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Braberg

    Braberg

    Korpral


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      36


  2. Fredrik L

    Fredrik L

    Moderators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      2 438


  3. Audi Quattro

    Audi Quattro

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      1 314


  4. JDW

    JDW

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      2 470


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-07 på alla områden

  1. Är ingen expert men jag ser i princip inget funktionellt problem med din lösning. Hur många kvadrat är befintlig kabel på? 1,5 kvadrat ska räcka om kabeln inte överstiger 0,6 meter, därefter 2,5 kvadrat upp till en meter osv.
    2 poäng
  2. Verkstadspyssel när man inte kan säga nej... Eller inte förstår sitt eget bästa kanske..
    1 poäng
  3. Spänningsfallet beror på strömtätheten A/mm2, så så grovt du bara orkar så ökar marginalerna. Spänningsfall fås också ofta i kopplingspunkter, så en ograverad fläta/kabel från startmotorn direkt till batteriet är inte fel. Startkretsen används relativt korta perioder och kan svalna sen, men plasten runt kablarna kan fort bli varm o smälta, men är det är kallt och trögstartat så är det den spänning som är kvar över klämmorna på startmotorn som gör jobbet.
    1 poäng
  4. Generatorn la av helt nyligen så nu har jag träningsvärk i nacken och halsen efter att ha bytt ut den.... Nya generatorn ger 60A vilket gör att de gamla telefontrådarna blir för tunna. Det är lite klurigt att komma åt den gamla + kabeln som går ner till starten och min tanke är att addera två grövre kablar och låta de gamla sitta kvar. En jord extra till lämpligt ställe på motorn samt en extra + direkt till batteriet. Tilläggas är att jag räknar med att den nya generatorn får jobba hårt ibland, både när vinschen går och när 12 volts batterier behöver lite stöttning när jag kör 230 omvandlaren så varma kablar med förluster vill jag inte helst inte ha. Ser Forum-expertisen någon nackdel med att dra ny separat kabel direkt till batteriet?
    1 poäng
  5. Nu funkar äntligen mina bromsar igen! Så vi ses på fredag Vi tar med en Unimog tungbergare. Så kör fast du bara
    1 poäng
  6. Var längesen jag uppdaterade något här. Vart hustillbygge samt tillökning i familjen, men nu har jag iallafall kommit igång med lite åtgärder. -Renoverade förgasare. -Byte urtrampningslager. -"Lagat" gaffeln för framhjulsdriften. -Storservice med nya oljor i lådor och motor -Bytt diverse dåliga slangar för bränsle och vakuum. -Börjat förbereda bilen för rostlagning av kaross och kommande ommålning. -"Renoverat" en död torkarmotor Osv. Besiktning om ca 2 veckor så vart en hel del småfix för detta. Även beställt 123 tändning som bör komma hem i veckan. Fräscha förgasare Lådan hänger i luften. Testade med ett urtrampningslager för volvo 164, såg väldigt annorlunda ut men det verkar göra sitt jobb ändå. Mässingstapparna i gaffeln för framhjulsdriften var rejält söndertuggade. Bytta mot nya så nu fungerar det igen. Nytt och gammalt urtrampningslager. Vet ej varför det blivit så här. Samma volvo-nummer men olika skf-nummer. Passade bra ändå och fungerat hittills samt att det var halva priset på detta för 164 jämtemot ett "original" tgb-lager. Kanske är nån förstärkt variant i tgb? ' /> Passade även på att koppla om så det går att köra på lågväxel med enbart bakhjulsdrift efter ett principsschema jag hitta här på forumet. En mycket enkel modifikation som kommer va väldigt användbar för mig när jag backar in bilen i garaget som ligger i en trång gränd.
    1 poäng
  7. Tackar för detta schema! Det funkade utmärkt att följa. Allt fungerar som vanligt men man måste lägga i framhjulsdriften manuellt även i lågväxel med denna kopplingen. Inga brytare eller extra kabeldragning och 4wd-bromsen funkar som vanligt. Även indikatorlampan lyser och slocknar som den ska. Att kunna välja att ha enbart bakhjulsdrift i lågväxel hjälper oerhört mycket när jag ska smygbacka in i mitt trånga garage där porten ligger i en gränd som är lika bred som bilens längd.
    1 poäng
  8. jag har hasplåt på min 13 ingen jättegrov plåt typ 5mm domex 355. min tanke var att om man kör stutt i en sten eller dylikt så har man en större yta som tar upp smällen iställett för att handbromstrumman hakar i. är du intresserad kan jag fota lite hur jag har gjort
    1 poäng
  9. Som Frippe skriver beror det på syftet med plåten. Jag som kanske inte utmanar ödet allra värst tycker att det som oftast sitter i vägen är handbromstrumman. En skyddsplåt bör inkludera handbromstrumman och möjligheten att glida över eventuella hinder.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...