Mikaelsson Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Så här såg mina tändstift ut vid kontroll. Har vi några tändstifts experter på forumet? Vad kan orsaka att nr 4 är så pass sotig? Och nr 1 är så pass vit? Eller är det helt enkelt normalt? Jag passade på att ta komp prov på cylindrarna när det ändå var öppet. 12,5 till 13 kg/cm2 på samtliga.(piss-jummen motor) har inte kollat ventilspel ännu, men det ska jag göra under veckan. Vidare kan jag nämna att sekundärspjället på främre förgasaren hade hakat upp sig i öppet läge. Kanske det är en bidragande orsak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Stiften kankse har haft dålig/svag gnista på lägre varv,du har vanliga "civila stift" så det är bara att åka till lokala macken å få nya,köra en stund och kontrollera igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 11 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2013 Ja. Jag har satt i nya nu. Tänkte jag skulle mäta ohm värde på tändkablarna och kontakter, kanske högt motstånd till nr 4........ Kontrollerar igen efter ett tag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Kanske så går bakre förgasaren lite fett och den främre snålt, vita stift brukar tyda på snålt och feta tvärtom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Kanske så går bakre förgasaren lite fett och den främre snålt, vita stift brukar tyda på snålt och feta tvärtom Min tanke också, möjligt att spjället spelar in där, de främre har haft fullt flöde på luft hela tiden medans den bakre inte fått samma luftbränsle blandning Se om du kan få fart på det spjället innan du börjar köra med nya stift, blir alla lika svarta då kan du nog ställa ner förgasarna lite och få både bättre gång och bränsle ekonomi Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Dom här spjällen,bör man kontrollera dom kankse??har aldrig tänkt på det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 11 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2013 Ja. Det ser du ju enkelt från utsidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Jag råkade googla lite http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/p3.asp?mode=nml 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 September , 2013 Rapport Share Postad 15 September , 2013 Ja kollade över min tgb idag.....spjället i insuget till cyl 4-5-6 satt fast i öppet läge Lite wd40 och vanlig olja samt lite rörelser så hänger det med igen Ingen aning om hur länge ja kört sådär hehe,men den gick bättre tyckte jag Hur har det gått med annars med tändstiften??blandningen?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 16 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 September , 2013 Jag har inte kontrollerat dom något mer, bytte stift tidigare och även tändningen stod lite fel. Nu går den som en klocka. Får ta en titt på stiften om x antal mil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 8 Juni , 2015 Rapport Share Postad 8 Juni , 2015 Efter att ha varit på O2 Fort i helgen så fick jag frågan om min bil verkligen gick på alla cylindrar. Så nu idag kollade jag upp tändstiften och stiften på sexans cylinder är alldeles oljigt och fullt med beläggningar. Alla de andra stiften har en jättefin brun färg. Det luktar inte bensin så frågan är då om det är ventilstyrningen som har gett sig? Har läst runt lite och det kan tydligen bero på dåliga kolvringar också. Vad tror expertisen här? Bild på sexans stift: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 8 Juni , 2015 Rapport Share Postad 8 Juni , 2015 När bytte du stift senast Ser ut att vara ett tag sedan. Har du tur är det stiftet som inte funkar som det ska. Byt stiftet och kör lite så märker du om det blir skillnad. Sedan kan du efter ett tiotal mil plocka ur stiftet och kolla hur det ser ut. Ett kompressionsprov kan också ge ledning (om det är kolvringar) men då måste du prova alla cylindrar (eller i alla fall flera av dem) och se om kompressionen är lika i alla eller sämre i någon (tex den bakre). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 8 Juni , 2015 Rapport Share Postad 8 Juni , 2015 Har kört dessa stiften så länge jag haft bilen och kört ca 700 mil med dem. Ja, jag börjar nog där, har hämtat nya stift och kablar som ska dit, ska göra ett komptest också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Juni , 2015 Rapport Share Postad 8 Juni , 2015 Håll oss uppdaterade hur det går. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Absolut! :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 10 Juni , 2015 Rapport Share Postad 10 Juni , 2015 Hvor får i tändstifter ? Jeg fik 6 stk til en B30 motor fra en Volvo 164 mand... men syntes godt nok ikke de er for gode :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 10 Juni , 2015 Rapport Share Postad 10 Juni , 2015 Jag köpte hos min bildelsleverantör, Ad Center. Jag kollade vad originalstoften hette och Bosch har en översättningstabell så man kan se vad dagens motsvarighet heter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 Juni , 2015 Rapport Share Postad 10 Juni , 2015 Inte kollat igenom tråden, men det finns antagligen ett antal OEM artikelnummer.. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/1539-reservdelslista-tgb111320/page-14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.