Gå till innehåll

Börjar bli dags för återuppväckning :-)


ErikC304

Rekommendera Poster

image.jpg

 

Min terrängbil har tålmodigt inväntat att mitt intresse för den ska återkomma, stackarn har stått i regn och rusk här på gårdsplan sen 2011 och dessförinnan på ett par platser i Nässjötrakten sen 2009. Jobb, familj och hus har tagit all tid, men nu ljusnar det NÅGOT.

 

I vinter har jag bearbetat vad som behöver göras för att jag ska få den som jag vill ha den till den nya tjänsten som familjeunderhållande träff-fordon och jag har hela tiden kommit fram till att det är baksätet som måste fixas först.

 

... Och idag har det införskaffats:

 

image.jpg

 

Sprakans nytt Ford Transit 3-sits säte med skenor för snabbfäste i golvet och trepunktsbälte på alla tre platserna. Gött! Sätet är 162cm brett och 63cm från sitsens framkant till där ryggstödets överdel träffar bakväggen. Så det passar fint i C3-karossen som är 173cm bred invändigt.

 

Säljaren ville inte dela på det han sålde, så jag har ett likadant säte till som kanske nån annan vill ha?

 

Återkommer med uppdatering :-)

Redigerad av ErikC304
  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdig till TGB Träffen? :wub:

Blev rackarns sugen när jag såg det, men jag siktar på Borås till att börja med. Hoppas på Ren Väg, annars Ärtsoppan.

 

Ska få pojkarna sugna på det här så de vill följa med, annars blir det lite knepigare att komma iväg på körningar och då är det nog bäst att börja i när-området så att de inte tycker det är tråkigt eftersom det är så långt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu! Äntligen kunde jag i eftermiddags rulla ner bilen från dess usla uppställningsplats i skuggan bakom en häck där den stått i tre år.

 

Nu ska tank och flottörhus dräneras och skvimpas i färskt bränsle istället. Därefter är det angeläget med avlägsning av alger som växt till sig på skuggsidan av karossen.

 

Jag har gjort en lista med punkter som ska arbetas igenom innan det blir besiktning. En betydligt grundligare genomgång än jag tänkte i våras men bakre delen av hytten som jag byggde 2008 har inte mått bra av fukten och behöver sopas ren och rostskyddas i alla skrymslen och vrär.

 

Förutsättningen är att jag får in karetan i garaget och det kräver demontering av takdelarna. Det gör arbetet enklare, lättare att komma åt överallt utan taket ivägen även om takhöjden i garaget är knappa två meter. Med småttingarna fem och tre år gamla är arbetstiden begränsad till nån timme per kväll, det vill till att få nåt gjort den stunden men fan i vår MÅSTE bilen gå att använda!

 

Förhoppningsvis hämtar jag två stolar från en 850 i morrn, blir oavsett att inte stolarna är i nyskick en radikal förbättring av sittkomforten. Några andra delar kommer behövas, men det tar jag vartefter och det får väl bli under köpes också :-)

20150831_193454.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt den inte startade i eftermiddags. Kom inte en droppe ur vare sig flottörbottenpluggarna eller tankdränering... Trodde i alla fall det skulle finnas nån oljeliknande sörja i tanken, men det hade dunstat vartenda dugg.

 

Blir å skaffa o-ringar till flottörpluggarna i morrn, gött å få igång tröskverket så det går att flytta den dit den ska. Dit den är nu skötte nerförslutningen om och några meter på slutet fick startmotorn dra den.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut såhär vid vår entré nu. Två stolar från 850 på vädring efter klädseltvätt, luktade doftgran om dem så man kände det på hundra meters håll trots att det blåste åt andra hållet... Men nu är det i vart fall bättre och så får de dingla där i vinden under tak några dar får vi se om de är användbara i slutna utrymmen sen.

20150902_202338.jpg

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helgens händelser:

Skar benen av soffan och snickrade ihop en liten vagn att dra den från källaren till bilen på. Jag vet inte vad Transiten väger som soffan kommer från, men att sätena i den bidrar till tjänstevikten är fullt klart.

20150905_162324.jpg

 

På väg in till sin nya plats för provmontering.

20150906_100148.jpg

 

Nu börjar det likna nåt. Det är kul att konstatera att det passar som man tänkt, när det bara är provat med ett måttband tidigare.

20150906_102602.jpg

 

Fyrkantsrör 60x60x3 borde göra att soffan är det sista som lämnar hytten vid en smäll.

20150906_172344.jpg

 

De två fästena ytterst fastsvetsade, det mittre får bli nästa kvällsarbete. Mittenfästet kommer få nöja sig utan stöd mot golvet, det får en snedsträva från väggen istället. Blir nog bökigt ändå att lyfta på golvet om jag måste ner till transmissionen.

20150906_211609.jpg

 

När mittenfästet är på plats blir det öron i 5mm plåt upp till skruvhålen i soffans underrede. Vad det kan ha varit för kvalisort på skruven de dragit fast benen med vet jag inte, men jag kunde inte lossa dem med de verktyg och muskler jag förfogade över och det small bra och skruvarna flög när jag skar dem med vinkelslipen. Får handla 12.9 för att känna att det blir i närheten av vad det borde vara och dra dem till specat moment för såna skruv.

Redigerad av ErikC304
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När jag byggde personalhytten 2008 så använde jag ett tak från en förarhytt som jag skar fönstren ifrån och ersatte med ungefär en decimeters längd av aluminiumtaket från en elvabil för att åstadkomma den sammanskruvade skarven mot förarhytten. Men glipan mellan aluminium och stål lyckades jag inget vidare med och där har det sipprat in vatten ända sen dess.

 

Av nån anledning har det under alla dessa år undgått min hjärna att man kan skära motsvarande del av en förarhytt, borra ur gängorna för skruven, vända den 180 och svetsa ihop takdelarna istället för att kladda med kitt. Men myntet ramlade ner för nån vecka sen och Daniel L hade en hytt det gick att kapa behövd bit av.

 

Så bilen berövad väsentlig del av tak.

 

20150919_153806.jpg

 

Och den nya delen får jag finna mig i att kapa och slipa bit för bit så skarven blir möjlig att svetsa när takbiten sitter skruvad på plats. Blev enklare att ta en halva i taget, svetsa skarvar får jag ju göra ändå.

20150919_175609.jpg

 

Blir det lämplig väderlek i morgon eftermiddag borde de nya bitarna vara punktade på sin nya plats då. Nästa steg blir att demontera bakre delen av hytten och bära in delarna i garaget. Blir enklare att ta in bara hyttdelarna än att göra plats för hela bilen. Så är väderleken en icke-faktor för tätsvetsning och vidare aktiviteter med rostskydd och täckfärg.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...