ErikC304 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 (redigerade) Min terrängbil har tålmodigt inväntat att mitt intresse för den ska återkomma, stackarn har stått i regn och rusk här på gårdsplan sen 2011 och dessförinnan på ett par platser i Nässjötrakten sen 2009. Jobb, familj och hus har tagit all tid, men nu ljusnar det NÅGOT. I vinter har jag bearbetat vad som behöver göras för att jag ska få den som jag vill ha den till den nya tjänsten som familjeunderhållande träff-fordon och jag har hela tiden kommit fram till att det är baksätet som måste fixas först. ... Och idag har det införskaffats: Sprakans nytt Ford Transit 3-sits säte med skenor för snabbfäste i golvet och trepunktsbälte på alla tre platserna. Gött! Sätet är 162cm brett och 63cm från sitsens framkant till där ryggstödets överdel träffar bakväggen. Så det passar fint i C3-karossen som är 173cm bred invändigt. Säljaren ville inte dela på det han sålde, så jag har ett likadant säte till som kanske nån annan vill ha? Återkommer med uppdatering :-) Redigerad 25 April , 2015 av ErikC304 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Trevligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Härligt att du är på banan igen Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Underbart Erik. Kul som tusan att se dej i farten med bilen igen , Ser helt ok ut med det sätet. blir nog kanon att frakta familjen på det du har i tankarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Kul Erik! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Färdig till TGB Träffen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 25 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 April , 2015 Färdig till TGB Träffen? Blev rackarns sugen när jag såg det, men jag siktar på Borås till att börja med. Hoppas på Ren Väg, annars Ärtsoppan. Ska få pojkarna sugna på det här så de vill följa med, annars blir det lite knepigare att komma iväg på körningar och då är det nog bäst att börja i när-området så att de inte tycker det är tråkigt eftersom det är så långt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Gott erik! Du får vänja dom lite smått med en tripp bort till mig, så drar vi runt min lilla runda 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 25 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 April , 2015 Gott erik! Du får vänja dom lite smått med en tripp bort till mig, så drar vi runt min lilla runda Bra förslag! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 31 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Nu! Äntligen kunde jag i eftermiddags rulla ner bilen från dess usla uppställningsplats i skuggan bakom en häck där den stått i tre år. Nu ska tank och flottörhus dräneras och skvimpas i färskt bränsle istället. Därefter är det angeläget med avlägsning av alger som växt till sig på skuggsidan av karossen. Jag har gjort en lista med punkter som ska arbetas igenom innan det blir besiktning. En betydligt grundligare genomgång än jag tänkte i våras men bakre delen av hytten som jag byggde 2008 har inte mått bra av fukten och behöver sopas ren och rostskyddas i alla skrymslen och vrär. Förutsättningen är att jag får in karetan i garaget och det kräver demontering av takdelarna. Det gör arbetet enklare, lättare att komma åt överallt utan taket ivägen även om takhöjden i garaget är knappa två meter. Med småttingarna fem och tre år gamla är arbetstiden begränsad till nån timme per kväll, det vill till att få nåt gjort den stunden men fan i vår MÅSTE bilen gå att använda! Förhoppningsvis hämtar jag två stolar från en 850 i morrn, blir oavsett att inte stolarna är i nyskick en radikal förbättring av sittkomforten. Några andra delar kommer behövas, men det tar jag vartefter och det får väl bli under köpes också :-) 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 31 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Hojta till om du behöver ha hjälp med nåt nån dag, bor ju inte allt för långt bort :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 31 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 :-) Tackar!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 31 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Inte konstigt den inte startade i eftermiddags. Kom inte en droppe ur vare sig flottörbottenpluggarna eller tankdränering... Trodde i alla fall det skulle finnas nån oljeliknande sörja i tanken, men det hade dunstat vartenda dugg. Blir å skaffa o-ringar till flottörpluggarna i morrn, gött å få igång tröskverket så det går att flytta den dit den ska. Dit den är nu skötte nerförslutningen om och några meter på slutet fick startmotorn dra den. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeep Postad 1 September , 2015 Rapport Share Postad 1 September , 2015 Erik, kommer du till Ärtsoppeträffen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 1 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 September , 2015 Tjena Rune! Nä, bilen lär inte vara klar förrän i vår om jag får gissa. Vill göra jobbet ordentligt nu och det är förbannat dåligt med tid över att greja med rolig-saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 1 September , 2015 Rapport Share Postad 1 September , 2015 jo men du kan ju vara med ändå även om du inte har någon bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 1 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 September , 2015 Hade varit kul, men jag får försöka lägga den tiden på bilen så jag kan vara med och köra nån gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 1 September , 2015 Rapport Share Postad 1 September , 2015 Förstår det men det är trist att du inte kan vara med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 1 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 September , 2015 :-) Kan säga att det drar ORDENTLIGT i terrängkörar-tarmen. Har inte kört vid sidan av allmän väg sen 2009... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 1 September , 2015 Rapport Share Postad 1 September , 2015 Ja, det suger att ha bilen i delar, min tgb har stått i ett par år... Men jag var i alla fall vid sidan av allmän väg när jag sladda av med 740'in vintern 2013... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 2 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 September , 2015 (redigerade) Ser ut såhär vid vår entré nu. Två stolar från 850 på vädring efter klädseltvätt, luktade doftgran om dem så man kände det på hundra meters håll trots att det blåste åt andra hållet... Men nu är det i vart fall bättre och så får de dingla där i vinden under tak några dar får vi se om de är användbara i slutna utrymmen sen. Redigerad 2 September , 2015 av ErikC304 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 2 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 September , 2015 *fnys* Lutande tornet i Pisa - släng dig i väggen! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 6 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 September , 2015 (redigerade) Helgens händelser: Skar benen av soffan och snickrade ihop en liten vagn att dra den från källaren till bilen på. Jag vet inte vad Transiten väger som soffan kommer från, men att sätena i den bidrar till tjänstevikten är fullt klart. På väg in till sin nya plats för provmontering. Nu börjar det likna nåt. Det är kul att konstatera att det passar som man tänkt, när det bara är provat med ett måttband tidigare. Fyrkantsrör 60x60x3 borde göra att soffan är det sista som lämnar hytten vid en smäll. De två fästena ytterst fastsvetsade, det mittre får bli nästa kvällsarbete. Mittenfästet kommer få nöja sig utan stöd mot golvet, det får en snedsträva från väggen istället. Blir nog bökigt ändå att lyfta på golvet om jag måste ner till transmissionen. När mittenfästet är på plats blir det öron i 5mm plåt upp till skruvhålen i soffans underrede. Vad det kan ha varit för kvalisort på skruven de dragit fast benen med vet jag inte, men jag kunde inte lossa dem med de verktyg och muskler jag förfogade över och det small bra och skruvarna flög när jag skar dem med vinkelslipen. Får handla 12.9 för att känna att det blir i närheten av vad det borde vara och dra dem till specat moment för såna skruv. Redigerad 6 September , 2015 av ErikC304 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 19 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2015 När jag byggde personalhytten 2008 så använde jag ett tak från en förarhytt som jag skar fönstren ifrån och ersatte med ungefär en decimeters längd av aluminiumtaket från en elvabil för att åstadkomma den sammanskruvade skarven mot förarhytten. Men glipan mellan aluminium och stål lyckades jag inget vidare med och där har det sipprat in vatten ända sen dess. Av nån anledning har det under alla dessa år undgått min hjärna att man kan skära motsvarande del av en förarhytt, borra ur gängorna för skruven, vända den 180 och svetsa ihop takdelarna istället för att kladda med kitt. Men myntet ramlade ner för nån vecka sen och Daniel L hade en hytt det gick att kapa behövd bit av. Så bilen berövad väsentlig del av tak. Och den nya delen får jag finna mig i att kapa och slipa bit för bit så skarven blir möjlig att svetsa när takbiten sitter skruvad på plats. Blev enklare att ta en halva i taget, svetsa skarvar får jag ju göra ändå. Blir det lämplig väderlek i morgon eftermiddag borde de nya bitarna vara punktade på sin nya plats då. Nästa steg blir att demontera bakre delen av hytten och bära in delarna i garaget. Blir enklare att ta in bara hyttdelarna än att göra plats för hela bilen. Så är väderleken en icke-faktor för tätsvetsning och vidare aktiviteter med rostskydd och täckfärg. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 30 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 30 September , 2015 (redigerade) Taket svetsat till 95% och skruvöronen punktade på plats. Går framåt ett steg i sänder, gött när det är bra väder och temperatur som ikväll. Redigerad 30 September , 2015 av ErikC304 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.