3uba296 Postad 5 April , 2016 Rapport Share Postad 5 April , 2016 Följande metod har alltid haft gott resultat för mig: Med avstängd motor, lägg i 2 högväxel, starta motor, (gott om utrymme rekomenderas då du nu börjar rulla..) ner med kopplingen och skapa ryck i drivlinan genom att gasa kraftigt, släppa gas och gasa kraftigt igen. Upprepa tills det släpper. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 April , 2016 Rapport Share Postad 9 April , 2016 Har man dåligt med utrymme går det att starta på 1an och sedan som på gamla osynkade lastbilar, känna när 2an kan hoppa i utan koppling, rätt varv och fart samt ingen belastning. så går det att växla utan kopling. Sen kan man börja plåga los lamellen, Men börja leta efter en ny du. MR Auto brukar ha kampanjer, där de ligger runt 2000 kr eller mindre för en lammell. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 11 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2016 Tack för tipsen! Någon som vet vilken lamell som passar så jag slipper skruva isär för att kolla? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 11 April , 2016 Rapport Share Postad 11 April , 2016 I tråden "ballans 13" så skrev Pebl att det är 9,5" till 11 och 13-bilarna. Tatanka har den för 1280 kr om det bara är lamellen du behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 24 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2016 Igår blev det några timmar i garaget, och en del utanför, med min bror till hjälp. Vi provade alla era tips, vi körde säkert över en kilometer på hög-2:an och 3:an juckandes på gasen, och vi provade med avstängd motor på hög-4:a och rycka bilen utan resultat. Efter någon dryg timmes försök började vi istället riva loss växellådorna igen. Vi kom så långt att det mesta är lossat men inte isärslitet ännu. Något som är kvar och jag är osäker på om den når är vajern som går in vid fördelningslådan, jag antar att det är hastighetsmätarvajern? Den har lite slack men inte så mycket och jag vet inte om det går att få ner lådorna utan att lossa den. Är det något man ska tänka på för att kunna få den tillbaka på plats igen sen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 24 April , 2016 Rapport Share Postad 24 April , 2016 Viren för hastihetsmätaren är bara att skruva bort, inga fallgropar på den. Det enda är väl att det ska vara skapligt rent runt omkring så att du inte får ner skit i drevet. Kämpa på! /Gripen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 25 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 April , 2016 Lite framåt går det ändå. Med lite flyt hittades nya saker till bra pris. Fick med en ny kopplingsvire också. Se så lite rost! Ska kolla med tatanka om de har stödlagret för svänghjulet och några nya bultar till kardan då en tog lite stryk i gängorna när vi demonterade. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 8 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2016 Update!Nu känns det som jag äntligen kommit lite framåt sen badet. Tack Gripen för tips om hastighetsmätarvajern, det visade sig att jag ändå var kass på att följa vajern och det var den till handbromsen som var spänd mest. Hur man lossar den från trumman vet jag inte, och kände inte för att ta reda på det heller, så lite dubbel mekarplanka fick lös andra änden istället. Hastighetsmätarvajern lossade vi från hastighetsmätaren och den lilla klämman som håller i den vid pedalerna. Sen var det bara att mata igenom så mycket som gick från kupén och då hade vi slack så det räckte. Med lite lätt våld gick lådorna att få isär. Är ju andra gången vi gör allt fram till detta moment så det gick ganska snabbt och smidigt. Att jag kapat och pekat om avgasröret så inte gick tvärs under och ivägen var ju inte heller helt dumt. En första indikation på att urtrampningslagret var på sista versen. Snygga spår på tryckplattan där det tydligen var mindre friktion att slira än i själva lagret. :S Rostigt värre! På tal om "Lagret". Lamellen var inte heller så snygg. Tur att jag köpte en ny koppling när vi ändå skulle riva allt. Undrar hur många 18-åriga grabbar som övningskört med den här kopplingen, mycket till lamell var det inte kvar. Mitt lilla bad gjorde nog inte så mycket till eller från, bytas behövde det göras ändå även om vattnet blev dödsstöten. Lite lätt våld så lossnade den också. Man kan knappt tro att de från början sett likadana ut. 129kr på Biltema för centreringsverktyg. Man får ungefär vad man betalar för, det glappar lite här och där men med ett enliters ögonmått till så blev det rakt nog. Om man ville hade man nog lika gärna kunnat använda en förlängning till 3/8" -spärrskaftet och samma ögonmått så mycket som vi ändå fipplade för hand för att få det perfekt. Vi var inte så sugna på att behöva lyfta lådorna upp och ner mer än nödvändigt. Mer remmar! Tänk vad smidigt det skulle vara om man hade ett riktigt spel. Hoppas jag inte behöver ta loss lådorna igen innan jag i framtiden kanske har ett. Nånstans här tog tidsbristen över och fotandet fick lida. Startmotorn låter rätt ledsen även om den fungerar. Blir nog att montera isär och se om jag kan ge den lite behövlig kärlek, men prio just nu var att få bilen körbar, vilket jag tror vi lyckats med. Nu kanske jag kan få på de nya däcken och åka förbi bilprovningen så det blir överstökat innan jag har sönder något nytt. Allt är inte ihopskruvat ännu, det är fortfarande lite kåpor och sånt som ska tillbaka vi inte hann med. Fyra timmar i garaget på två personer gick jobbet på. Och smart som man är kom man på hur man ska montera ihop kardan för att det ska gå smidigt. Först bakre, lägger man någon låda i friläge så kan man rotera fritt i den änden. Sen främre, om man startar motorn och får vakuum så framhjulsdriften släpper så går det att rotera fritt vid fördelningslådan. Åh så mycket enklare det gick! Jag antar att precis samma fast i omvänd ordning fungerar ypperligt när man ska ta isär det. 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Maj , 2016 Idag har bilen skruvats ihop helt. Har provkört och den går fint, tycker den var mer lättväxlad nu än förut även om backspärren på något sätt ibland hindrar spaken även när man vill lägga ur backen. Utförde eget bromsprov på både asfalt och grusväg och det gick rakt och fint. Nu är nästa steg besiktning och att få på mina nya Cooper STT-sulor som legat och väntat sen i vintras. Tyvärr upptäckte jag när den stod ute en stund i regnet att det läcker i skarven mellan förarhytt och skåp. Någon som har tips på åtgärder som inte kräver att man lyfter av hela skåpet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 15 Maj , 2016 Rapport Share Postad 15 Maj , 2016 Det är bara att peta ur v-fogen tvärs över taket (gärna den längre bak också när du ändå är på g) så noga du orkar sedan sandpapper/stålborste försiktigt då du inte skadar rost skydd, bättra med färg om du råkat få bort ock lägg i ny Sika. Är du riktigt på så finns det ett gäng skarvar i väggarna också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2016 Liten update:Bilen har skruvats ihop och provkörts. Nya kopplingen fungerar fint, tycker till och med att växlingarna går bättre men det kanske bara är placebo.Passade på när den var körbar att snabbt gå igenom grunderna och sen rulla till besiktningen. Besiktningsmannen fick springa och leta upp varenda kloss de hade för att domkraften skulle nå upp till bilen. Åkte lite snopet därifrån med "Ej godkänt" på pappret. Enda nedslaget var på reflexerna bak som såhär efter 45 år hade gett upp helt, åtgärd krävs men behöver inte göra någon efterkontroll så det var inte så farligt. Nya reflexer är beställda från http://skyltar.se/ som tillverkat en modell som även försvaret använt vid byte. När bilen nu ändå var körduglig passades det på att kränga på nya gummin som legat och väntat. Det var ett jäkla jobb trotts riktiga verktyg. Tre timmar tog det för fem hjul. Liten miss att reserven blev så tjock att det inte går att hänga på bakluckan längre, ska se hur det går att lösa. Bilen blev betydligt högre och det är bra mycket grövre mönster i däcken. Ser fram mot nästa tur i skogen. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2016 Körde 11:an ut till midsommarfirandet. Läcker en del olja från lådorna men ser ingen skillnad på oljenivån. Dock verkar det fortfarande vara en hel del skit i fördelningslådan så den får nog ett till oljebyte eller två.Upptäckte detta när jag skulle kolla oljenivån och satte fingrarna i en massa svart smörjfett som var stänkt överallt: Har beställt nya bälgar från Tatanka nu. Sidan 603 i verkstadsmanualen går igenom hur man byter ut den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 Juli , 2016 I lördags blev det en vända till i garaget. Känns som att alla projekt påbörjades men få avslutades.Magda hjälpte till att byta olja i fördelningslådan och montera bort främre kardanaxeln. Tyvärr saknades ena yttre stödringen till bälgen helt (kanske därför den exploderat) så gick inte att montera ihop igen denna gång. Har beställt tre nya stödringar från Tatanka. När vi ändå hade skruvat bort mittplåten bak så testade jag att klistra på lite bitumenmatta. Det var något svart gegg till underredsmassa på redan. Använde bromsrengöring för att göra ytan ren och det löste delvis upp underredsmassan. Jag värmde även på allt med varmluftpistol innan jag tryckte dit bitumenen. Vi får se om det vill sitta kvar helt enkelt. Tänkte göra hytten mer öronvänlig också så jag rev innertaket. Tyvärr har tidigare ägare monterat tunn skumgummimatta i hela taket men ingen bitumen, så det är ingen vidare ljudisolering även om det säkert isolerar mot kyla bättre än original. Jag vet av erfarenhet att det är ett helvete att få bort denna typ av isolering så den får nog sitta kvar. Har lite planer på att montera solceller ovanpå taket. Blir det bra och en permanent lösning kanske man kan klistra bitumen på ovansidan av plåten under solcellerna om jag inte lyckas få ner ljudnivån på annat vis. Började istället att titta på vattenläckaget mellan hytt och skåp. Det var tre olika lager med gegga. Någon har tidigare försökt lappa på skarven utan att rensa bort gammalt och det tätade helt enkelt inte längre. Nu blir det att rensa så gott som går. Släppte lite på alla bultar som håller taket mot hytten, det gjorde springan lite större och förhoppningsvis får vi bort nog av tätningsmassan för att kunna få i ordentligt med ny. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Juli , 2016 I helgen har det hänt lite mer! I lördags tog vi en roadtrip till Nässjö och köpte lite nya leksaker. Började med en vinch som monterats loss från en Galt. Vi får se vad det blir av den, har inga svetsmöjligheter själv, ska se om det går att lämna in till någon för att få ett fäste byggt utan att det kostar på tok för mycket. Sen blev det ett takräcke Har hittat ett stort vattenfallsräcke också, men det är 42 mil bort och jag vet inte riktigt hur jag ska få hem det till Stockholm. I söndags fortsatte jag med tråkgörat, att få ihop taket igen. Magda har monterat nya bälgen och fått tillbaka kardanaxeln under bilen. Tyvärr massa kladd och gegg runt om från tidigare så det blev inte så snyggt även om jag gjorde ett okej jobb. Det blåste i lite skräp i karossmassan när bilen stod ute (lite trångt att meka på taket inne i garaget) men det får vara. Bara det blir tätt. Jag delade på nya takräcket. Vattenfallsplattformen går ju inte ut över hytten, så jag börjar med att montera det här räcket där. Vilket gjorde att jag fick nånstans att montera extraljuset. Det var allt som blev gjort den här helgen. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Juli , 2016 Rapport Share Postad 18 Juli , 2016 Stiligt Tusan det där hade passat som handsken att ha både lampor och reservhjulet på en 1314 hytt. Får leta efter ett sådant Bekymmer med vart reservhjulet skall ta vägen för min del, det måste ju följa med både när jag kör med skåp och flak, ett väldans jobb att bråka upp det på sjuktransport taket skall jag meddela, för de som undrar. ja själv och för hand i alla fall Du sätter den andra delen bakom takluckan då misstänker jag ? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Juli , 2016 Andra delen av det här räcket? Nä, planen är som sagt att få på en takplattform från en vattenfallare bakom. Tyvärr kom detta med sex fästen, inte åtta och bara en fram/bakdel. Sen var det i sisådär skick så jag har plockat lite av det bästa för att få till ett okej halvt räcke. Såhär förväntar jag mig att takplattformen kommer se ut när jag hämtat den. Tror jag måste kapa i takplattformen om jag vill behålla takluckan öppningsbar dock, vi får se vad som går att göra. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 18 Juli , 2016 Rapport Share Postad 18 Juli , 2016 Jag plockade av min takplattform för att kunna åka "luckaupp" och tänkte att "den tar ju bara i när man brötar runt i skogen" men är nu väääldigt sugen på en igen men lyckats slarva bort ?!? min... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Nu har det hänt lite saker.Magda har inte lagt sitt veto mot Terrängbilsträffen i helgen. Jag hade lite halvt bokat in den i kalendern men sen inte tänkt så mycket mer på det. Bilen hade vi mest rivit i och inte satt ihop igen. I hytten var hela innertaket nerrivet och det var massor med skit överallt, motorkåporna utanför bilen sen kardanfixandet och alla verktyg utspridda i bakluckan. Helt enkelt inte förberett för att ge sig ut på långtur som ju visade sig vara NU PÅ FREDAG efter jobbet...Så jag fick åka dit igår kväll och förbereda. Började med att montera tillbaka innertaket. Fy fan vilket jobb! Det var ju superenkelt att skruva ner för några veckor sen... När jag ändå hade masonitskruvandet på topp så tog jag ett ryck med bitumenmattan.Höll mig längs sidorna och jobbade mig bakåt. Enda undantaget var brunnarna bakom stolarna fram som också fick sig lite matta då den plåten var riktigt burkig. Det är enkelt jobb men det tar rätt mycket tid även om det inte känns så.Överdelen på framdörrarna fattar jag inte hur man ska få bort, masoniten alltså, dörren vet jag hur man delar på. På bakdörrarna våldar man ju bara ut den, men fram är fönsterlåset i vägen. Så här långt bak kom jag, ska bli spännande att se om man märker nån skillnad på komforten. Klockan gick och jag insåg att det faktiskt blir mörkt på riktigt på kvällarna igen, så extraljuset kanske man borde koppla in... Världens fulaste fulkoppling men det fungerar. Det gömmer sig ett relä bakom natokontakten som styrs från vanliga helljuset. I framtiden ska jag montera in en switch på signalkabeln så jag kan välja om jag vill ha extraljuset på med helljuset eller inte. Använde en CAT 6 nätverkskabel för relästyrningen. Jag hoppas det går igenom nog med kräm för att dra reläet ordentligt. Det verkade helt okej när jag testade.När jag röjde undan alla verktyg bak hittade jag lite otippat en spadhållare i bagaget. Rotade lite i lådorna och fann en fin klämma som kunde säkra spaden, ser ju nästan original ut! Magda följde inte med till garaget den här gången vilket resulterade i att jag kunde fippla runt mycket längre innan nån ville åka hem. Det resulterade i att klockan blev massor och jag tyckte det kändes olustigt att köra hem själv. Nu fick jag anledning att inviga ena båren. Hittade till och med lite frukost bland alla lådor... Fixade lite i bagaget och annat också, men inget jag fick nån bild på.Ajuste! Det nästan viktigaste också, nu finns det provisoriskt installerade USB-uttag fram för att kunna ladda telefoner tillika GPS. 4st 2A-uttag blev det. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 "Använde en CAT 6 nätverkskabel för relästyrningen :(" du kör väl inte både + och- i kabeln? osäkrat på styrströmmen? Den guld/bruna vad använder du del till? Är det inte en signalkabel för lågnivå isåfall är de också olämplig. Masoniten går väl att bukta dit. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Styrströmmen går på samma säkring som helljuset, kanske bättre än inget men lär inte rädda den tunna tråden. Bara + draget genom den. Reläet har jordats med en kort kabel direkt till chassit. Den gul/bruna är högtalarkabel som jag tror var på 2 eller 2,5 kvadrat jag dragit till extraljusen. Jag sitter och filurar på en panel för alla brytare, säkringar mm. Det kommer göras om och göras bättre, detta var mest för att få till något nu innan helgen då det lär bli rätt sent innan vi är nere i Växjö på fredag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Varför inte använda riktig kabel? Eller ta någon gammal lampsladd allt är bättre än cat. Såg din ljudisolering, mycket jobb , vill du få ännu tystare så lägg dit något porösare ljudupptagande material över mattan du nu format dit tex formflex /textilmatta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Det blev så för att rullen med nätverkskabel stod där så bra till! Letar nu efter något liknande (typ 6 ledare) fast med minimum 0,5 kvadrat att använda till riktiga switchpanelen så man enkelt kan styra ett gäng reläer utan att dra ny kabel varje gång man har nått nytt att koppla in. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 släpvagnskabel finns på rulle 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Perfekt! Att jag inte tänkt på det, blir att plocka upp en sån. Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 På min Land Rover har jag dragit upp en CAT5 kabel för styrning av alla relän jag har i en kopplingsdosa på taket på bilen. Jag drog upp CAT5 sladden i snorkeln, och ville ha en tunn kabel. Kjell o Company har en CAT5 för utomhusbruk. Den har fungerat fin fint i flera år. Och då har jag några feta relän. Två klarar 100A, så jag antar att det krävs lite mer ström för att orka dra dom Så rätt gjort behöver det inte vara fel med nätverkskabel Men om storleken på kabeln inte är ett problem så skulle jag också valt släpvagnskabel. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/installationskablar/solid-ftp-utomhuskabel-cat-5e-svart-p39661 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.