Tamaz Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Det är som att jag inte fattat det själv än. Jag fick napp på min köpeannons här på forumet jag la ut när det blev en garageplats ledig, en riktigt fin Aluzink-11:a som verkar ha stått inomhus de flesta av sina 40 år, om inte annat alla år efter sin tid i försvaret. Enda problemet var att bilen stod mellan Haparanda och Kalix. Jag kontaktade en polare som kommer från Luleå, som av en slump skulle han upp till Haparanda ett par veckor senare (vad är oddsen?) och kunde tänka sig att köpa bilen åt mig på vägen. Säljarens granne var åkare med maskintransporttrailer och kunde ta med bilen ner någon gång när han hade vägarna förbi. Helt plötsligt föll allt på plats, bilen köptes i fredags och igår kväll, måndag, dök den upp på ett flak i Södertälje, bara att backa av och köra till garaget och parkera. Bilen är tänkt att användas för airsoft och lajv, men det kommer nog bli att prova på lite terrängkörning också. Exakt vad som ska fixas på den först återstår att ta reda på. Förra ägaren har gillat att skruva och har av allt att döma tagit hand om den mycket väl. Tanken är att jag uppdaterar tråden allt eftersom idéer och fix dyker upp. 24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Grattis, ser ut att vara ett fint ex 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 13, 2015 Author Report Share Posted October 13, 2015 Någon som har tips på bra försäkringsbolag att titta på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Grattis! En pojkdröm som blivit verklighet? Själv kommer jag på mig själv med att sitta och le bakom ratten när man är ute och luftar elvan..... Du kommer alltså snart uppleva detsamma... :-) Vanliga tråkiga grejer är kul med en tgb, McDonalds drive in, en sväng till soptippen, en sväng till byggvaruhuset.... Tgb:n kommer alltså att göra dig till en gladare människa och mer tillfreds med livet i allmänhet. Som bonus går man meka och lösa problem vilket oxå gör att man somnar gott på kvällen. Förbered dig på att svara på frågan: - Vad skall du ha den där till? :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas_B Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Grattis! Ser ruskigt fin ut! Vanligaste frågan vid macken: - Hur mycket drar den där då? (jag brukar svara - Ingen aning! Men jag har kul med den...) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pvpjtgb1111 Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Grattis, ser tokfin ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 13, 2015 Author Report Share Posted October 13, 2015 Wow, härligt bemötande här! Jag har redan kört polarens 11:a (som jag nu delar garage med) men jag kände ett kall för lite mer terrängkörning och det kändes bättre att ta lite större utmaningar med en egen bil. Dessutom är det trevligt att ha två bilar som tar sig fram om man lyckas köra fast nånstans. Jag jobbade ett år på bilverkstad (praktik) för sådär 10 år sedan, så grundläggande mekande, byte av delar och service ser jag inte som något problem att klara av. Rostlagning däremot är inget jag gett mig på, inte heller svetsande. Min uppfattning är att sådana projekt ofta underskattas, även av folk med erfarenhet, därav att jag slog till på detta objekt. Jag hoppas bara det går som planerat och jag kan lägga den mesta tiden och pengarna på vanlig service och roliga tillbehör. Däcken som sitter på är helt okej, jag går dock ändå i tankar att byta till Cooper STT, samma som sitter på polarens, dels för att jag nu bara har fyra däck och ett kronans som reserv, och dels för det är smidigt att kunna använda varandras reserv om någon har sådan otur att man behöver byta mer än ett hjul. Jag vet inte hur kinkiga dessa bilar är, men jag antar att det är ungefär lika dåligt som det brukar på 4x4 om man har däck med olika rullomkrets. Eftersom de events vi åker på ofta är upp till 40 mil bort vill man ju gärna komma hem igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikC304 Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Kul med en entusiast till, kan bara hålla med Johannes påstående om mungipehöjande effekter Rullomkrets är väsentlig, helt riktigt. Det är än värre på sexhjulingarna, där boggins fyra hjul motar varann ordentligt om man har olika. Det är trevligt med en uppsättning för avsides körning och en för påsides. Jag har Cooper ATR till vägkörning och det är en helsikes skillnad mot de gamla torra pildäcken jag hade innan. Dock har jag bara fräscha trelleborgare för skogen. Ut och njut nu och mycket bilder på äventyren förhöjer stämningen på forumet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Grattis och välkommen i TGB-gänget Tamaz!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 13, 2015 Author Report Share Posted October 13, 2015 Ska börja med att gå igenom och röjja ur det som ligger i bilen från köpet, kanske kommer frågor här för att identifiera vad de olika prylarna är och hur de används om jag inte lyckas lista ut det. Jag hittade diverse manualer och annat här på forumet jag ska ögna igenom också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDW Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 Någon som har tips på bra försäkringsbolag att titta på? Finns diskussioner här på forat, Trygg Hansa har varit oslagbara i pris, även helförsäkring ligger rimligt i pris (även om det är en bil man kan gå hem vid stopp, så kan man ju köra av vägen vid fel ställe åxå). Jag tog en panikförsäkring med Länsförsäkringar (som du, liftade med jobbarkompis 40 mil), TH var rejält billigare helförsäkring än 1/2 i LF! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 15, 2015 Author Report Share Posted October 15, 2015 Nu har polaren fått pappren och skrivit över den till mig, tecknade försäkring idag, önskar att jag inte bodde i en stockholmsförort med dåligt rykte. TH skulle ha 4800 för helförsäkring, IF ville ha 8400 och LF gav mig 3750 vilket jag tog. Billigaste halvförsäkringen var också LF för 3000. Jag har beställt 25L Shell Helix Ultra 5W30 helsyntet till motor, växellåda, fördelningslåda och portaler, borde räcka till två byten, samt 20L 80W140 halvsyntet transmissionsolja att ha till diffarna, vilket bör räcka till sex byten. Tittade på helsyntet till diffarna också men det såldes i så kassa storlekar (1L eller 2,5L) och det går åt 3L enligt försvarets manual så jag snålade lite och köpte massor av en billigare olja. Båda beställdes från Tyskland. Transmissionsoljan gick på 58kr/L från ebay och motoroljan 50kr/L från levoil.de, båda priserna inkl. frakt. Oljefilter springer jag nog förbi lokala bildelshandlaren och plockar upp några volvo original, de är så billiga att man inte tjänar på att beställa nån annan stans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svana Posted October 15, 2015 Report Share Posted October 15, 2015 Bra gjort mannen..jag kör alltid bara volvo original oljefilter. Känns bäst lixom, och är ju snyggast! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikC304 Posted October 15, 2015 Report Share Posted October 15, 2015 Gött! Bra tips på oljan, jag har jagat halvt ihjäl mig för att hitta bra ställe med kvalitetsolja till vettigt pris, men då löser sig det med din research Jag har ofta funderat på varför allt är så förbannat dyrt här i jämförelse med tex tyskland, men tyskland är europas hårdaste konsumentmarknad och de är åtskilligt många fler och finns mycket närmare varann än vi här uppe. Det jag brukar berätta för folk är när jag skulle ha fatt i ett avgassystem till en Omega Diesel för ett par år sen och övervägde skrota bilen när det inte gick hitta nåt under fyra tusen. Efter en koll på eBay.de hade jag ett levererat på trappan hemma för elvahundra! Och min fundering på om det var skräp var helt onödig, passade perfekt. Försäkring är ju tyvärr annorlunda Jag ser inte fram mot just den delen när jag återupptar brukandet av hobbybilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eile Posted October 15, 2015 Report Share Posted October 15, 2015 ang oljor så gav detta mig lite mer bekräftelse på gamla funderingar man haft : http://www.sweet16.se/?page_id=505 tekniksidan: Modern olja i gamla motorer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diffen Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Ett annat bra ställe som jag handlat olja hos är www.oljemagasinet.se. i Mkt bra pris på både motor olja o transmissions olja De har Mobil och Castrol oljor. Betalade ca 60:-/lit i 20L dunk för helsyntet 5W-40 och ca 70:-/lit för 80W-90 oljan. Allt inkl frakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einhead Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Vilken kanonbil du hittat! Välkommen hit till forumet :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeePee Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Hej Tamaz ser att bilen kommit fram till köparen hoppas att du är nöjd med bilen.Jag vill tacka för all hjälp jag fått från forumet under dessa år varit in på det från starten men blev medlem senare kommit från älgjakten idag och igår skjöts en 10 taggare för hunden det har varit mycket jakt i veckan.Har köpt en traktor i sommar för att ha något skruvande nu när jag blivit pensionär.Lycka till och ha det så bra allihop jag kikar väl in ändå nån gång på forumet.hälsn Bertil 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3uba296 Posted October 19, 2015 Report Share Posted October 19, 2015 Varför inte GL-5 Swedol för knappt 36kr/litern? http://www.swedol.se/of-70920.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 19, 2015 Author Report Share Posted October 19, 2015 Jag tror inte jag hittat för att jag sökt på 80W140 som står specat i smörjschemat och det du länkar till är 80W90. Hur stor skillnad det gör vet jag inte, just därför kände jag för att gå på exakt det som stod i specen. Var i garaget och insåg att bilen läcker olja. Den är helt klar så den kommer från växel eller fördelningslåda, har torkat torrt med trasa och bromsrengöring för att enklare kunna lokalisera var det kommer ut. Uppskattningsvis hade det droppat runt en matsked olja ner på golvet på en knapp vecka, lite för mycket för min smak. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder för att göra tråden här lite roligare. Sen fick jag inte med några snökedjor från Bertil, det var inget vi diskuterat, bara jag som antagit efter att jag förstått att kedjor fanns. Ingen i närområdet som bytt till breda däck och har några kedjor över de inte använder och kan släppa för en vettig peng? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3uba296 Posted October 19, 2015 Report Share Posted October 19, 2015 Skillnaden enligt ett produktblad jag läste är att lägsta flyt-temp är -29 på 80W-90 och -32 på 80W-140, en ointressant skillnad iaf. i Göteborgsområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkysa Posted October 19, 2015 Report Share Posted October 19, 2015 inte för att va sån men i speciellt framaxel så kommer differentialoljan blanda sig ner i portalerna, så det är lika på bra att ha samma oljor där. Jag kör 75-90 syntetolja i både f-låda och i axlarna och har inte märkt att det skulle skada något.. Samma olja i axlarna på volvo lastvagnar, och de går ju i samma klimat som min 11 och garanterat hårdare än min fjuttkörning (i jämförelse med tryck i axlar mot drev osv..) Kör bilen året runt och såväl terräng som landsväg (uscha för asfalt), så min uppfattning är att bara det finns olja, som inte då sitter klistrat på husen av det den ska smörja, så duger det gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamaz Posted October 19, 2015 Author Report Share Posted October 19, 2015 Okej! Att oljan blandas var mer än jag visste, spännande att försvaret kör olika oljor då. Det är ju inga precisionsmaskiner vi kör så det är säkert inte så noga bara det finns någon smörjning precis som ni säger. Nu är oljan ändå köpt och räcker ett tag, Behöver jag beställa igen blir det kanske en billigare variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikC304 Posted October 19, 2015 Report Share Posted October 19, 2015 (edited) Skulle vara intressant att se ett original smörjschema, skulle inte förvåna mig om det var samma olja specat i både diff och portal. När senare uppdateringar av schemat gjorts har man intw förstått konstruktionen med hylsan kring drivaxeln som bara hindrar men inte tätar mellan axelrör och portal. Motoroljekvaliteten 5w30 har gissningsvis bra smörjegenskaper för vanliga raka kuggväxlar och valdes till ändamålet för att slippa ha fler oljekvaliteter än nödvändigt på lager. Nån som ligger på ett tidigt smörjschema? Vad står i serviceböcker från Volvo? Edited October 19, 2015 by ErikC304 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
broten Posted October 19, 2015 Report Share Posted October 19, 2015 Kan tänkas att jag har ett gäng kedjor över ska kolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.