Johannes Postad 5 December , 2016 Rapport Share Postad 5 December , 2016 Kolvar å backar är lätt å byta, mycket enklare än du tror. Det enda som är klurigt är att nå in och kroka fast en fjäder. För det ändamålet använder jag en lång smal tång, ungefär som någon av nedanstående. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Spetstang-extra-lang-2000036101/ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Spetstang-extra-lang-2000031408/ Eile har rätt, man måste lufta lite speciellt för att bli av med luften i den uppochner-vända kolven, jag brukar sätta spännband runt backarna och pressa in kolven för att bli av med de sista luftbubblorna. Innan luftning skall tryckskillnadskontakten vid ramen vid vänster framhjul lossas. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 5 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 December , 2016 Kanon! Jag beställer så fort jag fått svar från Tatanka om de har alla returfjädrar. Lika bra att sätta dit nya när man ändå plockar av och sätter tillbaka. Jag tror jag beställer nya cylindrar också, sen får jag se om jag orkar byta nu på en gång eller om jag bara byter backarna och avvaktar med resten som ju kräver luftande av bromsarna tills det är lite varmare ute. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 December , 2016 Rapport Share Postad 5 December , 2016 eile: Ditt nav är ju inte lika stort, det ser ut att finnas massor med plats på c202:an. Jo jag vet att det är gott om plats på c202 men jag tog den bilden så du ser hur fjädrarna troligen sitter. Och blir det för trångt går nog varianten med att haka dit backar och sen skjuta in hjulcylinder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 December , 2016 Rapport Share Postad 12 December , 2016 Lättast är att lägga beläggen brevid cylindrarna, och låta det som är överst vila mot navet, då kan du nästan hänga dit fjädrarna med fingrarna, bara fram som man får fiska lite med en fjäder, den extra som ligger nästan mot bromscylindern., Men fiskar man dit den först är de andra inga problem. sedan lyfter du på en ända av backarna i taget med två skruvmejslar modell större eller små brytspakar. Har för mej att jag lyfter dit den ända som ej är mot bromscylindern först och sedan läger andra änden i spåret på cylinder kolven Någonstans har jag lagt ut foton steg för steg på det, Hittar det bara inte i brådrasket. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 26 December , 2016 Idag blev det ett försök att få ordning på bromsarna. Efter många timmars fipplande och svärande lyckades vi få dit nya backar och alla fjädrar på höger fram. Nu är problemet att jag inte får på bromstrumman. Jysterskruvarna är i botten men det saknas ändå lite väl mycket. Med lågt tålamod och desto mer våld fick jag på trumman halvvägs, men inte mer. Några tips? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 26 December , 2016 Rapport Share Postad 26 December , 2016 Spontant tror jag att du har luft inuti kolven (om du bytt kolvar) och luften blir som när man håller för en cykelpump och pumpar, kolven går kanske in men fjädrar direkt ut igen så kolvarna är liksom inte i botten och trumman går inte på. Förslag är att spänna ihop backarna med spännband och lufta en sväng utan att ha trumman på då borde det gå enklare sedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 December , 2016 Jag postade från mobilen och fick inte med allt. Jag har inte bytt cylindrar ännu, bara backarna. Jag har också testat att pressa tillbaka kolvarna men det verkar inte gå längre. Bilen kommer behöva flytta från garaget senast sista februari, så jag var inte jättesugen på att göra något större bromsjobb nu. Steg ett är bara att få den körbar igen på enklaste vis, så får resten göras i vår när det är lite varmare. Efter många svordomar var till slut nya backarna på plast. Tur att jag köpte nya cylindrar. Blir inte byte just nu, måste snart flytta bilen nio mil och det får dom gamla klara av. Problemet: Så här ser det ut på backarna: Hur gör man nu? Ska man slipa ner slitytan lite där man ser att det tar i? Eller ska man slipa ner backarna där de ligger mot cylindern så de går ihop lite mer? Eller är det något annat jag kan ha missat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11116-problem-vid-bromsbackbyte/?hl=backar Här hittar du nog svaret på samma bekymmer.... är nog backarna precis som du säger. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 Hjulcylindrarna ser ju inte ut att ha kolven i botten, släpp på slang, rör, eller luftnippel. Men varför offra nya backar på läckande hjulcylindrar bara för att köra några mil? En av dem syns tydligt att den läcker och med all säkerhet är det rost och stela packningar så de övriga kommer också att läcka när du pressat in kolv och packning i nytt slitläge som troligen är rostangripet. Tittade mer noga på dina bilder men kanske synvilla men backen ser ju ut att inte sitta i linje med skölden har justeringen verkligen hamnat rätt? Är de nio milen inte stadskörning med mycket rödljus hade jag åkt utan bromsar, låtit någon billig bil vara framför som ev bromskloss eller om bilen framför haft dragkrock hängt en stång mellan bilarna, sen har du väl rätt rejäl motorbroms och är man försiktig med kradanbromsen så går den att använda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 Tyvärr.. korrekt som du skriver. Man måste ibland slipa av ytan mot cylindern. Har hänt mig på två olika 13-bilar nu. Vet inte varför.. dåliga toleranser i tillverkningen eller varför?? Försökte en hel dag första gången..innan jag insåg att inget annat gick. Den blir iaf bra resultat.. men slipa endast av dem om man MÅSTE. Går trumman på från början skall man inte ta bort något. Känns lite epa-mek.. men det är lösningen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 December , 2016 Lätt trött då jag betalade ganska mycket till tatanka för att slippa just dessa problem. Är fullt medveten om att det går att köpa till halva priset (om inte mindre) från England och borra några hål själv. Nu fick man exakt samma sak fast mycket dyrare. De borrade hålen hade inte heller bättre precision än jag kunnat åstadkomma själv med enkla handverktyg. eile: På den tidigare backen hade slitytan släppt helt. Riskerar hellre en eller två backar än att köra sönder bromstrumman. Anledningen att backarna inte ligger som de ska mot skölden är för att de vinklats ihop för att gå in i trumman. Tyvärr är de nio milen mellan Södertälje och en bit utanför Bålsta, lite för mycket andra trafikanter (idioter) på den sträckan för att köra utan bromsar. Svana:Ja nu efter att ha lagt fem timmar där jag tycker att jag provat allt så ser jag inget bättre alternativ än epa-mek. Känns bara så fel att behöva göra det när plånboken redan tagit en smäll just för att man skulle sippa. Har 11mil ToR genom Stockholm till garaget så det är bra surt varje gång man måste åka dit en extra gång. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 Är verkligen kolven i botten? Det ser inte ut så på bilderna, inte ovanligt med angrepp i cylindern som gör att den inte går helt tillbaks eller har någon kan ha lagt en fjäder under kolven, ta i såfall bort den och du får några mm extra spel. Tänkte inte du skulle offra trummor bara plugga de hjul du inte har bromsband på eller köra med lagom avstånd till framförvarande följebil och använda motorbroms. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Prova att vrida lite fram och tillbaka på juster skruven för backarna på broms skölden, Med lalla fjädrar och backar på plats, om de sitter som de skall så skall du tydligt se när de är i minsta justeringsläge, vrider du den ändå mer skall det ta stopp , då ligger de rätt. Har hänt mej flera gånger att det inte legat rätt där, då spökar backarna precis som för sej med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Bromscylindern kan ju faktiskt ha rostat fast, eller ha rost i ena änden så den inte kan tryckas ihop. Hände mig en gång, cylindern gick inte att rubba. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Ser det som en självklarhet att han kollat det. Mina exempel jag nämner är med allt nytt.. och ändå går inte trumman på trots att jag svarvat av trummorna några tiondelar..och backarna inte ens är närheten av justeringarna. Då är enda lösningen att slipa av lite av backarnas anläggningsytor. Tror vi fick ta 3mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 December , 2016 Jag har nya cylindrar, kan lätt mäta och jämföra för att se om kolvarna är i botten eller inte. Jag "kollade" att de var i botten genom att försöka pressa ihop cylindern med en tving utan att den rörde sig mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 9 Januari , 2017 Nu har jag mätt och jämfört. Dom nya cylindrarna går inte ihop mer än dom som sitter på bilen, så backarna passar helt enkelt inte. Sjukt surt att behöva ta isär det igen för att slipa ner och göra om monteringsjobbet igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Januari , 2017 Rapport Share Postad 9 Januari , 2017 Dumt att jag inget ringt och sagt när jag var missnöjd. Jag kan ringa och snacka snällt med dem.. eller om du gör det? Annars kanske han inte får reda på problemet som vissa av oss fått. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 9 Januari , 2017 Nu har jag pratat med Tatanka, tydligen händer det att det är fel radie på backarna och ofta skickar de sina på slipning för att de ska bli rätt. Nu hade de inte haft problem på ett tag så de hade skickat ut mina direkt för snabb leverans. Fick rekommendation att slipa ner kontaktytorna där det tar i med sliptrissa på vinkelslip tills trummorna går på och så får jag kompensation istället för nya backar, så slipper jag montera om igen. Vet inte om killarna med Landrovers har samma problem, eller om det finns större marginaler där så det ändå går att montera ihop och sen sliter in sig och det är därför leverantören inte riktigt orkar bry sig. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Januari , 2017 Rapport Share Postad 9 Januari , 2017 Bra jobbat mannen. Tack för att du informerade han. Vi i södertörns gänget ska klicka hem en stororder av Tatanka Claes nån dag här, så då ska jag hacka lite på han haha. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Svana: Tack! Claes sa att han hade en stor batch (typ 150 set med backar) som var på väg ut för att slipas om, så högst troligtvis får ni backar med bra passform. Igår var jag och Magda nere i garaget. Gick lös på backarnas slityta där man såg märken från trumman med en flap-disk monterad på vinkelslipen. Efter tre gånger med slipande, provande, och nya glatta ytor att slipa så gick trumman på utan att kärva. Största nackdelen med denna teknik är att det dammar som satan. Jag hoppas att nya moderna backar inte innehåller samma mängd asbest som på 70-talet. Använde goggles och andningsmask vid själva slipandet, men det var nog kvar en hel del damm i luften även efteråt, för jag hade rätt mycket svart i näsan när jag snöt sig sen. Justerade in backarna och rullade ut och testade. Fungerade klockrent! Bilen bromsar som den ska, och den går rakt och fint. På is så vred den sig några grader, men det var så lite att det högst troligen berodde på att hjulen greppade olika i marken, och inte att bromsverkan var ojämn. Jag antar att jag snart får justera bromsarna igen när min egenslipade slityta jämnat till sig. Jag är glad och nöjd, nu kan bilen flyttas i februari utan problem. Det är nästan magiskt hur skönt det är att få en bil körbar igen efter en tids stillastående. Det är ganska stor skillnad på 2,5 ton hjälpreda istället för 2,5 ton oflyttbart skåp. Till sommaren/våren är planen att byta alla cylindrar fram och montera nya backar även på förarsidan. Ska försöka ge bromstätningarna lite kärlek då också och se om de går att rädda. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Slipade du ner själva slitbeläggningen,ytan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Slipas de av vilket inte är så bra, men se till att belägget följer bromstrumman annars kan det nog bli bromsar som nyper vid lättare inbromsning. Gör en liten extra i ändarna på bandet så minskar risken för nyp. Jag har aldrig fått för tjocka belägg, däremot är de nyare materialen lite mjukare och har andra egenskaper. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Nej nej nej! Du skulle ju INTE slipa av banden.. det var ändarna på stål skorna du skulle slipat.. Jaja det blev väl bra men du tappade livslängden på dem nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Banden har fortfarande kvar sin avfasning i ändarna så jag tror inte det är någon större risk för nyp. Det är själva radien på backen som inte stämmer helt. Genom att ta av lite successivt från ändarna och bara några centimeter in längs banden så passar de bättre mot trumman. Om jag tagit av stålet skulle de gått in, men fortfarande inte följt trumman utan bara haft anläggning längst ut vid ändarna på banden. Att livslängden kortas ner är jag fullt medveten om, men det är inte så mycket som behövde tas, och bara i ändarna av banden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.