Gå till innehåll

Min egna c303!


Tamaz

Rekommendera Poster

Yea, my modified blocks still have the chamfer.

 

post-9208-0-36388300-1484564581_thumb.png

 

Jag gjorde en ilustration av problemet. Problemet är inte att själva banden är för tjocka, utan att radien på hela backen är fel.

 

Det svarta är bromstrumman och det färgade är bromsband. Det röda är en back med fel (för stor) radie som de jag fick. Observera att felet i den här illustrationen är förstorat, i mitt fall var det inte alls lika extremt.

 

Bild 3 illustrerar bandet på en bra back med rätt radie i bromstrumman.

 

Bild 1 illustrerar hur jag slipade av ändarna på banden så de fick samma radie som trumman, även om det behövdes mycket mindre än i illustrationen.

 

Bild 2 illustrerar hur det skulle bli (överdrivet) om jag gjort som Svana rekommenderat och slipat ner stålet för att få in backen i trumman.

 

Svanas metod fungerar säkert också, men jag tror att det i praktiken bara skulle slipa ner kanterna på backen ganska fort vid bromsande och egentligen ge mer eller mindre samma resultat i slutändan. Skillnaden är att jag nu får full anläggningsyta och bromsverkan mycket fortare, med nackdelen att jag tappar de inkörningsmil på backarnas livslängd Svanas metod hade gett. Vilket man föredrar är väl en smakfråga. :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att retunera backarna, håller stommarna fel radie går de ju aldrig att limma om.

 

ang snetok froward pad in the running direction should be shorter so breaks dont break by it self or locking.

 

Därför om man tillhör de som växt upp med trumbromsar runt om så drar man en fas i änden på banden, detta för att förhindra låsningar eller att bromsarna drog snett.  

 

Har 11 bilen inte c202 bromsbackar, har rätt många stommar liggande med äldre hårdare belägg, företag finns som limmar ny belägg billigt om man har friska stommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Tamaz.

Det var som tusan att radien var tokig.. det kollade jag inte ens utan det gick lite fort då tiden kostade.

Bra att veta iaf.

Det viktiga är att Claes på Tatanka nu vet om detta och troligen lär ha stenkoll på att det är bitarna är korrekta i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu var det ett tag sedan det hände något. Har hunnit vara ute och köra lite i skogen med ett gäng TGB:er och konstaterat hur najs det är att köra i skogen med lågt däcktryck. Uppenbarligen måste man ha tryckluft i bilen, det hade alla de coola killarna.

 

Beställde en Viair-kompressor på e-bay från staterna:

 

post-9208-0-95317500-1495816238_thumb.jpg

http://www.ebay.com/itm/360699836711?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Den har nu stått hemma ett tag och samlat damm, så iväg till Jula och plocka upp en liten 240V-kompressor:

 

post-9208-0-48632100-1495816238.jpg

 

Upp ur kartongen och fram med skruvmejseln!

post-9208-0-89095000-1495816239_thumb.jpg

 

Det ser ju ut som att det går att få ihop...

 

post-9208-0-35641600-1495816240_thumb.jpg

 

It wurkz!

post-9208-0-59303600-1495816241_thumb.jpg

 

På plats i bilen,

 

post-9208-0-95879800-1495816241_thumb.jpg

 

Just nu startar den direkt när man startar motorn men jag tror jag ska koppla in en manuell på/av-knapp också, men jag har inte bestämt mig för om den ska sitta bak vid kompressorn eller framme i hytten.

 

Ska fundera på var jag vill montera manometer och snabbkoppling, funderar på att montera flera så slipper man ha med en lång trasslig slang för att nå runt om bilen till alla hjul.
 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var jag en sväng förbi bilen igen.

 

Fick fast lufttanken hjälpligt så den inte flyger runt om man kör i skogen. Jag har beställt nylonslang, manometer och en massa kopplingar för att kunna få tryckmätare framme vid förarplatsen tillsammans med ordentligt placerade snabbkopplingar. Provade att fylla däck från strax under 1bar skogstryck till 2 som jag kör på vägen och det gick på någon eller kanske några minuter vilket är okej för mig även om man ska fylla fyra. Mutterdragare fungerar hjälpligt i korta intervaller och kan fungera om man bara har en bult man behöver lossa eller dra åt, annars går det nog fortare att jobba för hand för kompressorn kan inte pumpa lika mycket luft som det går åt med mutterknackaren. Ett blåsmunstycke måste inhandlas, kommer vara kanon att blåsa ur värsta skiten ur bilen med, eller för att blåsa rent om man måste göra något mek-jobb i fält så man inte får in em massa skit i maskineriet.

 

post-9208-0-36741500-1496047359_thumb.jpg

 

Monterade två på/av-reglage vid platsen för gamla handgasen, ett för trådlösa mottagaren till winch-fjärrkontrollen (som också hittade en plats i framrutan) och en för kompressorn.

 

post-9208-0-01121600-1496047360_thumb.jpg

 

Sen påbörjades fortsättningen av att byta ut tätningsmassa i karossen. Förra året bytte vi i skarvarna i taket där det läckte in mest, nu blir det resterande skarvar då den gamla massan är sprucken och det fortfarande tar sig in vatten på sina ställen när det regnar.

 

post-9208-0-54976700-1496047360_thumb.jpg

 

Tidskrävande jobb men det behövs inte så mycket tankeverksamhet. Det var lite väl varmt igår, annars får man passa på att ha det bra i det fina vädret.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, min läcker oxo i skarvar, så det skulle inte skada med lite mejsel o massa,..

Vad änvänder du för tätmassa , och eller rekommenderar?

Behövs det kanske lite färg ovanpå, för att den inte skall torka ut eller är det kanske en fråga för ägaren 2037

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket läsande på forumet inför förra årets tätande av taket så blev det Biltemas Karosseritätning för min del, det som rekommenderades var antingen Sikaflex eller den, och valet föll på Biltema då det var närmre och smidigare att handla på.

 

Massan härdar men blir aldrig helt hård, vilket jag ser som positivt om man vill att den ska hålla tätt ett tag. Den är övermålningsbar och om man vill att den ska hålla länge kanske det är bra att måla så den inte utsätts för så mycket direkt solljus, men det kanske den klarar ändå.

 

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Karosseritatning-2000023847/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar en bra brytbladskniv för att få bort gamla tätmassan. Jag skär som ett V in i skarven så den största delen av gamla massan bara är att dra ut, sen återstår det en massa finslipande för att få bort det sista, gick över med aceton det sista, för att få bort smuts och gammalt lim, mejseln använder jag bara för att försiktigt få lite större glipa att jobba i med kniven.

 

Jag har en sån här fancy japansk kniv, kostar en dryg hundring men är lätt värt det, alla borde ha en.

 

post-9208-0-78641600-1496128224.jpg

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XOlfa+196B.TRS0&_nkw=Olfa+196B&_sacat=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder butylgummi i karosskarvarna. Würth vindrutetätning. Det har egenskapen att det aldrig stelnar helt. Tidigare ägare hade tätat med sikaflex som hade blivit hårt och spruckit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder dyrt wurths limtät det som vulcar i metaltub, förvarar det i frysen så det inte härdar, vet att det håller, på båten där hela lister gjorts i limtäta  började det färga lite nu efter en 10 år i solen på c202 är bla. bakljusen satta med limtäta och ca 15 år höll det innan det började synas lite krympningar.  Sett ett nytt billigare tätkit lim, ej provat men det ska enl databladet ha många bra egenskaper och finnas att köpa på flertal ställen såsom byggmax mm. http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ledigt måndagen så man fick långhelg och spenderade dagarna med att pilla bort gammal tätningsmassa.

 

post-9208-0-68030700-1496848934_thumb.jpg

 

Som man kan se så läckte det in rätt bra i skarvarna så det la sig mellan panelerna.

 

post-9208-0-14653100-1496848934_thumb.jpg

 

Nationaldagen till ära blev det som en flagga på bilen.

 

post-9208-0-38887900-1496848935_thumb.jpg

 

Förhoppningsvis kommer det inte längre in vatten nu.

 

post-9208-0-77864800-1496848935_thumb.jpg

 

Har regnat en del idag men har inte haft vägarna förbi bilen för att kolla om det är helt tätt. Resultatet är inte supersnyggt men just nu är funktion viktigast så det inte börjar rosta. Med lite ny grön färg på bilen i framtiden ser det nog okej ut ändå.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag är för klen för att ha vinchen avtagbar. Med fäste väger den lika mycket som jag och allt lastutrymme som finns i bilen brukar behövas till annat. Visst skulle det vara smidigare med en avtagbar för besiktning, men det är ju bara vartannat år.

 

 

Ang. Vinschar så har jag hört (kan ha fel) att det är OK med vinsch på besiktningen så länge inget vasst sticker du. Många bilar har ju det original och ibland ganska rejält utstickande lådor t.ex. brandbilar har ibland en låda som sticker ut en halvmeter framtill. Om så är fallet så är det "bara" att göra en låda som döljer hela paketet, 3 mm durk-alu så funkar den att stå på oxå?

 

Jag har aldrig fått kommentar på vinch. Den står inte heller med på något papper.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Idag blev det lite småfix gjort, kanske för att Magda startade dagen bra med att klara uppkörningen och på grund av det slänga ihop en tårta som gav lite extra energi.

 

Själv fick jag åka förbi järnhandeln och köpa lite småprylar så jag kunde testa nya leksaken, fattar inte hur jag klarat mig utan så länge. En svets! Hittade denna TIG/MMA på blocket till vettigt pris, hoppas den kommer tjäna mig väl.

 

post-9208-0-18500600-1502913058_thumb.jpg

 

Efter att ha kollat en massa på youtube och testat på en spillbit gav jag mig på att lappa ihop takräcket som någon tidigare ägare kapat sönder, och på så sätt förstört all styvhet.

 

post-9208-0-73479800-1502913058_thumb.jpg

 

post-9208-0-43563000-1502913059_thumb.jpg

 

Inte perfekt genombränning kanske, men det duger gott till mitt lilla takräcke och jag är sjukt nöjd med att ha fått till något funktionellt med svetsen. Riktigt stabilt blev det också, tidigare flexade takplattformen flera centimeter, hela vägen ner i taket, om man gick på det och nu knappt alls.

 

Hade lite tid över så jag slipade och målade stegen i en mer passande färg, passade på att montera den med lite gummimatta mellan stege och kaross också då jag såg att den skavt lite på "lacken".

 

post-9208-0-28877700-1502913057_thumb.jpg

 

Och en bild på slutresultatet.

 

post-9208-0-19728600-1502913056_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har inte så många bilder tyvärr, men har bytt bromscylindrar och backar höger fram efter att de sprang läck ordentligt. Nu är bilen körbar igen även om bromsarna inte tar helt jämt. Jag har inte fått ordning ordentligt på luftningen. Hur gör man för att lufta cylindern som sitter "upp och ner" och har nippeln nedåt? Några andra tips? Har för mig att jag läst om det här på forumet men har inte hittat nu när jag sökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...