snetok Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Here you can see that brake pad has a chamfer . This is the original block with the UAZ 469 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Yea, my modified blocks still have the chamfer. Jag gjorde en ilustration av problemet. Problemet är inte att själva banden är för tjocka, utan att radien på hela backen är fel. Det svarta är bromstrumman och det färgade är bromsband. Det röda är en back med fel (för stor) radie som de jag fick. Observera att felet i den här illustrationen är förstorat, i mitt fall var det inte alls lika extremt. Bild 3 illustrerar bandet på en bra back med rätt radie i bromstrumman. Bild 1 illustrerar hur jag slipade av ändarna på banden så de fick samma radie som trumman, även om det behövdes mycket mindre än i illustrationen. Bild 2 illustrerar hur det skulle bli (överdrivet) om jag gjort som Svana rekommenderat och slipat ner stålet för att få in backen i trumman. Svanas metod fungerar säkert också, men jag tror att det i praktiken bara skulle slipa ner kanterna på backen ganska fort vid bromsande och egentligen ge mer eller mindre samma resultat i slutändan. Skillnaden är att jag nu får full anläggningsyta och bromsverkan mycket fortare, med nackdelen att jag tappar de inkörningsmil på backarnas livslängd Svanas metod hade gett. Vilket man föredrar är väl en smakfråga. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Please note on the right brake pad . It reduced the top and bottom . So did the old ones . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Bara att retunera backarna, håller stommarna fel radie går de ju aldrig att limma om. ang snetok froward pad in the running direction should be shorter so breaks dont break by it self or locking. Därför om man tillhör de som växt upp med trumbromsar runt om så drar man en fas i änden på banden, detta för att förhindra låsningar eller att bromsarna drog snett. Har 11 bilen inte c202 bromsbackar, har rätt många stommar liggande med äldre hårdare belägg, företag finns som limmar ny belägg billigt om man har friska stommar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Bra Tamaz. Det var som tusan att radien var tokig.. det kollade jag inte ens utan det gick lite fort då tiden kostade. Bra att veta iaf. Det viktiga är att Claes på Tatanka nu vet om detta och troligen lär ha stenkoll på att det är bitarna är korrekta i fortsättningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Eile: nä så är det ju. Kommer ju bli samma problem då. Som tur är har jag ju de gamla backarna jag kan limma om, och innan jag kört slut på två set bromsar så är det nog annat som gett mig större problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Maj , 2017 Nu var det ett tag sedan det hände något. Har hunnit vara ute och köra lite i skogen med ett gäng TGB:er och konstaterat hur najs det är att köra i skogen med lågt däcktryck. Uppenbarligen måste man ha tryckluft i bilen, det hade alla de coola killarna. Beställde en Viair-kompressor på e-bay från staterna: http://www.ebay.com/itm/360699836711?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Den har nu stått hemma ett tag och samlat damm, så iväg till Jula och plocka upp en liten 240V-kompressor: Upp ur kartongen och fram med skruvmejseln! Det ser ju ut som att det går att få ihop... It wurkz! På plats i bilen, Just nu startar den direkt när man startar motorn men jag tror jag ska koppla in en manuell på/av-knapp också, men jag har inte bestämt mig för om den ska sitta bak vid kompressorn eller framme i hytten. Ska fundera på var jag vill montera manometer och snabbkoppling, funderar på att montera flera så slipper man ha med en lång trasslig slang för att nå runt om bilen till alla hjul. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 29 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 29 Maj , 2017 Igår var jag en sväng förbi bilen igen. Fick fast lufttanken hjälpligt så den inte flyger runt om man kör i skogen. Jag har beställt nylonslang, manometer och en massa kopplingar för att kunna få tryckmätare framme vid förarplatsen tillsammans med ordentligt placerade snabbkopplingar. Provade att fylla däck från strax under 1bar skogstryck till 2 som jag kör på vägen och det gick på någon eller kanske några minuter vilket är okej för mig även om man ska fylla fyra. Mutterdragare fungerar hjälpligt i korta intervaller och kan fungera om man bara har en bult man behöver lossa eller dra åt, annars går det nog fortare att jobba för hand för kompressorn kan inte pumpa lika mycket luft som det går åt med mutterknackaren. Ett blåsmunstycke måste inhandlas, kommer vara kanon att blåsa ur värsta skiten ur bilen med, eller för att blåsa rent om man måste göra något mek-jobb i fält så man inte får in em massa skit i maskineriet. Monterade två på/av-reglage vid platsen för gamla handgasen, ett för trådlösa mottagaren till winch-fjärrkontrollen (som också hittade en plats i framrutan) och en för kompressorn. Sen påbörjades fortsättningen av att byta ut tätningsmassa i karossen. Förra året bytte vi i skarvarna i taket där det läckte in mest, nu blir det resterande skarvar då den gamla massan är sprucken och det fortfarande tar sig in vatten på sina ställen när det regnar. Tidskrävande jobb men det behövs inte så mycket tankeverksamhet. Det var lite väl varmt igår, annars får man passa på att ha det bra i det fina vädret. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 29 Maj , 2017 Rapport Share Postad 29 Maj , 2017 Hej, min läcker oxo i skarvar, så det skulle inte skada med lite mejsel o massa,.. Vad änvänder du för tätmassa , och eller rekommenderar? Behövs det kanske lite färg ovanpå, för att den inte skall torka ut eller är det kanske en fråga för ägaren 2037 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 29 Maj , 2017 Rapport Share Postad 29 Maj , 2017 Svart Sikaflex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 30 Maj , 2017 Rapport Share Postad 30 Maj , 2017 Ok tack, läst på om Sikaflex är det den här produkten du menar? <SIKAFLEX-291i SVART 300 ML> Det verkar finnas några att välja på... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 30 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 30 Maj , 2017 Efter mycket läsande på forumet inför förra årets tätande av taket så blev det Biltemas Karosseritätning för min del, det som rekommenderades var antingen Sikaflex eller den, och valet föll på Biltema då det var närmre och smidigare att handla på. Massan härdar men blir aldrig helt hård, vilket jag ser som positivt om man vill att den ska hålla tätt ett tag. Den är övermålningsbar och om man vill att den ska hålla länge kanske det är bra att måla så den inte utsätts för så mycket direkt solljus, men det kanske den klarar ändå. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Karosseritatning-2000023847/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 30 Maj , 2017 Rapport Share Postad 30 Maj , 2017 Ok, då det bara och sätta igång och förhindra att medresenärer blir blöta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 30 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 30 Maj , 2017 Jag rekommenderar en bra brytbladskniv för att få bort gamla tätmassan. Jag skär som ett V in i skarven så den största delen av gamla massan bara är att dra ut, sen återstår det en massa finslipande för att få bort det sista, gick över med aceton det sista, för att få bort smuts och gammalt lim, mejseln använder jag bara för att försiktigt få lite större glipa att jobba i med kniven. Jag har en sån här fancy japansk kniv, kostar en dryg hundring men är lätt värt det, alla borde ha en. http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XOlfa+196B.TRS0&_nkw=Olfa+196B&_sacat=0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 31 Maj , 2017 Rapport Share Postad 31 Maj , 2017 Jag använder butylgummi i karosskarvarna. Würth vindrutetätning. Det har egenskapen att det aldrig stelnar helt. Tidigare ägare hade tätat med sikaflex som hade blivit hårt och spruckit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Maj , 2017 Rapport Share Postad 31 Maj , 2017 Sikaflex och kopior, det finns så många olika kvaliteer oxå. Jag körde med Biltemas svarta karosseritätning och nu efter ett år är den fortfarande mjuk och fin. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 31 Maj , 2017 Rapport Share Postad 31 Maj , 2017 Japp, flera varianter av sika, en del härdar andra inte, en del tål inte UV och en del går inte måla över, tror vi använder 6-8 olika på jobbet o det går åt he@##@**te när de använder fel på fel ställe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 31 Maj , 2017 Rapport Share Postad 31 Maj , 2017 Jag använder dyrt wurths limtät det som vulcar i metaltub, förvarar det i frysen så det inte härdar, vet att det håller, på båten där hela lister gjorts i limtäta började det färga lite nu efter en 10 år i solen på c202 är bla. bakljusen satta med limtäta och ca 15 år höll det innan det började synas lite krympningar. Sett ett nytt billigare tätkit lim, ej provat men det ska enl databladet ha många bra egenskaper och finnas att köpa på flertal ställen såsom byggmax mm. http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 7 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 7 Juni , 2017 Tog ledigt måndagen så man fick långhelg och spenderade dagarna med att pilla bort gammal tätningsmassa. Som man kan se så läckte det in rätt bra i skarvarna så det la sig mellan panelerna. Nationaldagen till ära blev det som en flagga på bilen. Förhoppningsvis kommer det inte längre in vatten nu. Har regnat en del idag men har inte haft vägarna förbi bilen för att kolla om det är helt tätt. Resultatet är inte supersnyggt men just nu är funktion viktigast så det inte börjar rosta. Med lite ny grön färg på bilen i framtiden ser det nog okej ut ändå. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 23 Juli , 2017 Rapport Share Postad 23 Juli , 2017 Jag är för klen för att ha vinchen avtagbar. Med fäste väger den lika mycket som jag och allt lastutrymme som finns i bilen brukar behövas till annat. Visst skulle det vara smidigare med en avtagbar för besiktning, men det är ju bara vartannat år. Ang. Vinschar så har jag hört (kan ha fel) att det är OK med vinsch på besiktningen så länge inget vasst sticker du. Många bilar har ju det original och ibland ganska rejält utstickande lådor t.ex. brandbilar har ibland en låda som sticker ut en halvmeter framtill. Om så är fallet så är det "bara" att göra en låda som döljer hela paketet, 3 mm durk-alu så funkar den att stå på oxå? Jag har aldrig fått kommentar på vinch. Den står inte heller med på något papper. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Augusti , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2017 Idag blev det lite småfix gjort, kanske för att Magda startade dagen bra med att klara uppkörningen och på grund av det slänga ihop en tårta som gav lite extra energi. Själv fick jag åka förbi järnhandeln och köpa lite småprylar så jag kunde testa nya leksaken, fattar inte hur jag klarat mig utan så länge. En svets! Hittade denna TIG/MMA på blocket till vettigt pris, hoppas den kommer tjäna mig väl. Efter att ha kollat en massa på youtube och testat på en spillbit gav jag mig på att lappa ihop takräcket som någon tidigare ägare kapat sönder, och på så sätt förstört all styvhet. Inte perfekt genombränning kanske, men det duger gott till mitt lilla takräcke och jag är sjukt nöjd med att ha fått till något funktionellt med svetsen. Riktigt stabilt blev det också, tidigare flexade takplattformen flera centimeter, hela vägen ner i taket, om man gick på det och nu knappt alls. Hade lite tid över så jag slipade och målade stegen i en mer passande färg, passade på att montera den med lite gummimatta mellan stege och kaross också då jag såg att den skavt lite på "lacken". Och en bild på slutresultatet. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2017 GRATTIS till Magda och körkortet!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2017 Grattis till er och snyggt jobbat. Sugen att köra med oss nån mer gång? :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 21 Augusti , 2017 Författare Rapport Share Postad 21 Augusti , 2017 Svana, jo det skulle vara kul, datumen har dock inte passat sen sist, det har varit fullt upp med annat. Senare i höst kanske det går att få till något. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 Oktober , 2017 Författare Rapport Share Postad 9 Oktober , 2017 Har inte så många bilder tyvärr, men har bytt bromscylindrar och backar höger fram efter att de sprang läck ordentligt. Nu är bilen körbar igen även om bromsarna inte tar helt jämt. Jag har inte fått ordning ordentligt på luftningen. Hur gör man för att lufta cylindern som sitter "upp och ner" och har nippeln nedåt? Några andra tips? Har för mig att jag läst om det här på forumet men har inte hittat nu när jag sökt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.