Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Godmorgon!

 

Ny medlem på detta mycket uppskattade forum - har gett mig mycket inspiration och kunskap. Så har därför införskaffat en TGB 30, som främst är tänkt att ha som transportmedel av minigrävare.

 

Är en riktigt rookie inom allt som har med lastbilar och maskiner att göra (tog C-kortet i december), men man måste väl börja någonstans. Det finns ju en hel del med information på nätet, inte minst här på forumet! Tänkte väl söka hjälp här när det uppstår problem som jag inte kan lösa, förhoppningsvis kan någon hjälpa mig och kanske har någon annan nytta av det vid en senare tillfälle. 

 

Lite halvkallt har det varit dom senaste dagarna..

 

post-9580-0-50582700-1453434381_thumb.jpg

 

Rampen fungerade bra att köra upp grävaren på, lite halvspännande när man är helt ny bakom spakarna men det gick faktiskt bättre än väntat...

 

post-9580-0-42754400-1453434409_thumb.jpg

 

Hittills har jag lagt in en motorvärmare då man bor i den nordliga delen av landet och även lagt in nya batterier. Har införskaffat växellådsolja, motorolja och filter m.m och tänkte väl göra helhets service av bilen.

 

Häromdagen när jag tänkte ut och provköra så märkte jag att höger halva av blinkersen lagt av. Vänster sida fungerar fortfarande bra. Så det är väl troligen glapp/dålig jord någonstans? Har hittills förstått att strömmen kommer efter blinkersspaken och efter blinkersrelät, och eftersom blinkers vänster fungerar så borde det inte vara fel på reläet? När jag slår på höger blinkers blinkar det till på instrumentbrädan och relät klickar "lågt" men inget händer på utsidan. Ska ut och rota lite säkringsboxen men kylan (-32 igår) håller en borta än så länge. Har även gått igenom elschemat så gått det går men tänkte bara kolla om någon kan peka ut vart jag ska börja kika...?

 

 

 

post-9580-0-74726100-1453434421_thumb.jpg

 

Ha det gött så länge!

 

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Terrängbil och grattis till din 30!

 

Om du går in på fliken Dokument ovan och klickar dig fram till verkstadshandböcker TGB30/40 så hittar du kopplingsschema, mm. TGB 30, 40 och 45 har i princip samma elsystem.

 

"Complete wiring diagram TGB45.pdf" är lite svårt att läsa, du måste leta reda på kabelnummer i stammarna på schemat.

 

"Principal electrical diagram TGB45.pdf" är lättare, där kan man följa varje ledare separat. Som du ser på schemat är matningen fram till blinkerspaken gemensam. Fungerar det till vänster men inte till höger så är felet i kretsen till högersidan.

 

Börja med att slå på varningsblinkern. Det är samma krets till lamporna som blinkern. Blinkar det inte i högerlyktorna då heller, skulle jag gissa att du har trasiga lampor och/eller jordfel eller dålig kontakt i blinkerlyktorna.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Jepp, har gått igenom elschemat och dragit samma slutsatser:-) Skumma är att dom fungerar med varningsblinkers på. Men väntar på lite ljummare väder sen får det bli och mäta lite här och där. Återkommer! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om varningsblinkers funkar men inte ordinarie högerblink så är det lågodds på att en kabelsko på ledning 58 vid blinkersspaken gått sönder. Alternativt fel i själva spaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Vilken motorvärmarkropp (fabrikat, modell) monterade du?

 

/Håkan

 

 Art # 0320306 hos Scania (tillverkare Calix), tog hem den via Norrlandsbil, kanske finns billigare någon annan stans men sökte inte runt. Fick infon på en annan tråd här på forumet, finns lite mer info där

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11598-br%C3%A4nsletanksgivare-och-motorv%C3%A4rmare-tgb3040/

 

Men fungerade bra att installera i allafall!

 

Om varningsblinkers funkar men inte ordinarie högerblink så är det lågodds på att en kabelsko på ledning 58 vid blinkersspaken gått sönder. Alternativt fel i själva spaken.

 

Ok! Den skall underökas.

 

En enkel provlampa underlättar felsökningen...

 

Yes, ligger på inköpslistan!  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar starkt att du skaffar en provlampa som INTE innehåller lysdioder,sådana kan luras så inni....te då dom lyser även om det är skitdålig kontakt fram till testpunkten så att man tror att allt är ok.....Vet inte hur många såna som har mött en snabb död i mina nävar.  -_-  -_- 
 

Mvh/Dexx :wub:

  • Like 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar starkt att du skaffar en provlampa som INTE innehåller lysdioder,sådana kan luras så inni....te då dom lyser även om det är skitdålig kontakt fram till testpunkten så att man tror att allt är ok.....Vet inte hur många såna som har mött en snabb död i mina nävar.  -_-  -_- 

 

Mvh/Dexx :wub:

Mycket klokt.

 

Dessutom är det ofta knepigt att hitta en pålitlig jordpunkt att mäta mot. Jag har en sladdstump kopplad till jord på en sladdlampspropp. Trettian har sladdlampsuttag överallt.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar starkt att du skaffar en provlampa som INTE innehåller lysdioder,sådana kan luras så inni....te då dom lyser även om det är skitdålig kontakt fram till testpunkten så att man tror att allt är ok.....Vet inte hur många såna som har mött en snabb död i mina nävar. -_--_-

 

Mvh/Dexx :wub:

Mycket klokt.

Dessutom är det ofta knepigt att hitta en pålitlig jordpunkt att mäta mot. Jag har en sladdstump kopplad till jord på en sladdlampspropp. Trettian har sladdlampsuttag överallt.

Tackar för input grabbar! Många av dom jag kikat på har just haft dioder, ska hålla mig borta från dom:-) Någon som kan rekommendera en vettig testlampa ? De flesta jag hittar har ju som sagt dioder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en modell jag föredrar,men var får man tag i dom idag??Dom är skitbra då dom har en vass spets under en pågängad mässinghuv......bra då man behöver kolla mitt på en sladdstump. B) 


http://www.brakeparts.se/verktyg/el-rep/provlampa

Måste väl finnas kvar på diverse biltillbehörsbutiker.....Brukar funka även på 24 V,det är en vanlig standard spollampa i dom så dn går att byta ut om man har otur.

Mvh/Dexx

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan grej som inte är helt offtopic när vi snackar bilel,jag har kopplat två st 70W lampor paralellt och försett dom med ett par kabelstumpar med kraftiga klämmor i kabeländarna,allt väl isolerat. -_-  -_-

Vid felsökning eller rep av elsystem släpper jag en batterikabelsko från batteriet och kopplar in lamporna mellan den lösa batterikabelskon och batteriet...... :unsure: 
Dom flesta funktioner i elutrustningen på en bil går att testa (lampor,fläktar torkare etc) och om man klantar sig och kortsluter nått mot jord så är det värsta som kan hända att lamporna tänder och man ser att nått är åt h..vete.... :wacko: 
Lamporna begränsar ju maxeffekten till 140W,alltså motsv. 12A i ett tolvvoltssystem och det bränner man inte av kablar med... <_< 

Jättebra att man inte behöver leta på brända säkringar eller prylar som man har släppt ut röken ur så dom inte funkar längre. :blink: 
En följd av att lamporna finns med i serien är att inte allt lyser med fulleffekt,det blir ett spänningsfall över skyddslamporna så glöm att starta motor etc så länge lamporna är kopplade mellan batteriet och elsystemet :wacko:  :wacko: 

Bara ett användbart tips till alla elpulare med gamla bilar som spökar då o då i elsystemet. :wub: 


Mvh/Dexx

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan grej som inte är helt offtopic när vi snackar bilel,jag har kopplat två st 70W lampor paralellt och försett dom med ett par kabelstumpar med kraftiga klämmor i kabeländarna,allt väl isolerat. -_-  -_-

Vid felsökning eller rep av elsystem släpper jag en batterikabelsko från batteriet och kopplar in lamporna mellan den lösa batterikabelskon och batteriet...... :unsure: 

Dom flesta funktioner i elutrustningen på en bil går att testa (lampor,fläktar torkare etc) och om man klantar sig och kortsluter nått mot jord så är det värsta som kan hända att lamporna tänder och man ser att nått är åt h..vete.... :wacko: 

Lamporna begränsar ju maxeffekten till 140W,alltså motsv. 12A i ett tolvvoltssystem och det bränner man inte av kablar med... <_< 

 

Jättebra att man inte behöver leta på brända säkringar eller prylar som man har släppt ut röken ur så dom inte funkar längre. :blink: 

En följd av att lamporna finns med i serien är att inte allt lyser med fulleffekt,det blir ett spänningsfall över skyddslamporna så glöm att starta motor etc så länge lamporna är kopplade mellan batteriet och elsystemet :wacko:  :wacko: 

 

Bara ett användbart tips till alla elpulare med gamla bilar som spökar då o då i elsystemet. :wub: 

 

 

Mvh/Dexx

Inte helt med på hur du menar. Kopplar du lamporna mellan minus på batteriet och karossen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en modell jag föredrar,men var får man tag i dom idag??Dom är skitbra då dom har en vass spets under en pågängad mässinghuv......bra då man behöver kolla mitt på en sladdstump. B)http://www.brakeparts.se/verktyg/el-rep/provlampa

Måste väl finnas kvar på diverse biltillbehörsbutiker.....Brukar funka även på 24 V,det är en vanlig standard spollampa i dom så dn går att byta ut om man har otur.

Mvh/Dexx

Ok. Har sett några olika varianter av den där, bl a Wurth har den tror jag. Blir och testa den.

 

Samma typ: (?)

https://www.wurth.se/produkter/elinstallation--belysning/matinstrument/spanningsprovare/testlampa/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra letat Vaniljmunk,ska ramla förbi där och köpa ett par till att ha i samlingarna  :wub: 

Och ja,koppla in lamporna mellan minuspolen på batteriet och karossen/jordkabeln...... -_-  -_- 

Funkar lika bra att göra detsamma på plussidan iofs,huvudsaken är att man får strömbegränsningen.....


Mvh/Dexx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en modell jag föredrar,men var får man tag i dom idag??Dom är skitbra då dom har en vass spets under en pågängad mässinghuv......bra då man behöver kolla mitt på en sladdstump. B) 

 

 

http://www.brakeparts.se/verktyg/el-rep/provlampa

 

Måste väl finnas kvar på diverse biltillbehörsbutiker.....Brukar funka även på 24 V,det är en vanlig standard spollampa i dom så dn går att byta ut om man har otur.

 

Mvh/Dexx

Har testlampan aldrig krånglat för dig Dexx?

 

Jag använde sådana testlampor för 35 år sedan men upptäckte plötsligt att den inte indikerade kontakt :unsure: . Det var dålig kontakt i testlampan vid indikeringslampan, man fick hålla på och rycka i sladden för att få kontakt eller skrva isär och göra rent hela tiden, Man var aldrig riktigt säker på om den indikerade rätt eller inte! Kansk berodde på min inte helt optimala garagemiljö eller att den åkte med i bilen en hel del och blev fuktig :mellow:

Att lampan funnits i över 35år indikerar väl i och för sig att den i alla fall inte är helt kass :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så ofta får man av nån konstig anledning det man betalar för. Jag har både diodförsedda o "skruvmejslar med en lampa i", men man måste testa dom på känd spänning  ibland (direkt på batteriet är en risk om det är tvärkortis i den, men man måste ju va wild and crazy ibland åxå), för som allt av människan kontrollerat och av nån underbetald vietnames ihopskruvat, går det förr eller senare sönder. Om man utsätter testsladdar för drag/kläm så går det fortare...

 

Slår även ett slag för Voltmetern, en lampa kan lysa på en svagare spänning än den apparat man felsöker behöver för att fungera, så då får man koll på 1/2 taskiga kontakter o spg fall....

 

testlampan har en fördel vid ex vis felsökning av blinkers då en billig digital voltmeter kan ha svårt att hinna med...

 

Och om ni sticker hål på iosoleringen med provspets, laga med tejp (eller märk ut så ni hittar felstället sen när det är kortis där)

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C:a 100 EUR på ebay.de har jag för mig. Den är skitbra faktiskt. Inbyggd återställningsbar säkring om det är kortslutning när man lägger spänning på en mätpunkt, mm.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema sålde nått motsvarande för en femhunka nånting,andra gången jag testade den visade det sig att där fanns inga överbelastningsskydd öht. :angry: 
Skiten brann upp,blev liggande i garaget då kvittot är på rymmen........ :huh:  :huh: 
Annars en flådig grej med massa knappar o jox.
Man är för lättlurad ibland  -_-  -_- 

Mvh/Dexx

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna. Köpte en sådan i höstas och är supernöjd. Den mäter spänning men kan också jorda eller lägga på 12/24 volt på mätpunkten. Lite dyr förstås, men nu vill jag inte vara utan den...

 

https://www.youtube.com/watch?v=GdH-e4Q9p5k

Haha,har ju suttit en hel del på Youtube på diverse mekkanaler och många använder Power Probe. Har väl också planer på att införskaffa en sådan men det känns som att jag vill börja med grunderna först så man faktiskt fattar vad man håller på med ;)  Men sen blir det nog en Power Probe IV från ebay, kostade inte mkt mer än 3:an med frakt och tull, men som sagt, känner att jag har en del att lära mig innan...

 

http://www.ebay.com/itm/Power-Probe-IV-PP4-9-Mode-Diagnostic-Circuit-Tester-/261807796474?hash=item3cf4f5f0fa:g:ezYAAOSwa39UuZ5c&item=261807796474&vxp=mtr

 

Nåväl, tillbaka blinkersen. Det har i allafall löst sig, för tillfället, helt av sig själv.  -10 ute så rena värmeböljan har det ju blivit. Ut och fram med multimetern och mätte, tror jag iallafall. Här hade ju en testlampa varit bra märkte jag, men det fungerarde ju med multimetern, den hann med blinkersen. Blinkers vänster och varningsblinkers har som sagt fungerat. Men när jag slagit på höger blinkers så har kontroll lampan för höger blinkers blinkat till och sen har det inte hänt mycket mer, blinkersrelät klickar, om än svagare än när jag blinkar vänster. Hade ström vid blinkersspaken och mätte lite här och där och fick som sagt blinkerssignal. Kan det vara dålig jord tänker jag? Den får ström men inte tillräckligt?

 

Nåväl, tänkte att det fick vara för idag, min felsökningskunskap tog slut och tänkte bege mig in och kolla elschemat igen. Men först tänkte jag att jag rastar henne lite grann på några grusvägar, det gick fint och hon går bra, har jag för mig då jag inte har något att jämnföra med. Kommer hem och se, nu fungerar blinkers höger också, förutom själva kontroll lampan på instrumentbrädan!? (den blinkar fortfarande bara en gång) Öppnar upp instrumentbrädan och rotar runt lite, råkar självklart bränna säkringen för instrumentlamporna, det vart iaf åtgärdat. 

 

Hittade lite kablar som inte satt på någon motpart. Ena hade kabelnummer 534 men måste sett galet för hittar inte någon kabel med det numret. Hittade inte heller någon plats där den skulle vara. Den ni ser på bilden minns jag inte numret på, slarv att inte skriva upp det...Fan, nu minns jag inte ens vad det var för lampa den gick till men det hade inte med blinkersindikeringen att göra. Nåväl, det fungerar ju i alla fall!  :D

 

post-9580-0-40563600-1453735654_thumb.jpg

 

Ja, ska väl se om jag hinner ta och läsa lite elschema och se vad man kan komma på.

 

Ha det fint!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×