Gå till innehåll

Skillnad Valp/ C202


Rekommendera Poster

De ska ju skilja en hel del, som du skriver så är de b20 o inte b18, fördelningslådan skiljer, axlarna skiljer i utväxling o att de saknas diffbroms på c202. Bromsar skiljer då c202 liknar mer c303 med likadana servon o gamla valpen har ju antingen ingen servo eller en äldre variant på bromsförstärkare. Trummor o backar vet jag inte om de stämmer mellan gamla o nya.

Sen som skrivet så skiljer ju dörrar o front och bakljus. C202 är ju mer civiliserad med mer inredning o så också.

 

De är de sakerna jag tror mig veta iaf, rätta mig gärna om jag har fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man ska nog kalla dom för vad det är. Jag åkte över 30 mil för att köpa en framaxel till en valp, frågade säljaren som var säker på att det var från en valp (innan telefonkamerornas tid) så jag kopplade vagnen och åkte. Kommer fram och se en axel från en C202 ligger där och jag påpekar att den kommer inte från en valp men han kallar C202 för valp. Olikheterna är så stora att det är som att kalla en 140 för amazon.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valp är en liten lätt terrängbil.

 

C202 en liten men tung snabbgående ungersktraktor.

C202 är byggd för att lätt klara landsvägstempo och sätta div tillbehör på. kolla säljbrochyren.

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12038-volvo-c202-cross-country-broschyr/

 

C202 är mycket eftertraktad utomlands eftersom den är bättre växlad och har betydligt högre marschhastighet sen är den ju betydligt tystare att åka i och har högre komfort. Detta är den enda fördelen och ska du köra ren terräng är valpen att föredra men ska du åka landsväg är c202 betydligt bättre.

 

Lite hastighetsdata: 

c202 enl orginalboken med vanliga hjul ska göra 28kmh per 1000 varv och 116kmh vid 4700 varv och 80kmh vid 3235 varv  en vanlig volvo 140 gjorde 80 km vid 3000 varv.   c202 brukar toppa runt 120kmh  vill man få ännu bättre siffror går m47 att bulta dit och då ökar 5 växeln på med ca 20%  dvs en topp hastighet över 140 kmh  och lagom varv på lämplig marchastighet vid 100kmh vid 3000varv. 

 

svenskvalpens utväxling ligger ungefär ett växelsteg lägre dvs c202 3'a  motsvara 4'a på valpen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft båda alternativen,samtidigt,men den som såldes var inte originalvalpen utan den jag fick skruva mest på...... ^_^  ^_^ 

 

Mvh/Dexx  :wub:

C202 är ju lite pilligare att skruva med men så är det alltid ju nyare bil ju mer kan krångla, det skiljer ju 30 år i konstruktionen och sen är ju c202 begåvad med ett el system lätt kan få folk att få hjärnblödning vid felsökning och som om inte detta var nog även ett bromsystem i samma kaliber många lyckas nog aldrig lufta systemet helt, men svagheterna i elen går lätt att bygga bort och bromsystemet går att ändra så det blir bättre. I övrigt är det rätt ok bilar och läggar man där till att de producerades temporärt i helt ny fabrik i östland med även div ryska delar instrument, bränslegivare mm så får man ha överseende med att lite barnsjukdomar följde med. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C202 var ett försök att ta en marknad som var mindre än vad som var lönsamt, Ett antal hamnade hos Televerket och delverk så många karosser fi(a)nns i Sverige. Axelras var inte helt ovanliga, åkte själv med en på dagen som axlarna rasade på kvällen sen ( o köra med bredsladd på grusväg med båtkärra efter var kanske inget som hjälpte till..) Så att det stog upp pallade karosser utan axlar på förrådsgårdarna var inget ovanligt.

 

Som skrivits ovan så är komforten högre då det skiljer mellan PV/Amazon o 240 också, hände mycket dom åren med komfort....

 

Även C303 kallas ju ganska ofta valp eller storvalp åxå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att göra som utlänningarna, kalla alla för Laplander.

 

Framaxels strulet har att göra med 4x4 bromsinkopplingen samt kort hjulbas, backa fullt rattutslag vid tex fickparkering används bromsen då låser den alla hjulen. När jag handlade min och upptäckte att den inte gick att backa med fullt rattutslag om bromsen vidrörts trodde jag först det var ett allvarligt fel, som tur stötte jag på terrängaxel som berättade om broms4x4 inkopplingen annars hade jag garanterat rasat den på första långturen.

 

De måste haft rätt bra snurr på fabriken eftersom de han över tusen bilar per år så det blir inte många timmar per bil, vissa måndags ex måste ha slinkigt med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...