Gå till innehåll

Byte toppackning TGB11


Göran

Rekommendera Poster

Har en längre tid hör "gurglande" ljud från expansionskärlet då jag stängt av motorn. Ljudet har ökat med tiden så jag började kolla lite extra. Skulle fylla på kylvatten och märkte ett kraftfullt övertryck trots att bilen stått drygt ett dygn. Kände också en doft som påminde om "gammal bensin i tanken på en moppe som stått". Bilen kokade lätt dagen innan! Utgår från att det är toppackningen. Någon kunnig som har åsikt om detta?

 

/ Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj så långt tänkte jag aldrig! Har dock rivit toppen och med rätskiva konstaterat att den behöver planslipas. Efter att ha synat packningen och utseende i förbränningsrummen kan jag nog konstatera att jobbet inte är bortkastat. 2&4ans cyl verkar inte ha jobbat!? Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet, har dock lämnat toppen till en kille som planslipar. Återstår att se resultatet. Hoppas få tillbaka den måndag kväll. Blir det bra tänte jag slipa in ventilerna när jag är igång:-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu rullar 11an igen. Allt verkar fungera nu!! Körde ned skotern till sjön igår (lastad på specialbyggt släp) och deltog i årets angeltävling i kanonväder. Molnfri himmel hela dagen.Nu återstår tändinställn. och lite justering. Fantastisk känsla att dra iväg med ekipaget 06.00. Ska oxå bli intressant att se om reparationen förbättrar bränsleförbrukningen.

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok får leta på någon som är bra på detta! 11an går fint annars, den går och "puffar" lite i avgasröret på tomgång och verkar inte gå helt rent förrän den är helt varm!?. Är dock varvvillig och spinner fint när man drar på. Kanske står tändningen lite fel trots tidigare koll. Ska man fortfarande hålla 10° före?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok får leta på någon som är bra på detta! 11an går fint annars, den går och "puffar" lite i avgasröret på tomgång och verkar inte gå helt rent förrän den är helt varm!?. Är dock varvvillig och spinner fint när man drar på. Kanske står tändningen lite fel trots tidigare koll. Ska man fortfarande hålla 10° före?

Puffar - Kolla ventilavståndet som blir mindre när packningen satt sig vid efterdragningen.  Tändning leta upp där den ger spiktendenser vid belastning och ge den sen någon extra grad så har du bästa möjliga tändpunkt.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jaha! Då har jag testat att justera förgasarna. Startade med att justera ner munstyckena enligt tolken. Där skulle motorn gå med fet blandning står det i boken. Sedan lånade jag ett extra justeringsverktyg att skruva in i botten på förgasaren så nu hade jag en i varje förgasare. Sedan skulle man, efter varmkörning, justera upp munstycket tills motorn börjar sjunka lite i tomgången. Utan co-mätare eller varvräknare kom jag snart bort och det slutade med att jag skruvat upp för mycket!!! Nu bölade motorn direkt vid gaspådrag :-( Äsch! Det slutade med att jag mätte hur mycket tolken pressade ner munstycket, tror det var 1.8mm! Bestämde mig för att sätta munstycket på 0.8mm under bryggan i båda förgasarna. Detta skulle då motsvara att ha pressat upp munstycket 1.0mm från tolkens grundinställning. Det otroliga i detta är att motorn går bra nu!!! Behöver choke någon minut efter kallstart men går i övrigt bra. Kan känna att den går lite snålt under varmkörningsperioden men sedan går den så lugnt och fint. Skulle vara intressant att höra någon kunnig kommentera detta. Har nu tankat fullt och läst av km-mätare och ser med spänning fram emot förbrukningen vid nästa tankning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Göran, - tänkte meka med mina förgasare om några veckor, lite lediga dagar i juni, Jag skall byta flottörhusventil på bägge mina förgasare och se vad som kan bytas ytterligare utan alltför mycket skruvande, nu när  luftrenaren är bortplockad. Jag har funderat på det där med att justera förgasare. Studerar man Youtube klipp kan man se olika metoder. Att lyssna med sunda förnuft eller att använda någon form av mätmetod. Jag tänker mig att uppdatera och delge mina erfarenheter i saken under min tråd bensinlukt efter lite tekniska övningar. 

Lasse303 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...