Gå till innehåll

B/C -behörighet för Svenskt körkort utfärdat före 199x ?


Marc-X

Rekommendera Poster

Reglerna ändrades som Erik var inne på September 2008. Före denna datum gick det att registrera en TGB med de militära dispenserna vilket innebär att en TGB 11 är omöjlig att regga med mer än 1 passagerare pga lastutrymmet måste vara längre än 170.

En TGB 131 däremot går fint att regga med 5 passagera och lätt lastbil. Den sista platsen ryker pga regeln Med lastvik/passagerarvikt.

 

Det betyder enl mig att en 11 reggad efter 2008 är värd mindre eftersom man inte kan köra lagligt med mer än 1 passagerare.

 

Nja, att det inte skulle gå att regga med passagerare efter 2008 stämmer inte, här är en nyligen reggad 11.

Vill inte skriva bilnr. men den är som synes LB med 6-pass. och lastutrymme 2380mm, så 5-pass. i lastutrymme;)

Fabrikat: VOLVO C303 4X4 1V

Färg: MGRöN

Fordonsslag: LB

Fordonsår: 1975

Fordonsslagsklass:

Chassinummer: C034Xxxxxxxx

Typgodkännandenummer:

Typgodkännandedatum:

Senaste EU-regbevis del 1: 2011-10-19

Senaste EU-regbevis del 2: 2011-10-19

Handelsbeteckning: Upplysningar: ägare/Brukare

Namn: xxxxxxxxxx

Adress: xxxxxxxxx

Postnr: xxxxxxxxx

Förvärvsdatum: 2011-10-19

Ort:xxxxxxxxxxx Försäkringsuppgifter Försäkringsbolag: Försäkringsdatum: Fordonsdata

Fordonsstatus: Avställd (2011-10-19) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 0

Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige:

I trafik första gången i utlandet:

ägarbunden dispens: Nej

ägarbunden dispens upphör: Nej Skatteuppgifter

Fordonsskattepliktigt: Nej

Användningsförbud: Nej

årsskatt, kr: återbetalning vid avställning, kr: 0

Debiterad fordonsskatt, kr: 0

Debiterad avgift, kr: 0

Betalningsmånad/er: Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0 Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data

Motornummer:

Kaross: Skåpbil (BB)

Karosserikod särskilda ändamål:

Slagvolym, cm3:

Växellåda: MANUELL/TILLSATS Antal passagerare, max: 6

Antal sittande passagerare, max:

Antal bältade passagerare, max:

Antal passagerare i rullstol, max:

Antal stående passagerare, max: Skattevikt, kg: 3300

Tjänstevikt, kg: 2345

Totalvikt, kg: 3300

Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1500

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 955 Kopplingsavstånd, mm:

Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej

Lastutrymmets längd, mm: 2380

Främre överhäng, mm:

Bakre överhäng, mm:

Utrustning:

Drivande axlar fram: 1

Drivande axlar bak: 1

Antal hjul: 4

Antal axlar: 2

Garanterat axel/boggitryck 1: 1600

Garanterat axel/boggitryck 2: 1750 Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2300 Däckdimension axel 1: 280/85-16 Däckdimension axel 2: 280/85-16 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4350

Bredd, mm: 1890

Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN

Tankvolym, liter: 84

Motoreffekt, kw: 86,0

Effektnorm: DIN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o:(:) vad i h-vete är det frågan om! Tänk att det ska vara så j-vla svårt att få ett klart besked från Trafikverket och sbp vad som gäller, går det eller går det inte att legalt regga en TGB 11 med fler än 1 passagerare? Denna godtycklighet när man ska besiktiga bilen är det som skapar mest problem när man håller på med nått kul projekt, tekniska lösningar på "omöjliga problem" under byggtiden av bilen är ju en barnlek jämfört när man står med mössan i handen i besiktningshallen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert så att det råder okunnighet om alla regler hos besiktningsfolket. Har man tur så träffar man rätt gubbe som bara suger in de uppgifter som finns i militärens regbevis och har man otur träffar man på nån som vet hur det hela förhåller sig och varenda detalj blir enligt dagens civila regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför, men vet att stationen som besiktigade pratade (länge) med Stockholm och använde vår 11'a som "mall"

och det är tomt på sida 2 inga dispenser, så att det är lokalt tror jag inte.

Samma person som godkände denna har nekat mej att använda bälten från en gammal bil vid nyreg av en UAZ,

med motiveringen att de kunnat varit med om en olycka. :wacko::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, innebär det att när jag (snart)regar min 1314 som tung(c-kort) så kan jag ha x-antal passagerare i sjvhytten? någon som vet?

 

Tror du får svårt att få platserna i skåpet att bli godkända som sittplatser för passagerare,

Den dispensen får man i regel inte med när de civil reggas

Körde in min utan skåp under kod 60 reglerna, och hörde lite om det med att ha folk i skåpet när man körde, och enligt just de besiktnings kontrollanterna fick man inte det utan det var en passagerare som gällde, och den skulle hålla sej i hytten.

Så det som står bak i skåpet är tydligen inte relevant, inte om man skall ha utbytbart karosseri i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du får svårt att få platserna i skåpet att bli godkända som sittplatser för passagerare,

Den dispensen får man i regel inte med när de civil reggas

Körde in min utan skåp under kod 60 reglerna, och hörde lite om det med att ha folk i skåpet när man körde, och enligt just de besiktnings kontrollanterna fick man inte det utan det var en passagerare som gällde, och den skulle hålla sej i hytten.

Så det som står bak i skåpet är tydligen inte relevant, inte om man skall ha utbytbart karosseri i alla fall.

 

Jag tror det går när man reggar med kod 25 (Skåp sjukvårdsinredning) Det gick iallafall när jag reggade min 2007.

 

/Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du kan nog aldrig få en 11 till PB2, jag har själv haft flera lätta lastbilar med boutrymme, VW, Hanomag med mm där man får sitta bak på bodelsinredningen.

Om bilen redan är reggad med bara en pass så blir det nog svårt att få fler. Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade.

I dag är en glädjens dag! TGB 11án gick igenom omregistreringen och är nu en Personbil klass II med 3 passagerare på pappret. :D Dock sved det ganska hårt i plånboken, 2400:- :o då ingick i och försig både registrering, vägning samt vanlig besiktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag är en glädjens dag! TGB 11án gick igenom omregistreringen och är nu en Personbil klass II med 3 passagerare på pappret. :D Dock sved det ganska hårt i plånboken, 2400:- :o då ingick i och försig både registrering, vägning samt vanlig besiktning.

 

Vad behövde du göra då? bara regga om den? Om det är så enkelt så är det vad jag ska göra direkt efter att jag fått igång kopplingen igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kan inte påstå att det vara "bara" att regga om, hela skåpet är ombyggt till husbil eller "Campingbil" som karosskoden heter, med både pentry och säng mm.

Fordonsidentifikation Registreringsnummer:ABC123 Fabrikat:VOLVO C303 4X4 1V Färg:GUL Fordonsslag:PB Fordonsår:1975 Fordonsslagsklass:II Chassinummer:C034X4000161 Typgodkännandenummer: Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1:2012-06-07 Senaste EU-regbevis del 2:2012-06-07 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus:I trafik (2009-12-17) Tillfällig registrering:Nej Privatimport:Nej Antal ägare:1 Yrkesmässig trafik:Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2009-12-17 I trafik första gången i utlandet: ägarbunden dispens:Nej ägarbunden dispens upphör:Nej Besiktningsuppgifter Besiktning senast: 2014-06-30 Senast godkända besiktning:2012-06-07 Vägmätarställning, km:13678 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Nej årsskatt, kr: återbetalning vid avställning, kr:0 Betalningsmånad/er: Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Campingbil (SA) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: 2978 Växellåda: MANUELL/TILLSATS Antal passagerare, max: 3 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Skattevikt, kg: 3300 Tjänstevikt, kg: 2565 Totalvikt, kg: 3300 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1500 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 735 Kopplingsanordning : KROK Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: 1 Drivande axlar bak: 1 Antal hjul: Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2300 Däckdimension axel 1: 280/85-16 Däckdimension axel 2: 280/85-16 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4300 Bredd, mm: 1880 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Tankvolym, liter: 84 Motoreffekt, kw: 86,0 Effektnorm: DIN Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 360,0 g/km

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kan inte påstå att det vara "bara" att regga om, hela skåpet är ombyggt till husbil eller "Campingbil" som karosskoden heter, med både pentry och säng mm.

 

 

Nej sedär man ska läsa igenom allt som skrivits så slipper man känna sig som en idiot ;) Nej någon säng o inredning har jag inte tänkt bygga möjligen hänga upp en bår att sova i :) så jag får vara nöjd med att "fulköra" tillsvidare

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blev det en klass ll, och inte bara PB med kod SA? Enl. SPB så måste det vara genomgång mellan hytt o boutrymme, inte bara en öppning!

Ju fler bilar man ser ju mer förvirrad blir man av billotteriet,

tittade på en Ford-van 9pas. och en totv. 4250kg reggad som PB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blev det en klass ll, och inte bara PB med kod SA? Enl. SPB så måste det vara genomgång mellan hytt o boutrymme, inte bara en öppning!

Ju fler bilar man ser ju mer förvirrad blir man av billotteriet,

tittade på en Ford-van 9pas. och en totv. 4250kg reggad som PB

 

Ja du, inte vet jag, men en personbil som är bostadsinredd (kod SA) blir automatiskt klass II, det finns inte personbil klass I med SA-kod om jag förstår saken rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...