Gå till innehåll

B/C -behörighet för Svenskt körkort utfärdat före 199x ?


Marc-X

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Är det någon som VET hur det ligger till med behörighet att framföra C-klassade fordon med ett Svenskt körkort för personbil utfÄrdat 1985?

 

Jag finner följande på "Trafikverkets" hemsida:

 

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begrÄnsning för vad din personbil får vÄga.

 

Jag tÄnker då att min (icke modifierade) Tgb13 kan framföras med max last enligt tillverkarens begrÄnsningar (totalvikt 4.400Kg) utan att behöva C-behörighet för detta eller blir detta tokigt?

 

Jag sitter altså sjÄlv med ett sådant körkort (som skulle 10-års förnyats för lÄnge sedan men av byråkratiska orsaker har detta inte låtit sig genoföras. Jag kör nu med ett intyg från Trafikverket (eller vad dem nu kallar sig) att jag innehar behörighet "B". Detta stÄller till en del "problem" om jag blir stoppad i kontroll och jag har ett flertal gånger blivit hotad med diverse hemskheter om jag inte skaffar mig ett giltigt Norskt förerkort.

 

Jag har dÄrför vÄrderat att "byta in" mitt Svenska körkort, utfÄrdat 1985, till ett Norskt "förerkort" klasse B. Om det ligger något i de rykten jag hört / lÄst om att det kan gömma sig en C-behörighet eller andra rÄttigheter i mitt gamla körkort så borde jag nog lugna mig lite med detta då jag vid ett eventuellt inbyte får ett rent "B-kort". Jag lÄste någonstans nyligen (i något forum) att Svenska körkort utfÄrdade före ett visst datum automatiskt ger behörighet för innehavaren att framföra C-klassade fordon. Kan detta stÄmma?

Jag har för mig att man en gång kunde få infört C-behörighet i sitt B-kort om man sökte om detta, men på den tidspunkten var jag redan utflyttad från Sverige och fick inte med mig detta på rÄtt tidspunkt.

 

Samtidigt har jag fått "upplyst" att ett C-klass fordon kan framföras med B-behörighet så lÄnge inte 3.5ton totalvikt överskrides vilket i.o.f verkar rimligt...

 

Inga av dessa kÄllor kan anses som auktoritÄra inom området.

 

Det som Är av störst intresse för mig Är vad jag faktiskt har rÄtt att köra på mitt Svenska "B-kort" i utlandet som Svensk Statsborgare bosatt i utlandet. Jag sjÄlv gissar att jag inte har rÄtt att framföra andra fordon Än de som omfattas av "B-klassen" då jag aldrig begÄrt att få infört någon annan klass i min behörighet.

 

NÄr jag söker efter TSV och körkortsregler så upptÄcker jag att det hÄnt mycket sedan jag flyttade från Sverige. :huh: Ett statligt verk har bytt namn två gånger och jag finner inte den information jag söker om just detta.

 

Någon hÄr som kÄnner till hur det EGENTLIGEN ligger till med rÄttigheterna i gamla Svenska "B-kort"?

 

 

Glad Påsk!

 

////M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till 1983 måste man ha trafikkort resp C-behörighet för att framföra tung lastbil i yrkesmässig trafik*. Efter (eller från) 1983 måste man ha C-kort för att framföra tung lastbil.

Under 1983 var det en övergångsregel som gjorde att om du hade ett intyg från åkeriägare att du kört minst X km lastbil alternativt på en blankett hos polisen intygade detsamma så fick du C "gratis" infört. Den möjlugheten fanns bara under övergångsperioden.

 

Med dagens internationella körkortsutformning är det ganska "enkelt" för resp land att överföra körkortsbehörigheter till det egna landet.

 

* För att köra ex vis Konsums egna distributionsbilar behövdes inte C, utan bara för att köra i "beställningstrafik".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JDW.

 

Jag fann detta hos Trafikverket som orsakade lite huvudbry för mig:

 

"

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.

"

 

Jag "snedtände" då och tänkte genast på möjligheten att köra omodifierad Tgb13 på B-kort.

 

Efter att den blir omregistrarad till "personbil" blir det ju dessvärre infört en avsevärd viktbegränsning i vagnkortet som snabbt kan överskridas med lite last på ett släp.

 

 

Sedan har du detta:

 

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

 

4.250Kg är irriterande nära de 4.400Kg som är totalvikten på en 13-bil.

Vad bra det hadde varit om man kunde få nedskrivet totalvikten till 4.250Kg...

:rolleyes:

 

Det som gör att jag funderar på eventuella smyghål är att i min "gröna" ungdom var det praxis att fullastad Tgb13 framfördes med vanligt B-kort, men det var kanske då på speciell dispens genom Svenska FM... Ser inte helt det roliga i att behöva ta C-behörighet bara för att behålla lastkapaciteten på min bil då jag inte har bruk för den till något annat men kanske det kunde vara en tanke ändå...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du har haft körkort längre än från 1996 får du köra en personbil typ 2 (Husbil). Jag är inte helt hundra på vad som krävs för att uppfylla kraven för personbil typ men har för mig att den måste vara utrustad med sängplatser och kokmöjlighet.

 

Texten nedan syftar på totalvikten på bil + släp så det är helt orelevant i det här fallet.

 

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

 

 

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte köra vanlig Tung lastbil med körkort utfärdat före 1996.

-Däremot får man köra personbil klass 2 med sådant körkort och dessa får väga mer än 3500kg,

Du måste således regga om till personbil klass 2 om det skall fungera.

Så vitt jag vet är det bara om fordonet är byggt som husbil som man kan få den klassificerad som personbil klass 2.

Man skall bland annat ha sovplatser, samt någon form av kök. Gasol dock behövs inte.

Kvarvarande lastutrymme får heller inte vara för stort, då anser man att fordonet kan användas som lastbil.

Min kompis byggde just om en större buss till turnébuss, men klassade som personbil klass 2. Den hade lastutrymme längst bak med Z-lyft och de fick bygga om den delen(skiljeväggen mellan kupé och lastutrymme fick 2,5m isolering eller nåt). Lastutrymmen under golvet fick de ha kvar. Eftersom de hade sängar, micro och kylskåp gick det sedan fint att regga den som personbil klass 2.

Lite osäkert vad som gäller utanför sveriges gränser, då det verkar som denna körkortsregel endast gäller i sverige.

 

I korthet, enda möjligheten att köra ett fordon som väger mer än 3500kg på B-kort är om man har en husbil klassad som personbil klass2 samt att man har haft körkort i obruten följd som är utfärdat före 1996

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personbil Klass 2 har jag aldrig hørt talas om. Det skall jag checka lite nærmare då det skulle vara mitt i blinken før min del. Jag har ju två kojjer bak i bilen och pentry i mitten. Førvisso demonterbara fællkojjer och demonterbart pentry (som tjænar dubbelt syfte som bord m disk / tvætt. Det ær sækert något som talar mot att detta ær møjligt men tanken ær lockande. Många regler ær det stor skillnad på mellan Sverige och Norge, bl.a ær det nærmast omøjligt att bygga en "kit-car" eller beach buggy hær, i varje fall sist jag checkade. Det føll på kravet om typgodkænning och krocktest menar jag.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personbil klass 2 håller jag på med att försöka få igenom besiktningen, jag har en campingutrustad 11á med säng, pentry etc. Det som det kanske kommer att falla på är att besiktningsmannen flaggade upp att fodonet ska/bör? ha ståhöjd i bodelen, nu kom vi inte så långt vid mitt första besiktningsförsök då bilen inte var tillräckligt färdigbyggd för att kunna vägas. Jag kan dock inte finna stöd för detta påstående någonstans i regelverket. En snabb sökning på nätet avslöjar att det både rullar Ford Transit bussar och gamla WV bussar (med standard takhöjd) reggade som PB2. Det är ju självaste F-N att man ska behöva vara jurist också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Dom påstod att man inte kunde nyregga fordon som PB2 utan att nya fordon blir tungreggade då jag talade med Vägverket.

är det fel och man kan regga nya fordon som PB2 så får jag verkligen fundera om..

 

Vore bra om man kunde hitta lite fakta som stödjer det från någon myndighet då svarenman får ibland från VV kan vara långtifrån rätt.. :(

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Dom påstod att man inte kunde nyregga fordon som PB2 utan att nya fordon blir tungreggade då jag talade med Vägverket.

är det fel och man kan regga nya fordon som PB2 så får jag verkligen fundera om..

 

Vore bra om man kunde hitta lite fakta som stödjer det från någon myndighet då svarenman får ibland från VV kan vara långtifrån rätt.. :(

/R

 

Möjligt att Helt nya fordon inte går att regga som PB 2, men ombyggnad av sedan tidigare reggad buss verkar gå bra.

Kanske måste man med en fd militär 13-bil först nyreregistrera den som lastbil med C-kort och sedan registrera om den som PB2 ?

Polarn reggade iaf om sin buss nu i mitten av mars 2012 och det var inga problem. En Volvobuss med boggie, cirka 10år gammal. Hade gått i norrland som linje/paketbuss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju helt sansløst!!!

 

Om jag fattar det som ær skrivet hær så kan jag komma med en ombyggd "fullsize" Neoplan-buss och får den registrerad som PERSONBIL (typ2) och køra detta åbæke på allmæn væg med B-behørighet, men en liten Tgb13 måste men ha C-behørighet på?! Det ær sækert riktigt men understryker påø ett utmærkt sætt byråkratin runt fordonsklasser och behørighet.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personbil klass 2 håller jag på med att försöka få igenom besiktningen, jag har en campingutrustad 11á med säng, pentry etc. Det som det kanske kommer att falla på är att besiktningsmannen flaggade upp att fodonet ska/bör? ha ståhöjd i bodelen, nu kom vi inte så långt vid mitt första besiktningsförsök då bilen inte var tillräckligt färdigbyggd för att kunna vägas. Jag kan dock inte finna stöd för detta påstående någonstans i regelverket. En snabb sökning på nätet avslöjar att det både rullar Ford Transit bussar och gamla WV bussar (med standard takhöjd) reggade som PB2. Det är ju självaste F-N att man ska behöva vara jurist också...

 

Varför regga som pb2 det är ju ända en lätt lastbil = b-kort? Lätt lastbil med boutrymme borde vara mer rätt!

 

PB2 är en ny klass som kom 2006, så att det inte går att nyregga är fel, men det går inte att regga vad som helst, ståhöjd och öppet mellan bodel, förarutrymme.

Det finns mycket om detta på husbils-forum. Goggla Personbil klass 2, Glad Påsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stews: Diskutionen startades av mig efter funderingar runt behørighet, smyghål och møjligheter før att framføra en Tgb13 (som ær en TUNG lastbil i utgångspunkt) med B-behørighet. Som det ær nu finns det två alternaiv: Ta C-behørighet eller registrera som personbil / lætt lastbil med viktbegrænsning 3.5ton. Detta innebær att fjædringen måste "førsvagas" om man skall følja reglerna till punkt och pricka.

 

Min førhoppning var att man kunde finna ett alternativ som innebær att bilens fjædring førblir original men att en bruksbegrænsning førhindrar att den anvænds som lastbil. Enligt nyare bestæmmelser får ju fordonets vikt i princip vara hur stor som helst om man har ett B-kort utfærdat føre 1996. Återstår bara att finna ut hur man lyckas registrera en Tgb13 som personbil med totalvikt på 4400kg eller kanske "PB2" :-)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju helt sansløst!!!

 

Om jag fattar det som ær skrivet hær så kan jag komma med en ombyggd "fullsize" Neoplan-buss och får den registrerad som PERSONBIL (typ2) och køra detta åbæke på allmæn væg med B-behørighet...

 

///M

 

Japp, inga problem. Sök på blocket under "husbuss" så ser du att ganska många är klassade som PB2=får köras med B-kort.

En annan fördel med PB2 jämfört med tung lastbil(c-kort) är att tunga lastbilar tydligen har hårda miljökrav för att få köras inne i flera storstäder (stockholm/göteborg?) så en äldre turnébuss klassad som lastbil kan få dryga böter om den blir stoppad (enligt min kompis uppåt 50000kr plus att man inte får flytta fordonet annat än med bärgare). En PB2-klassad turnébuss får däremot köras där alla andra personbilar får köra. Detta var anledningen för min kompis att regga som PB2 plus att det blev lättare att få tag i chaufförer när de är ute på spelningar

 

Hittade denna artikel när jag googlade http://www.husvagnoc...omlands/?page=1

 

Verkar som det är omöjligt att köra PB2 på B-kort i Norge, här är dock lite motsatta uppgifter:

 

http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför regga som pb2 det är ju ända en lätt lastbil = b-kort? Lätt lastbil med boutrymme borde vara mer rätt!

 

PB2 är en ny klass som kom 2006, så att det inte går att nyregga är fel, men det går inte att regga vad som helst, ståhöjd och öppet mellan bodel, förarutrymme.

Det finns mycket om detta på husbils-forum. Goggla Personbil klass 2, Glad Påsk.

Det är bara för att jag vill att de två säten som sitter i skåpet skall vara godkända att färdas i, vilket de inte kan bli om jag inte reggar den som PB2. Lastutrymmet bakom stolarna i skåpet är för kort på en 11á för att du ska få använda dem under färd. Du får gärna ha dem där, men inte sitta i dem när bilen rullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara för att jag vill att de två säten som sitter i skåpet skall vara godkända att färdas i, vilket de inte kan bli om jag inte reggar den som PB2. Lastutrymmet bakom stolarna i skåpet är för kort på en 11á för att du ska få använda dem under färd. Du får gärna ha dem där, men inte sitta i dem när bilen rullar.

 

Du kan nog aldrig få en 11 till PB2, jag har själv haft flera lätta lastbilar med boutrymme, VW, Hanomag med mm där man får sitta bak på bodelsinredningen.

Om bilen redan är reggad med bara en pass så blir det nog svårt att få fler. Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få min första TGB13 (skåp) reggad som tung personbil. Med lite efterforskningar trodde jag i min enfald att riktiga säten med bälten i skåpet gjorde detta möjligt. 2006 var detta och när jag kom till stationen försvann besiktningsingenjören säkert en halvtimme i telefon med nån överkucku innan han kom tillbaka. Beskedet var att det var fullständigt omöjligt att byta fordonsklass på det sättet på en så gammal bil. "Personbil" kräver klassade bälten och bältesinfästningar och gud vet allt vad det var. Enda chansen var att regga den som helt ny (2006) och uppdatera den med krockprov och avgasreningar osv. "Javisst!" kan man ju tänka.

 

En elva är lastbilsklassad, men går som lätt eftersom den har totalvikt under 3.5 ton, 13-bilen är tung men går att regga ner till lätt eftersom det är enkelt att uppfylla kraven på lastutrymme och krav också på tillräcklig lastförmåga i vikt räknat. Det är ingen personbil, utan lastbil som många klassar ner för att få köra den på en mer vanlig körkortsbehörighet.

 

Om nåt år kommer en ny körkortsbehörighet som jag ska ge mig på om jag får möjlighet. För att anpassa det svenska körkortssystemet internationellt skall man införa körkortsklass C1. Med den behörigheten skall man få framföra tung lastbil upp till 7 ton (eller om det var 7.5) och med C1E tung lastbil upp till dessa sju eller sjuochetthalvt tons totalvikt med släp till max tågvikt på 12 ton. Jag vet att det sedan länge fungerar så att en del som flyttar hit utifrån får sina körkort klassade som C1 eftersom det i en del länder får framföras betydligt tyngre fordon på vanligt bilkörkort (tyskland tex).

 

Tyvärr gäller ju detta enbart hur man får framföra fordonen på allmän väg. I Borås har man satt träff-fordonens viktgräns till TJäNSTEVIKT 3.5 ton, medan det på många andra håll begränsas till 3.5 ton TOTALVIKT på offroadträffar. Jag skulle gärna ha min 13-bil med originalets 4.5 ton totalvikt och ta C1E-behörighet för att få dra släp efter den också, men då straffar jag ju ut den från många träffar istället.

 

Men vad gäller din fråga Marc, så tror jag du åker på att välja mellan de alternativ du egenligen inte ville. Jag skulle bli VäLDIGT förvånad om du fick 13-bilen klassad som nåt som går att framföra på B-behörighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Erik: Du har nog sammanfattat min problematik och givit ett så utfyllande och upplysande svar som ær møjligt att få(førutsatt att upplysningarna ær korrekta, men detta tar jag som god fisk). Jag får væl fundera på om det ær pest eller kolera som blir valet i mitt fall. Jag lutar åt C-behørighet om inte det ær på tok før dyrt før att få behålla totalvikten i vagnkortet. (Mina fjærdar ær ett icke-problem då jag har ett intyg som preciserar det antal fjæderblad som sitter på bilen i skrivande stund). Jag upphør dock inte att førundras øver stelbentheten i reglementet før fordonsklasser, men gissar att det kokar ner till fordonets lastførmåga och att man vill undvika "yrkesmæssig" trafik på personbilsbehørighet. Erfarenheten som førare ær ju viktig i sammanhanget. Detta med PB2 var en chockande nyhet før mig men jag upphør aldrig att førvånas øver dessa regler och hur snett det kan bli. Det ær ju i.o.f bra med lite "spelrum" før dem som ønskar bygga en kul husbil av en gammal lyx-buss och jag tænker nu med avund på alla de ekipage som jag støtt på i Sverige då jag varit på genomresa. Detta førklarar nog det stora antalet som jag tidigare undrat øver...

 

Jag hoppas att någon lyckas få igenom en Tgb13 som PB2 någon gång och denna kan bli ett prejudikat før andra då jag tycker att en dispens før PB2 på en Tgb13 ær mer rimligt æn "obegrænsad" vikt på en personbil (læs turistbuss). Hoppas samtidigt att alla dem som innnehar en sådan håller sig hemma på vintrarna om dom bara besitter B-behørighet då det ær något helt annat att ratta på halka æn den Skoda Octavia med drag som kanske står hemma i garaget...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastutrymmet bakom stolarna i skåpet är för kort på en 11á för att du ska få använda dem under färd. Du får gärna ha dem där, men inte sitta i dem när bilen rullar.

 

Har funderat över varför man inte får använd platserna där bak på min tgb11 lagligt ska det alltså bero på för kort lastutrymme bakom passagerarna? Vissa verkar ju vara reggade med 6 passagerare och andra med endast en vilket min är.

Har ju tänkt försöka få min ändrad så att fler får åka i samma fordon "lagligt".

Om det skulle vara för det "korta lastutrymmet" som det är så så är det ju kört för "alla bilar" som inte är närmare fullstora. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har diskuterats förut nånstans på forumet det där och det går säkert leta upp. Vad jag drar mig till minnes är att reglerna på nåt sätt ändrades för ett par år sen och att det inte längre gick att registrera passagerarplatser i den delen av fordonet som är lastutrymme - och att lastutrymmet skule vara minimum 170cm långt. Det är i vart fall skilnad på bilar som registreringsbesiktigats före och efter nåt visst datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat över varför man inte får använd platserna där bak på min tgb11 lagligt ska det alltså bero på för kort lastutrymme bakom passagerarna? Vissa verkar ju vara reggade med 6 passagerare och andra med endast en vilket min är.

Har ju tänkt försöka få min ändrad så att fler får åka i samma fordon "lagligt".

Om det skulle vara för det "korta lastutrymmet" som det är så så är det ju kört för "alla bilar" som inte är närmare fullstora. :)

Jag är ledsen, men du kan glömma att få bilen lätt lb reggad för fler än 1 passagerare, det går inte att regga om till fler passagerare. De bilar som har fler passagerare i pappren går på dispens. Du kan ju i och för sig ha 2 stolar vända mot färdriktningen så långt fram det går, det tror jag är ok, måste läsa på lite först... Redigerad av Gripen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna ändrades som Erik var inne på September 2008. Före denna datum gick det att registrera en TGB med de militära dispenserna vilket innebär att en TGB 11 är omöjlig att regga med mer än 1 passagerare pga lastutrymmet måste vara längre än 170.

En TGB 131 däremot går fint att regga med 5 passagera och lätt lastbil. Den sista platsen ryker pga regeln Med lastvik/passagerarvikt.

 

Det betyder enl mig att en 11 reggad efter 2008 är värd mindre eftersom man inte kan köra lagligt med mer än 1 passagerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder detta altså att man måste regga 13-bilen som tung lastbil før att behålla maximal passajerarkapacitet, eller ær det något annat som hindrar att den kørs med førare + 6 passajerare som tung lastbil?

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag reggade om min 13-bil med dubbelhytt och flak istället för ambulansskåp så var det visserligen som lätt lastbil, men ändock lastbil. Det jag då fick mig förklarat var att en lastbil är avsedd för frakt av gods och en personbil för frakt av människor. Om det skall klassas som det ena eller det andra så måste fordonet uppenbart vara gjort för det den är klassad för. Skillnaden har man dragit vid att det på en lastbil måste gå att ha mer last-tyngd än passagerare, annars är det en personbil med plats för bagage.

 

Eftersom man räknar 75 (eller var det 70???) kg per person måste man alltså få in x antal platser 75kg passagerare plus minst lika många gånger 75kg last plus en skvätt till. I 3500 kg totalvikt skall det alltså "få rum" fordonets tjänstevikt plus 6x75kg passagerare plus 6x75kg last och väger då bilen in på mer än 2500kg tjänstevikt får man nog ha bra förhandlingsförmåga för att komma ifrån besiktningshallen med fordonet reggat som lätt.

 

Jag undrar förresten om jag inte minns galet om detta med att begreppet tung personbil kommer försvinna. När jag funderat igenom vad det egentligen var jag läst (för jag vet inte var jag läste det) så var det nog så att den generella dispensen för att få köra en hur tung personbil helst om man tagit körkort 1996 och tidigare kommer att upphöra. Stretch-limos har jag svårt att tro skulle klassas som annat än personbilar tex. Men jag tror det var så att ska man få framföra en personbil med större totalvikt än 3500kg så måste man ha behörighet C eller D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl frågan. Har för mig att man måste kunna kommunicera inom passagerarutrymmet, alltså även med föraren. Nu finns det ju en fönstersluss emellan, men frågan är väl om det räcker. Sen är det ju det här med 170cm lastutrymme, tolkar jag det hela rätt så får du i så fall klämma in ett galler som delar utrymmet till ett lastutrymme och ett passagerarutrymme. Ytterligare frågetecken omkring sätenas placering och om bältena är godkända. Vad gäller min dubbelhytt så var det inga problem med säten och bälten, så kanhända det går på årsmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...