Panks Postad 22 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2013 Pumpen var en av dom första grejerna jag bytte, står i första inlägget på den här tråden. Men tack jag tar alla tips jag kan få Igår blev det ingen körning med elfläkten då den inte pallade dom extra volten från generatorn, den gick i ca 30 sek innan den sa upp sig var en återanvänd kylfläkt från en VW golf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Pumpen var en av dom första grejerna jag bytte, står i första inlägget på den här tråden. Men tack jag tar alla tips jag kan få Igår blev det ingen körning med elfläkten då den inte pallade dom extra volten från generatorn, den gick i ca 30 sek innan den sa upp sig var en återanvänd kylfläkt från en VW golf. Sorry..längesen jag läste. Hmm..vad fan är det då?? Säkert att den går varm då, så du inte bara litar på en mätare som kanske visar fel? Hört/sett att den kokar? En satans luftblåsa, men den borde du fått bukt med så många gånger som du testat nu.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 22 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2013 Är ganska säker på att tempmätaren fungerar som den ska. Den går ganska snabbt upp till 80 och ligger stadigt där en stund. Men efter ett tag så börjar tempen stiga. Har definitivt kokat motorn tidigare men nu är jag försiktigare och stänger ner när det närmar sig 100. Min slutsats är att orginalkylen inte fungerar som den borde eftersom jag får ner tempen med extra kylare och fläkt. Nästa test blir att stoppa ner en fläkt i kylluftschaktet och på så vis förhoppningsvis öka avkylningen på den riktiga kylaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 22 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2013 Här kommer det utlovada generatorbytet i bilder. Generatorn är inköpt på biltema (24V 55A) För att remskivan som satt på vid leverans skulle linjera med vattenpump och svänghjul krävdes viss modifiering. Bågfilen sattes i den flong nya generatorn. Jag blev även tvungen att tillverka en distans på andra sidan sett från kapningen, önskar mig en svarv i födelsedagspresent alternativt julklapp I brist på svarv så var det bågfil och fil som gällde. Blev rätt bra. Väl på plats i vagnen så visade det sig att remspännaren behövde justeras eftersom omkretsen på nya generatorn är betydlig mindre än på den gamla. För att slippa onödigt stor skruv till spännaren så pressade jag i ett rör som reducerade hålet från 12mm ner till 10mm. För att kunna använda spännaren som den satt så sågade jag till en aluminiumbit som låg i skrotlådan, fanns även färdiga hål som det bara var att borra upp. Efter det så var det bara att dra kablar och testköra. B- 6mm2 sattes på motorn där en tidigare jordkabel var monterad. Tyckte inte att jag behövde mer area på den eftersom generatorn dessutom är chassiejordad. B+ 25mm2 direkt på batteriet D+ in på den gula lampan på instrumentpanelen som jag inte listat ut vad den är till egentligen. Hade även köpt en nytt fint rött lamphus på swedol men hade inte rätt typ av lampa till det. Blir en senare montering av den. Från lampan kopplade jag en kabel till ett ledigt stift på tändningslåset. Gjorde även en del övrig kabelrensning och flyttade om en av matningarna som gick över den gamla amperemetern. Nu har jag iaf gott om ström och fungerande laddning 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Har du sjekka toppen for sprekker? Hadde ein hilux 85 med 2,4 diesel. Visste at toppen hadde sprekker, men bytta toppakning og det fungerte - ei stund. Ved hard kusking på motoren så vart den fortsatt for varm, men ved lugn køyring så var den på 80-90 grader. Skulle bytte motor, men så vart bilen solgt.. derfor jkøpte eg bv202nf1 hehe 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 22 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2013 Nä, jag har dragit mig för att plocka av toppen än så länge. Men jag har inga övriga symptom på fel där, varken olja i kylvattnet eller vatten i oljan. Men det närmar sig att den ska av och kontrolleras Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 24 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 September , 2013 Bild från finn.no Det ser ut som att det sitter två extra kylelement framför kylaren, det är något jag inte har på min vagn. Kan det vara skillnaden som jag saknar för att klara mig utan radiatorkretsen på bakvagnen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Hmmm är inte det olje-kylare tro?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 24 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 September , 2013 Bild från finn.no Det ser ut som att det sitter två extra kylelement framför kylaren, det är något jag inte har på min vagn. Kan det vara skillnaden som jag saknar för att klara mig utan radiatorkretsen på bakvagnen? Hmmm är inte det olje-kylare tro?? Ja, det skulle kunna vara det också, hursomhelst så har jag inte komponenterna på min vagn. Enligt annonsen så är det samma årsmodell som min. Men inte samma modell uppenbarligen. Någon som vet vad det är på bilden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 minner mest om oljekjøler av noko slag, har lest i delekatalogen og der er ikkje noko slikt orginalt på verken 202 eller nf1 versjonen. Har vogna på bilder montert anna ekstrautstyr? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 25 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 September , 2013 minner mest om oljekjøler av noko slag, har lest i delekatalogen og der er ikkje noko slikt orginalt på verken 202 eller nf1 versjonen. Har vogna på bilder montert anna ekstrautstyr? Inte av vad jag kan se och förstå utifrån bilderna i annonsen, men jag är ingen bandvagnsguru heller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 27 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 September , 2013 Besökte vagnen igår igen och testkörde med en extra fläkt framför kylaren. Ingen lycka Nu är en sotningssats beställd, så till veckan åker toppen av för inspektion. Vi får se om det ger något. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 September , 2013 Rapport Share Postad 27 September , 2013 Vad du än gör, kolla för guds skull lyftarna när du ändå håller på!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 27 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 September , 2013 Vad du än gör, kolla för guds skull lyftarna när du ändå håller på!! Ja, tack för tipset. Du har väl lärt dig den hårda vägen Har försökt tillräckligt länge med "om jag blundar så syns det inte" men det är dags för motorinspektion Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 27 September , 2013 Rapport Share Postad 27 September , 2013 Kylarna som syns i bilderna tillkom vid Remo-92.Den ena kyler växellådorna och den andra kyler motorn..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 11 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Oktober , 2013 Jahapp, Toppen åkte av i helgen som var, allt såg bra ut... Hann däremot inte justera tillbaka allt efteråt då jag hade en tid att passa. Det jag hann notera var att det såklart inte blev tätt mellan vattenpump och toppen och jag måste justera ventilspel. Så nu beställer jag en ny kylare, tänkte använda mig av en alukylare till honda civic då det verkar som den ska passa utan några större modifieringar http://www.ebay.co.uk/itm/400175528173. Vad tror ni? Jag är ingen orginalrenoverare, vill bara få grejerna att fungera bra med så små medel som möjligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2013 Hur såg lyftarna ut? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 20 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2013 Jag tycker dom ser bra ut Vet inte vad jag ska leta efter för fel heller Till veckan blir det iallafall lite mera skruvande, har inte haft tid på flera veckor. Dessutom har första snön kommit så suget efter att få ordning på grejerna är ännu större Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 20 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2013 Ok, låter lovande Baserat på tidigare erfarenheter hade jag kollat efter; ifall någon vipparm tappade justeringen hela tiden innan demontering av topp, ifall alla har rätt längd/samma längd och ifall det är nåt skägg på kanten. Lycka till, för skiter sig gör det ändå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 20 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2013 Hahaha, ja "vad ska det hända för skit idag då" är ju inte en helt ovanlig tanke. Tack för tipsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 28 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Det blir aldrig som man tänkt sig. Att bo på två ställen och ha bandvagnen på ett tredje är ju ingen höjdare för att det ska gå sådär jättefort att få saker gjorda. Hursom så är det iaf påväg en ny kylare från england nu Vi får se hur det blir att passa in den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 13 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 November , 2013 Här bjuder jag på lite tvättäkta bondmek, har fått hem aluminiumkylaren jag beställde från england. gick på drygt en tusenlapp inkl frakt. Valde den för att den var billig samt att anslutningarna satt ungefär rätt Efter en del funderande och fabricerande är den på plats och funktionstestad och det verkar lovande Nästa steg blir att köpa en 24v Spalfläkt och sätta på insidan, dessutom blir det till att bygga om kylarramen till en "snyggare" variant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 November , 2013 Rapport Share Postad 13 November , 2013 Fakk jeh! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 25 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 November , 2013 @VinkonSåhär gör jag när jag lagar punktering Först upp med korset i skruvstädet Dit med hjulet och lås fast fälgen med bygeln Spraya på rikligt med WD40 eller liknande Sen är det bara fram med däckjärnen och ta i, fälgen ligger stadigt på plats och man slipper svära över att den åker omkring på golvet/bänken. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 25 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 November , 2013 Uppdatering angående kylproblemen jag har haft. Här är lösningen som åtminstonde kommer snurra fram till sommaren (förhoppningsvis). Volvopropellern åkte ut och in flyttade en SPAL fläkt. Är inte riktigt nöjd än, ska justera om kåpan fläkten sitter på så jag får den att dra luft bättre över hela kylaren (Det vita pudret i bilden är snö ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.