Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

Japp.Jag åker som bekant öppet nedåt,har inte samma behov av kylning som er med badankor.... :D  :D  B)  

Original pumpen ska väl börja reglera ned flödet vid 19 minutliter och ger max 85-87Bar OBS!! (Taget ur minnet)

Om du kör relativt grova cylindrar så blir det nog acceptabel kraft,men måttlig hastighet.
Allt beror ju på vilka krav du ställer....rör sig det gör det.

Jag kör ca 30 minutliter till kran,det dubbla till vinsharna.....

150 bar till vinsharna,110 bar till kran. B)  B)  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Dexxas! Bra att få info från nån som vet mer :)

Litar på ditt minne och beställde en beggad remdriven pump från en skrot. Jag vill ju ha lite mer tryck och flöde än orginalpump. Nu blir det i krokarna kring 25 l/min och 180 bar. Borde vara i samma storleksklass som på den lilla Valmeten som rullar på gården och det räcker för våra behov. Nu är det bara att bestämma om det blir fullständig omkonstruktion av hytten eller någon mellanväg. Sneglar ju såklart på det finska bygget och det hade varit kul att gå i den riktningen med snurrstol i mitten. Frågan är om jag och farsgubben får ihop det under överskådlig tid... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar originalmotorn i bandvagnen Panks??
I så fall hamnar du i samma sits som jag är,nån form av varvtalsregulator behövs för att dra en större pump.
Har hittat elektroniska regulatorer på Ebay för runt tvåtusingen och en sån blir det för min del.

Man sätter en induktivgivare mot motorns remskiva och nått som funkar som ett förvuxet radiostyrningsservo på förgasaren....
Jag vill att motorn ska hålla 1500-1600 varv då jag belastar hydrualiken..... -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här kommer det utlovada generatorbytet i bilder. Generatorn är inköpt på biltema (24V 55A)

20130920_213743.jpg

För att remskivan som satt på vid leverans skulle linjera med vattenpump och svänghjul krävdes viss modifiering. Bågfilen sattes i den flong nya generatorn.

 

20130920_223141.jpg

 

Jag blev även tvungen att tillverka en distans på andra sidan sett från kapningen, önskar mig en svarv i födelsedagspresent alternativt julklapp ;)

 I brist på svarv så var det bågfil och fil som gällde. Blev rätt bra.

 

20130921_121319.jpg

Väl på plats i vagnen så visade det sig att remspännaren behövde justeras eftersom omkretsen på nya generatorn är betydlig mindre än på den gamla. För att slippa onödigt stor skruv till spännaren så pressade jag i ett rör som reducerade hålet från 12mm ner till 10mm.

 

20130921_122814.jpg

 

För att kunna använda spännaren som den satt så sågade jag till en aluminiumbit som låg i skrotlådan, fanns även färdiga hål som det bara var att borra upp. Efter det så var det bara att dra kablar och testköra. 

B- 6mm2 sattes på motorn där en tidigare jordkabel var monterad. Tyckte inte att jag behövde mer area på den eftersom generatorn dessutom är chassiejordad.

B+ 25mm2 direkt på batteriet

D+ in på den gula lampan på instrumentpanelen som jag inte listat ut vad den är till egentligen. Hade även köpt en nytt fint rött lamphus på swedol men hade inte rätt typ av lampa till det. Blir en senare montering av den. Från lampan kopplade jag en kabel till ett ledigt stift på tändningslåset. Gjorde även en del övrig kabelrensning och flyttade om en av matningarna som gick över den gamla amperemetern. Nu har jag iaf gott om ström och fungerande laddning  :wub:

:wub: :wub: :wub:

Då har man lite instruktioner och hjälp om vad som ev komma skall.

Läste även att det sitter laddregulator inbyggd i generatorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddningen har fungerat sen bytet, vet inte hur många timmar men trippmätaren har passerat 20mil  :) 

Fick till linjeringen av remmen tillräckligt bra, är nog inte 100% men bra nära, det funkar för mig  :wub:  
Japp det stämmer att regulatorn sitter inbyggd 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pump på en bandvagn utan orbitrol ligger på runt 100 bar @ 0 lpm. Orginalpumparna reglerar inte något flöde utan är fast deplacement, flödet styrs av motorvarvtal (bortsett internläckage) forutsatt att man inte belastar mer är att tryckbegränsaren börjar öppna. Kommer dock inte ihåg flödet på min pump vid vissa varvtal. Jag använder den till att driva en liten Hiab, för mig är trycket största begränsningen, men funderar på att schimsa tryckbegränsaren och försöka få upp pumpen till kanske 120-130bar. Idag så orkar den tippa bakvagnen om kranen står rakt i sidan, men inte så mycket mer. Till en skogskran så hade jag helt klart satsat på minst dubbla effekten är orginal.

 

Att tänka på är utväxling till pump, när man kör bandvagnen normalt (och i vissa fall tokvarvar motorn??) så måste pumpen också klara av dessa varvtal, om man nu inte väljer att koppla bort extrapumpen mekanisks vid normalkörning. En frihjuls-remskiva från tex AC, kompressor vore nåt??

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack laukermarcus för mer info och synpunkter :) Har köpt pump som stämmer mot tidigare inlägg, har däremot inte funderat över vad som händer med pumpen när man varvar lite ordentligt för att forcera hinder... Hur tänker du Dexxas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en kraftuttagskopplad pump som inte används under transport kan jag bortse från såna petitesser som övervarvning av pumpar..... B) 
Allvarligt talat kopplar jag ur kraggen innan jag börjar rulla.
Min pump börjar må dåligt vid 1600 rpm så det är bara att gilla läget,koppla ur den eller pynta en ny.

^_^  ^_^  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bruk reimskiver som gir riktig utveksling, er pumpa på maxvarv 2500 og motor på 4500, så er reimhjulet større på motoren enn på pumpa, då kan du ha pumpa innkobla heile tiden..

eller så har du innkoblingsbar pumpe (med utveksling tex 1:1) og varvar ikkje motoren meir enn 2500... spørs på korleis du vil bruke din :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Här kommer ett livstecken. Har inte blivit något BV fix den här sommaren. Har haft fullt upp med annat. Men nu har måstegöralistan krympt och så snart jag fixat färdigt min lägenhet inför försäljning så börjar miniskotarombyggnaden 😃

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Vilken typ av styrning har du? Fanns väl två olika utöver orbitrolen?

Några styrsnäckor med servo-assist, den ena var väl direkt förbunden med "styrstången" till skillnad mot den andra har jag för mig...

 

Den stora hemligheten sitter i första hand i orbitrolventilen.

Ju mer man svänger desto mer öppnar man "ventilblocket", vill du förstå mer i detalj så svarar jag med att den är "magisk" :)

Annars står det nog mer i detalj i verkstadshandboken.

 

Sen är väl frågan om du behöver byta ut din "styrstång" med assist mot en renodlad hydraulcylinder, fästena borde du ju redan ha.

Sen är ju frågan om pumpen räcker till också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att fixa så att styrningen går lättare är att öka trycket i systemet och att se till att flödet  över ventilerna  optimeras.
Risken är att midjan eller bandaggregaten tar stryk.

Överväger själv att byta standardpumpen mot en icke flödesreglerad pump utan inbyggd överströmmare

och montera en separat överströmmare /chockventil direkt på orbitrolen.

Min bärgare är tungstyrd i låga hastigheter men det beror på att bakvagnen är tung.

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Vinkon och Dexxas! Återkommer när jag har foto på hur min ser ut så går vi vidare därifrån med vilka delar jag ska byta :) Vill ju att det ska styra som när jag provkörde vinkons vagn. Men såklart är det ju fint att känna när det tar emot så kränger man inte band i onödan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandkrängningar tillhör väl nöjes-kontot när man har en 202....
I synnerhet när hela bandets bredd får plats mellan drivhjulet och kaross sidan,det har hänt mig ett par gånger. :huh: 
Man förstår i det läget varför ett spett är originalutrustning.

Likaså punkteringar på spännhjulen.Varför aldrig punka på nått av hjulen som är lätt att skifta??
 

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likaså punkteringar på spännhjulen.Varför aldrig punka på nått av hjulen som är lätt att skifta??

 

Mvh/Dexx

Murphys lag... ;)  eller lagen om all jävlighet när det händer

Hoppas ja iaf slipper den ökända bandkallen.

Spett,slägga,lite verktyg och domkraft finns iaf numera i bakvagnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandkrängningar tillhör väl nöjes-kontot när man har en 202....

I synnerhet när hela bandets bredd får plats mellan drivhjulet och kaross sidan,det har hänt mig ett par gånger. :huh: 

Man förstår i det läget varför ett spett är originalutrustning.

 

Likaså punkteringar på spännhjulen.Varför aldrig punka på nått av hjulen som är lätt att skifta??

 

Mvh/Dexx

 

Har skaffat 4 nya fräscha PU-fyllda spännhjul, bara monteringen på vagnen som fattas

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Murphys lag... ;)  eller lagen om all jävlighet när det händer

Hoppas ja iaf slipper den ökända bandkallen.

Spett,slägga,lite verktyg och domkraft finns iaf numera i bakvagnen

Klart du kommer kränga band. Dyker upp när du minst önskar det  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några friska fyratons spännband ska ni komplettera bandvagnarna med.Otroligt bra att ha när det knasar sig med banden.
Oftast finns det nått träd eller stubbe i närheten att koppla i då banden behöver ryckas upp eller dras i sidled för att få tillbaka styrtungorna på bärhjulen igen....
Bara ett tips..... :D 
Med ett par spännband kan man även lyfta loss hela bandaggregatet från underlaget om man törs koppla ett drag väldigt högt (ex.vis hyttens tak) och dra i sidled.
Jag använde mig av störtbågen jag har sist det var dags ute på en myr med höga stubbar dolda i ännu högre gräsväxt....
Fuskade visserligen med en av mina sidovinshar och ett block men det hade funkat lika bra med spännband. -_- 

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...