Gå till innehåll

5 växlad låda


Janne H

Rekommendera Poster

Det är nog bara TGB20 som har 5-petade lådan, och den borde ju rimligtvis passa då alla TGB använder samma typ av fördelningslåda om jag förstått saken rätt. Dock så tror jag inte att du vinner något på att montera en sådan på din 11a' då 5an på den lådan inte har högre utväxlingsförhållande än vad din låda har på 4an'. Det finns några riktiga lådexperter bland forumkamraterna, så du får säkert snart klarare besked i frågan.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag fått fram så är 20 bils lådan lite längre.Det blir till att kapa i vakuum tanken är att de skall få plats längd mässigt.

Sedan får du ändra kardarnernas längd så de passar. Även i en 13 bil så får mittre vakuum tanken antingen byggas om eller så skrotar man den och använder den bakre oanvända vakuum tanken på dem,samt ändra längden på kardarnerna.

Dock finns det de som byggt om den lådorna så man får en överväxel på dem, Annars gör de inte stor nytta att byta till en 20 bils låda i en 11a bil, En 13 bil , ja kanske om man inte vill plåga den på varven så mycket i glappet mellan växlarna när de är tungt lastade, som jag kan tycka mej uppleva med skåpet på och mycket last i det.

 

Hade det bara varit att bulta på en 20 bils låda på en 13 bil så tror jag de vore väldigt eftertraktade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då letar jag vidare på en standardlåda 4 petare, min börjar låta lite väl mycket efter den blev vattenfylld för 2 år sen, tog en vinterdvala innan jag upptäckte detta trodde den inte skulle få i sig nåt men en luftslang hade hoppat av så den sög i vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är 1an lägre på den 5växlade lådan jämfört med en 4 växlad? eller är det bara tätare växellägen? Nu när man har fått på större hjul så känns det nästan som om det vore fint med ännu lägre etta när man krypkör. Samt att man får dit en kraftigare koppling om man har den 5växlade lådan tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iaf inflika att skillnaden på 13 och 11-bilarna vad gäller just krypkörning på ettans växel, är ganska tydlig i skogen. Har märkt det vid speciellt besvärliga ställen när man åker efter varandra. 13-bilen har tydligt lägre utväxling även i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iaf inflika att skillnaden på 13 och 11-bilarna vad gäller just krypkörning på ettans växel, är ganska tydlig i skogen. Har märkt det vid speciellt besvärliga ställen när man åker efter varandra. 13-bilen har tydligt lägre utväxling även i verkligheten.

Ja,men kommer sig inte detta utav att 13- och 20-bilarna har högre utväxling i differentialen?

 

13 och 11 har ju samma fyrväxlade växellåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,men kommer sig inte detta utav att 13- och 20-bilarna har högre utväxling i differentialen?

 

13 och 11 har ju samma fyrväxlade växellåda.

Jo stämmer ju tydligt, vettifan vad jag yrar om..jag vet ju att det är i axlarna det skiljer! Vad har det med detta ämne att göra då.. (trött!!) Ber om ursäkt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...