Gå till innehåll

Bakre värmefläktsmotor - renovera eller köpa ny?


PSK

Rekommendera Poster

Jag upptäckte idag när bakre fläkten var på så gnisslade den en hel del.

Tippar på att lagren i motorn inte är i bästa skick. 

 

Frågan är - är det lönt att försöka renovera elmotorn eller finns det någon bra ersättningsmotor?

Har kollat i reservdelstråden, men inte hittat någon info där om eventuella inköpsvägar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag pratade med honom hade ha 300pall bildelar så han kan säkert ha saker som inte finns på Tradera. Kolla med honom, prismässigt brukar det inte löna sig att laga om det går att köpa nytt till vettiga priser. Men det är ju kul att pilla isär för att se hur det ser ser ut  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hojjta till om han har 24 voltare till liknade pris som de 12 voltare han har på blocket :) då är jag oxå intresserad

 

Tatanka tar 2365 för en bakre fläktmotor så det kan allt vara värt att lägga lite tid på att byta lagren innan du köper något nytt :)

Jag är rätt säker på att Daniel L har en ny bakre fläktmotor till salu oxå. Skicka ett pm och fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, han hade ingen 24-voltare. 

 

Men jag har hunnit plockat isär motorn och den såg rätt fin ut. 

Smörjde upp där jag ansåg det kunna behövas, skruvade ihop och testade.

 

Och resultatet... trumvirvel... perfekt! 

Den är lika tyst som en ny. Tänk att lite smörjning kan göra sådan skillnad. 

Får se om det håller i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska lägga det på minnet. Funderade faktiskt på det när jag hade den isär, men jag var för smetig om händerna för att ta i telefonen. 

Men i huvudsak så var det en väldigt enkel konstruktion och de enda ställen som har någon friktion att tala om är i botten (riktad mot kupén) och i topp där fläkten sitter. 

Om smörjningen bara fungerar tillfälligt så tar jag fin-fina bilder vid nästa isärtagning. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att lagren är av sintrad mässing, så när man smörjer dem med en hyfsat

tjock olja så håller man för ena ändan med tummen och häller i oljan i lagerhålet och

pressar med pekfingret från andra hållet då kommer oljan in i sintringen sa min gamla

metallslöjdsmajje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan behövde jag en ny 24V värmefläktmotor till min Valp. På en militärbilsträff i Trandum var det en kille som sålde diverse grejer och av honom köpte jag en fläktmotor billigt. Den passade perfekt och jag vill minnas att den kom från en Willys Jeep. Den fungerar lika bra som original. Och Willys Jeepar har det byggts miljoner av och många säljer delar.

 

Hoppsan! Såg nu att det var till tgb 11 och inte till valp. Men för den som behöver fläktmotor till valp kan ju tipset vara bra ändå. Såg i min stora diverse/skrotlåda att det var inte bara fläkten utan hela värmepaketet jag köpt och skrotat allt utan motorn. Reservdelsnumret är 19207 10932594. Slår man det på Google får man många svar.

Bl.a. "US Army Tank centrifugal fan" och en bild.

 

 

post-4966-0-81858300-1379634788_thumb.jpg

Redigerad av Beau
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...