Gå till innehåll

Tempgivare


Pajjen

Rekommendera Poster

Det är möjligt att det fungerar men jag är inte säker på det!

Resistansen i givaren tillsammans med spänningen ger strömmen genom mätaren.

Resistansen i givaren sjunker med all sannolikhet med temperaturen en sk NTC givare.

Så om mätaren är designad för samma ström alltså både 24 v och 12 v mätare så lär strömmen bli högre när man använder en 12 v givare.

En enkel formel där I = U/R, I = ström, U spänning och R resistans.

 

Som exempel:

Om vi sätter I ( 90grader till 240 milliampere ) och spänningen 24 v då är resistansen 1000 Ohm.

En tolv volts givare skall då ha 500 Ohm.

 

Den möjlighet som finns för att det skall kunna fungera är att 24 v mätaren skall ha 240 ma och en 12 v mätare ha 120 ma, då är resistansen den samma i bägge fallen.

 

Jösses nu drog jag igång :rolleyes: lite mycket kanske!

 

Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också som så om resistansen...

Bluesky du drog inte alls igång för mycket, det var ju en fin och utförlig förklaring hur det kan vara :)

Om någon vet 100% så säg gärna, men jag kan ju alltid testa den. Då vet jag ju säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet vet jag inte, men teorierna ovan håller jag med om. Så om du skuvar dit den o ser vart arbetstempen slutar så kan ny skalning på instrumentet vara en lösning också. Jag tror inte det är en linjär visning på en mätprob som mäter 0-200 grader, så det kanske "bara" blir lite snett på skalan i arbetsområdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 24v givare är svåra att få tag på kanske man kan shunta instrumentet.

Det innebär att man mäter  eller tar reda på instrumentets resistans och parallellkopplar ett likadant motstånd.

Troligen så klarar givaren sig med den högre spänningen då den högre effekten kyls bort.

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ursäkta att det dröjt... Monterade ny givare idag som jag fick via originalnummern. på den står det VDO 801/1/8 och  märkväl 6-24V.

Så jag antar att Janper har rätt. Att det är samma som 12 voltare.

På gamla stod det bara 24V. Men det kan ju hända att det inte spelar någon större roll. Eftersom denna som jag har nu heter 6-24V och skall vara omvandlad från gamla nummern.

Har inte hunnit testa än. Enda skillnaden var att den är lite större vid "nyckel fattningen" alltså gamla 17mm nya 19mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...