bsvensso Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Det vore skönt att tillhandahålla lite väderskydd för lastbilen för att minska på väder slitaget. Min möjlighet att bygga ram kommer nog vara pytteliten så funderar på att täcka över med en pressening som den här: Pressening 8 x 10m, PVC, grön, 570g/m2: 4450:- Problemet kanske är att den kommer att hänga över ett antal "vassa" hörn som hytt-tak och liknande, och risken är väl att det går hål där. Man kanske kan lägga något lämpligt skydd på hörnen först, matt-bitar t.ex? En annan möjlighet är kanske ett mer form-sytt skydd som det här: Husbilsöverdrag 7.5 x 2.59 x 2.74: 2795:- Det är ju inte sytt för en 30:a men passformen förefaller som den skulle kunna passa rätt hyfsat. Precis som på bilden kommer väl hjulen sticka ut undertill och 30:an är lägre baktill vilket ger lite mer plats för den raka fronten. Eftersom detta skydd är mer "lådform" så borde det passa bättre över hörnen? Osäkert på hur tåligt skyddet är, verkar vara flera lager textil, men förutsätter att det kan användas utomhus. Duger det för en husbil borde det väl duga för en 30:a som rimligen är mer tålig? För bägge typerna av överdrag tillkommer remmar. Sist men inte minst, en tälthall läser ju problemet bäst: Tälthall 3.5 x 8 x 3 x 3.8: 14500:- Det är också avsevärt dyrare, man kan hyra plats många år i olika torrförvaringar innan man når upp till detta priset. Risken är kanske rent av att tältet är Utslitet innan man tjänat in det? Just nu lutar jag åt husbilsöverdraget, vilket också är billigast. Vad tror ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Tror du kan glömma husbilsöverdraget då det verkar vara i textil dvs enbart är ett dammskydd som iof är rätt bra när den står inomhus. Eftersom jag har erfarenhet av att i hela livet täckt över båtar så säget jag att pvc presseningar "is the shit". Dom får gärna vara tunga/stabila (du har ju kran så vikten är ingen fråga). Sedan gäller det att ha det arrangerat så att det inte kan samlas vatten utan har naturlig avrinning. På båtar har man ofta olika A-ställningar för att få till detta. Tunna fladdriga presseningar typ japanpress är ett j-v skit dessa borde vara förbjudna,,,,, måste bytas ut minst 1ggr per år och går sönder på minsta vassa hörn. Pvc finns i olika tjocklekar och format men för stora presseningar är svårhanterliga att surra fast. Tyvärr svårt att hitta begagnade på hösten men du kan ju ha tur. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 28 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Tack Jens!! Priset för en ny presenning är ok, den kommer ju att användas ordentligt och fylla en viktig uppgift att skydda "min skatt". Tjockleken finns att välja mellan 300, 500 eller 570g/m2. Den som är länkad ovan är den tyngsta men jag har Ingen Aning om det är over-kill eller inte? Ditt ord är min lag så ge en order så köper jag den Jag har ingen tillgång till några ställningar som du vet. Passar det med att skydda hörnen på hytterna med typ mattor eller något? Vad tror du om rost risken om presenningen ligger dikt an mot karossen i övrigt? Det är väl antagligen hytt taken som blir mest utsatta, är det ett problem? Kanske man kan ställa några sågbockar eller liknande på hytt taken för att hålla upp presenningen? Därtill behövs något att dra åt presenningen med, kan du rekommenderar något? Än tanke, är det bättre med 2 mindre presenningar istället för en stor, just med tanke på vikten? Den stora tunga lär ju väga 50 kg så det är ju lite att baxa upp på trupp hytts taket (som borde vara en lämplig startpunkt). Antagligen når väl inte kranen riktigt dit heller Lika rik som din erfarenhet är, lika obefintlig är min Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 På båtarna brukar man fixa till en ås dvs antingen iforma av en brädkonstruktion eller mast liggande en bit över däcket. Sedan bruka man ibland ha en "utbyggd reling" som håller ut pressenningen från skrovet. Ska tydligen bli bättre luftväxling då men jag vet verkligen inte om det har effekt. Men som jag sagt tidigare det är inte bra att ha bilar under pressening...dock bättre än att dom står otäckta. Presseningar tycker iaf jag, sätts bäst fast med spännremmar. Dom går att enkelt ta loss och justera jmf med hopfruset rep. Nja två presseningar är lite mickligare att sätta fast, jag har en astung pressening som jag inte kan lyfta ihopvikt, men det går relativt lätt att dra över den öppnad/utvikt. Detta är bara min erfarenhet ifrån båtvärlden och övertäckning av en 1314 bil så det finns säkert gurus på områden här på forumet som har bättre erfarenheter av 30-bils täckning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Lägg lite plank mellan hytt och personalhytt (om du har en sån) och sedan lite mera plank mellan hytt och kran så att det blir fritt från vattensäckar. Spänn sen en tung pressenning över alltihop. Bäst om pressenningen slutar i flakhöjd ungefär, så blir det lite luftigt och lättare at spänna. Se till att hytterna är ventilerade annars kan det bli unket i dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Om du bara lägger pressenning över 30:an, så kommer du att få en simbassäng på flaket mellan lämmarna. En enkel lösning är att lägga en träregel från trptphytten till kranens överkant och spänna fast med spännremmar. Då får du en takform och dessutom luftigt. Om du bara lägger några reglar på förarhyttstaket så blir det mycket luftigare än dikt an. Vad gäller vikt: En presenning kan aldrig bli för tung. Här kallar vi lättare presenningar för engångspresenningar. Min senaste räckte i en vecka trots att jag spänt fast den ordentligt. Presenningen bör nog sluta en meter över marken så att det blir luftcirkulation. KSP-bultarna i förarhyttstaket måste göras om för att få tätt. Jag återkommer med bilder i morgon. /Stefan PS Har du sett mitt PM till dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 SBA111, läser du mina tankar medan jag skriver? :-) /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 28 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Kanon, trä regeln mellan tro hytten och kranen, skitsmart! Sedan några plank till mellan hytterna som kanske också sticker ut fram till för att få lite lucka där också, smidigt Såg ni länken till presenningen i den andra tråden? Verkar den ok? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2013 Tälthallen är ju jättefin. 570 g/m2-presenningen vet jag inget om utan att känna den mellan fingrarna. /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 29 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 Oktober , 2013 Jag har sett varianter från 300 - 780 g/m2 så antagligen är väl 570 runt mitten i tjocklek. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 November , 2013 Rapport Share Postad 1 November , 2013 En sak att göra direkt är att täta alla bulthålen i hyttaket, framför allt där KSPn har suttit. Även om bultarna är helt åtdragna (och det har de inte varit alltid) så läcker de in vatten. Eftersom det plana taket brukar vara nertrampat så är det mest som fågelbad när det regnar. Och bultarna är inte täta nog för att sitta under vattenytan. Här har vi använt Sika Black Seal. /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 November , 2013 Rapport Share Postad 1 November , 2013 Det funkar bra med en O-ring under bultskallen när man vill täta vid det borttagna ksp-fästet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 1 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2013 Det bidde en 8 x 14m PVC presenning from Dancover, för den var extra bra pris. "Bara" 500g/m2 så vi får se hur den håller. Den är också lite för stor (för lång) men det är väl ett problem man kan leva med. I sidled kommer den sluta lite ovanför marken, i alla fall fram på bilen. Funderar på om det kanske är ide' att lägga en sorts trä-ram över bägge hytterna gemensamt som sticker ut lite utanför taken runt om, så inte presenningen ligger direkt mot plåten över hörnen. O-ringen till bultskallen får fixas när den kommer ut från skyddet. Kan bli redan till Jul faktiskt, då vi firar hos föräldrarna i år. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 November , 2013 Rapport Share Postad 1 November , 2013 Det funkar bra med en O-ring under bultskallen när man vill täta vid det borttagna ksp-fästet. Ja, om man tar bort brickan. Annars går det åt två o-ringar :-) Skämt åsido. Jag har testat allt på husbilen, och där bulten står under vatten i en vattenpöl hjälper nästan inget. Vattnet kommer igenom förr eller senare. Problemet med o-ringen är nog att vattnet går in under flagor där färgen är skadad. När jag täcker helt med gucka så har det dock fungerat hittills. Ta i trä. /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 November , 2013 Rapport Share Postad 2 November , 2013 "Väderskydd för TGB 30"-- kollade i alfapet, blir -30poäng för det.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 15 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2013 I slutändan vart det en trä ram från hörnen av trupphytten till kranen, med ett antal tvär plankor och några extra ner till lämmarna. Det är också en plank-ram mellan trupp- och förar-hytten, också med tvärslår, bägge ramarna fästade med spänn-remmar i trupphyttens öglor. Förhoppningsvis blir det inte alltför många fågelbad Stefan gick över alla hörnen på trä-ställningarna med en såg för att ta bort alla skarp hörn, för att skydda presenningen. Vi lade också ut en hel bunt med små-brädor över bägge hytt-taken för att hjälpa med luft strömning under duken. Duk sidorna är sedan utspända med diverse plank för att säkra luftning och allt fastsatt med något dussin spänn-remmar. Alla hörnen på hytt-taken är också skyddade med några dubbelvikta papp-bitar. Största problemet var att jag tog i för mycket med storleken på presenningen. För det första var den lite större än tänkt, för det var bättre pris på den, men istället för 8x12 som jag siktade på kanske det varit mer lämpligt med 6x10 så att duken inte nådde marken någonstans. Just nu är det en massa duk ihop knölat under fronten och höger sidan och öppet på de andra sidorna. Nu hoppas jag att den klarar sig till jul i alla fall och att det under tiden kanske går att hitta något torrare ställe inomhus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.