Gå till innehåll

Fundering på 2-krets bromsarna..


Svana

Rekommendera Poster

  • 2 months later...

Har aldrig hört talas om ett 2-kretssystem som fungerar! Lika bra att ha en krets.

Det är ju två kretsar ut från bromscylindern, och anledningen är uppenbar. Viss bromsverkan är bättre än ingen, och det är också viktigt att justera bromsarna - inte bara byta backar och fixa cylindrarna. Det är närmast ett väsentligt årligt underhåll, när allt kryper mellan årstiderna. Visst läckage är bättre än att det är felkopplat. Att modifiera ett tvåkrestsystem till ett enkretssystem verkar bara tokigt, och dessutom lite uppgivet.

 

Man kan testa de olika varningssystemen. Gör det då och då. Den viktigaste är nog "bottentrampet". Montera också bort servona - ett i taget - under någon vinter och grisa med dem i verkstaden så de är tipp topp.

 

Köp en begagnad bromscylinder och se över den, också... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en påse med lite broms detaljer i för ett tag sen för typ 500 kr. 

kollade häromveckan vad en av de små påsarna med grejor i kostade. nu är det nästan så påsen åker in i kassa skåpet

Så en ok begagnad huvudbroms cylinder kan nog vara bra att ha på hyllan.

Repsats huvudbromscylinder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kanske dum fråga.. Vad är det sättet ni föredrar för att montera ner bromsservon till sekundärsystemet? verkar ju inte vara det lättaste att komma åt efter en okulärbesiktning inför morgondagen..

Har blivit av med bromsvätska åter igen och nu när det är nya cylindrar vid alla däck misstänker jag att problemet ligger här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

 

Det är rackarns trångt och mäckigt att komma åt, men med tålamod, skrapsår och lite svordomar så går det att komma åt och få loss. Samma när den skall dit igen.

 

Servot var knivigt att få därifrån utan att montera isär hela bilen, har för mig att jag monterade bort styrstag när jag tog bort mina. :-)

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana borde absolut göra instruktionsfilm! ;)

Tack Christer, ville ogärna slita och bända i membranet i onödan men det gick tillslut.

 

Om jag förstått rephandboken rätt så skall det bara vara bromsvätska i tryckcylindern och inte i den stora burken?

DSC_0257%20Custom.jpg

Och visst bör det vara en packning i tryckcylindern som gett med sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..

 

Här kommer två förtydlingar :lol: : 1. jag har alltså aldrig öppnat en servo till tgb..bara bytt till en bättre begagnad. Tänker dock renovera min som inte rockar, när tillfälle ges eller när jag måste (..och när ni här visat hur man går tillväga :P :P)

2. Det var övre servot vi skruvade bort jag och micke. Jag mekade inne och han fick som vanligt ligga under och göra skitjobbet.. B)..så det var han som plockade ut den från bilen. Hjulen satt på, bilen var ej upplyft och tom servostyrningen satt på plats.

 Jag var skeptisk.. men han tog ändå ur det utan en repa på grejerna..och fort gick det. Så jag tvivlar inte att ni också fixar det. :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Helt sjukt..

 

 Än en gång..säkert femte tillfället nu. :( en bromsslang går av på vänster framhjul och pedalen går i golvet som om det bara finns en bromskrets,  nu utan något motstånd alls..helt ledlös.

 

 Vaddå två kretsar???? Värdelösa bil.

Kul att än en gång köra hem landsväg med bara hanpan att dra i.

Snacka om planerad körning..

 

 Vad är problemet med mina två kretsar???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Svana
Du borde ha någon Pbox/pkn felvänd/trasig i huvudcylindern om en läcka i ena kretsen dödar bägge kretsarna.....
Ska inte kunna inträffa.
Är ju enda stället kretsarna är gemensamma,alltså bara separerade med packboxar i samma komponent.
Demontera o kolla.... -_- 


Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Dexxas linje (det första inlägget ^_^). Den bakre kretsen är oftast den främre delen av huvudcylindern, den delen som sitter längst in. När den packningen inte bygger upp tryck trycker den bakre kretsen även till den främre kretsen. Hur ser nivån ut i bromsvätskebehållaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...