Svana Postad 27 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 December , 2013 Stort tack wingflyer..nu återstår lite forskning på fordonet ifråga. Återkommer i framtiden.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bertil Postad 7 Mars , 2014 Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 Har aldrig hört talas om ett 2-kretssystem som fungerar! Lika bra att ha en krets. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 15 Mars , 2014 Rapport Share Postad 15 Mars , 2014 Har aldrig hört talas om ett 2-kretssystem som fungerar! Lika bra att ha en krets. Det är ju två kretsar ut från bromscylindern, och anledningen är uppenbar. Viss bromsverkan är bättre än ingen, och det är också viktigt att justera bromsarna - inte bara byta backar och fixa cylindrarna. Det är närmast ett väsentligt årligt underhåll, när allt kryper mellan årstiderna. Visst läckage är bättre än att det är felkopplat. Att modifiera ett tvåkrestsystem till ett enkretssystem verkar bara tokigt, och dessutom lite uppgivet. Man kan testa de olika varningssystemen. Gör det då och då. Den viktigaste är nog "bottentrampet". Montera också bort servona - ett i taget - under någon vinter och grisa med dem i verkstaden så de är tipp topp. Köp en begagnad bromscylinder och se över den, också... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 15 Mars , 2014 Rapport Share Postad 15 Mars , 2014 Köpte en påse med lite broms detaljer i för ett tag sen för typ 500 kr. kollade häromveckan vad en av de små påsarna med grejor i kostade. nu är det nästan så påsen åker in i kassa skåpet Så en ok begagnad huvudbroms cylinder kan nog vara bra att ha på hyllan. Repsats huvudbromscylinder 2 980kr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Kanske dum fråga.. Vad är det sättet ni föredrar för att montera ner bromsservon till sekundärsystemet? verkar ju inte vara det lättaste att komma åt efter en okulärbesiktning inför morgondagen.. Har blivit av med bromsvätska åter igen och nu när det är nya cylindrar vid alla däck misstänker jag att problemet ligger här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Hej Micke Det är rackarns trångt och mäckigt att komma åt, men med tålamod, skrapsår och lite svordomar så går det att komma åt och få loss. Samma när den skall dit igen. Servot var knivigt att få därifrån utan att montera isär hela bilen, har för mig att jag monterade bort styrstag när jag tog bort mina. :-) /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Tack för snabbt svar Du monterade ner om underifrån? Mikael Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2015 Underifrån går kalasbra med lite vridningar och lirkande, utan att demontera någonting. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Härligt Får ge mig själv lite motivation att göra det i morgon då bilen skall på långtur på fredag. Vet ni vad vanligaste läckan är så jag vet vad jag skall leta efter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Någon som har koll på hur man lossar stora membranet i servon? SKall enl handboken finnas någon låsbricka motsv men hittar ingen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Svana, då får du göra en sintruktionsfilm. ;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Tänkte inte efter före membranet lossas innan låsbrickan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Micke om jag kommer ihåg rätt så sitter stora membranet inte med låsbricka, däremot så sitter det en hård svart plast"tallrik" mot axeln med en låsbricka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Svana borde absolut göra instruktionsfilm! Tack Christer, ville ogärna slita och bända i membranet i onödan men det gick tillslut. Om jag förstått rephandboken rätt så skall det bara vara bromsvätska i tryckcylindern och inte i den stora burken? Och visst bör det vara en packning i tryckcylindern som gett med sig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2015 Hehe.. Här kommer två förtydlingar : 1. jag har alltså aldrig öppnat en servo till tgb..bara bytt till en bättre begagnad. Tänker dock renovera min som inte rockar, när tillfälle ges eller när jag måste (..och när ni här visat hur man går tillväga :P) 2. Det var övre servot vi skruvade bort jag och micke. Jag mekade inne och han fick som vanligt ligga under och göra skitjobbet.. ..så det var han som plockade ut den från bilen. Hjulen satt på, bilen var ej upplyft och tom servostyrningen satt på plats. Jag var skeptisk.. men han tog ändå ur det utan en repa på grejerna..och fort gick det. Så jag tvivlar inte att ni också fixar det. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Får grått hår känner jag någon som vet hur jag enklast får isär tryckcylindern? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Här är en beskrivning på hur du gör tror jag! http://www.triumph-spitfire.nl/servoimages.htm Delar finns att beställa i England då dessa används till flertalet olika bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Tack Jens. Skall den vita delen som styr kolven vara enkel att ta ut eller måste man nyttja våld? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Tyvärr har jag inte gjort denna demontering utan istället köpt begagnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Tror dock att det ska finnas en "circlip" spårring tror jag det heter på svenska, kollade på Practical classics feb 2015 där dom renoverade ett servo. Så var försiktig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 16 April , 2015 Rapport Share Postad 16 April , 2015 Läskigt vad fort minnet försvinner, för jag kommer inte ihåg spårringen. Har för mig att jag fick loss den vita "tätningen" med försiktigt våld, när den väl lossnat som kunde jag lätt ta ut axeln med tillbehör och plocka isär/rengöra cylindern och axeln med delar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 Helt sjukt.. Än en gång..säkert femte tillfället nu. en bromsslang går av på vänster framhjul och pedalen går i golvet som om det bara finns en bromskrets, nu utan något motstånd alls..helt ledlös. Vaddå två kretsar???? Värdelösa bil. Kul att än en gång köra hem landsväg med bara hanpan att dra i. Snacka om planerad körning.. Vad är problemet med mina två kretsar??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Maj , 2015 Rapport Share Postad 24 Maj , 2015 @ SvanaDu borde ha någon Pbox/pkn felvänd/trasig i huvudcylindern om en läcka i ena kretsen dödar bägge kretsarna.....Ska inte kunna inträffa.Är ju enda stället kretsarna är gemensamma,alltså bara separerade med packboxar i samma komponent.Demontera o kolla.... Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Maj , 2015 Rapport Share Postad 24 Maj , 2015 Alternativt,om det sitter en bromskretsvarnare på 13 bilarna i likhet med gamla Volvo 140-240 som tänder en kontroll lampa vid kretsbortfall så kan det vara den som spökar....Långsökt....Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Maj , 2015 Rapport Share Postad 24 Maj , 2015 Jag är inne på Dexxas linje (det första inlägget ). Den bakre kretsen är oftast den främre delen av huvudcylindern, den delen som sitter längst in. När den packningen inte bygger upp tryck trycker den bakre kretsen även till den främre kretsen. Hur ser nivån ut i bromsvätskebehållaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.