LurK Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Det är inte bara en kåpa, även underdelen är glasfiber. Plåt är det naturligtvis i golvet i mitten. Aha ok Hur som helst ser den mysig ut Finns det nått värme-system bak ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Aha ok Hur som helst ser den mysig ut Finns det nått värme-system bak ?? Det finns rester av något jag misstänker varit ett Ebersprächermontage eller liknande som nu är ersatt av ett värmeelement med slangar till kylsystemet för motorn. Vet ej om det fungerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Det finns rester av något jag misstänker varit ett Ebersprächermontage eller liknande som nu är ersatt av ett värmeelement med slangar till kylsystemet för motorn. Vet ej om det fungerar. Ok Stödhjulet på bakvagnen vänster sida....är det nån annan konstruktion eller saknas den bara? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Ok Stödhjulet på bakvagnen vänster sida....är det nån annan konstruktion eller saknas den bara? Stödhjulen sitter där men plåten som annars sitter i karossen finns inte där. Istället sitter det en rörkonstruktion bultad direkt i ramen och som håller stödhjulsaxeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Stödhjulen sitter där men plåten som annars sitter i karossen finns inte där. Istället sitter det en rörkonstruktion bultad direkt i ramen och som håller stödhjulsaxeln. Aaaa ok där ser man Jo jag menade plåten eller fästet,blev lite fel i formuleringen....ja tror ja börjer bli gammel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 @ surjamt,du kanske vet om placeringen av framvagnens "hemliga" chassinr som är stansat i karossen,övre fästet till bågen vid vagnens framände,på förarsidan??Har lagt upp en bild tidigare men du har kanske ramlat in på forumet nått av sista åren.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 6 Maj , 2014 Rapport Share Postad 6 Maj , 2014 Jag saknar märkplåtar i hytt, bakvagn och motorrum och har inte heller någon märkning kring främre skyddsbåge eller kring framljusen som för övrigt saknar skyddsram. Bilden du postade i den gamla tråden fungerar inte längre men jag har kollat runt på fronten och hittar inget nummer.. Saxat från chassinummertråden: Hittade svar på min egen fråga efter att ha ramlat på bilder mer svar på min fundering. Chassienummerplåten på framvagnen sitter på fordonets högra sida om huvudbromscylindern... Så nu vet ni det om någon annan undrar samma Det brukar finnas ett till stansat direkt i karossen på framvagnen, i övre kanten av fästet till skyddsramen runt framljuset på förarsidan. Kan vara bra att veta om man misstänker identitetsbyte på en BV202....Om någon har sett motsvarande på en bakvagn så meddela gärna...Dexxas2010-01-27 16:15:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 7 Maj , 2014 Rapport Share Postad 7 Maj , 2014 På översidan av den svetsade fästplattan bågen är skruvad i ska det vara ett stansat chassinr.Skrapa undan färgen.... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 7 Maj , 2014 Rapport Share Postad 7 Maj , 2014 Tack för bilden Dexxas. Har stålborstat ned till metallen och kollat med förstoringsglas. Inget nr. När började 24v och dubbla bränsletankar bli standard? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 7 Maj , 2014 Rapport Share Postad 7 Maj , 2014 Enligt vad jag kan se i mina böcker så var det bara tidiga svenska BV202A som hade ett 12V system,norgevagnarna utrustades med 24V på begäran av norska försvaret och det blev senare standard på alla vagnar. Boken "Bandvagn 202 -ett nydanande fordon" av Bo Liljestrand innehåller ganska mycket fakta om bandvagnarnas utveckling. Tror att jag handlade mitt ex på Munktellmuseet i Eskilstuna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 7 Maj , 2014 Rapport Share Postad 7 Maj , 2014 Tack för boktipset! Har mailat museet och beställt ett ex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 9 Maj , 2014 Rapport Share Postad 9 Maj , 2014 Dyrt med BV kärra alltså. Slog till på en BV 202 A reggad 1993 som TGV med 7 passagerare. Märkplåtar i motorrum, hytt och bakvagn saknas och jag skulle vilja ha hjälp att åldersbestämma vagnen. Hade original B18 men nu B20 med enkelförgasare. 12v så det är väl en tidig vagn, Tanken är att lacka den i tid innan vintern men en massa andra projekt går i dagsläget före. Bakvagnen har glasfiberkaross. PU fyllning av spännhjul skall göras oxå. Edit: Det är bara en bränsletank på den. Edit2 Saknar skyddsbågar för strålkastarna. Jag vill se en tråd startad....men massor av bilder :wub: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Enligt vad jag kan se i mina böcker så var det bara tidiga svenska BV202A som hade ett 12V system,norgevagnarna utrustades med 24V på begäran av norska försvaret och det blev senare standard på alla vagnar. Boken "Bandvagn 202 -ett nydanande fordon" av Bo Liljestrand innehåller ganska mycket fakta om bandvagnarnas utveckling. Tror att jag handlade mitt ex på Munktellmuseet i Eskilstuna. Tack än en gång för boktipset! Boken löste mina funderingar kring hur gammal min vagn är. Framvagnen deltog i ett prototyptest 1964 med lätt avkopplingsbar bakvagn och styrbromsar på framaxeln för att kunna köra utan bakvagn. Bakvagnen är en prototyp/förserie inför upphandlingen av nya bandvagnar på 70 talet och är alltså från ca 1970. Någon fler som har skivbromsar fram? :D 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Att inte starta en tråd och bjuda på en massa bilder efter det där inlägget vore nästan kätteri... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Kan nog lova en tråd men för att den inte skall bli den trögaste någonsin så väntar jag tills jag har mer tid att fixa med vagnen Bjuder på en bild av framaxelkåpan som gömmer skivbromsarna, Skall skruva loss kåpan senare och kolla skivbromsarna (bild kommer), hittills har jag bara fått en glimt av dem genom oljeluckan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Skulle det fortfarande gå att koppla bort din bakvagn och köra med enbart framvagnen och sväng med skivbromsarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Skulle det fortfarande gå att koppla bort din bakvagn och köra med enbart framvagnen och sväng med skivbromsarna? Ja precis, har/hade inte britterna så på sina luftburna 206or? Och om den här var med i upphandlingen på 70-talet så... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Skulle det fortfarande gå att koppla bort din bakvagn och köra med enbart framvagnen och sväng med skivbromsarna? Har inte kollat så noga än.Skivorna sitter där och bromsrör finns som slutar i intet. Ska bli spännande att ta bort kåpan och kolla om allt finns kvar till skivbromsarna. Enligt vad som stod i boken så kopplade man om en ventil som ändrade styrningen från ramstyrning till bromsstyrning. Har inte sett någon sådan ventil men det låter ju som en enkel sak isåfall. Tydligen fungerade styrningen bra i packad snö men dåligt på löst och riktigt hårt underlag. Allra sämst är bromsstyrning på skrå i snö. Man måste motstyra uppåt och då kan drivande ned sidan gräva ned sig med vältningsrisk som följd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Ja precis, har/hade inte britterna så på sina luftburna 206or? Och om den här var med i upphandlingen på 70-talet så... Bromsstyrningen var med inför norska 60-talsupphandlingen, det var bakdelen som var 70 tal. Funktionen motiverade inte kostnaden och ströks som krav. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Bromsstyrningen var med inför norska 60-talsupphandlingen, det var bakdelen som var 70 tal. Funktionen motiverade inte kostnaden och ströks som krav. ah Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 @ Vinkon,"Att inte starta en tråd och bjuda på en massa bilder efter det där inlägget vore nästan kätteri..."Som moderator i detta forum borde du kunna varna Surjamt på ett tidigt stadium för följderna det innebär att inte genast slita av kåpan och greppa kameran......20 minuter,kan det ta längre tid att demontera en plåtlucka???OK,jag är snäll idag,ska kolla på bilderna om en halvtimme....... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 @ Vinkon,"Att inte starta en tråd och bjuda på en massa bilder efter det där inlägget vore nästan kätteri..."Som moderator i detta forum borde du kunna varna Surjamt på ett tidigt stadium för följderna det innebär att inte genast slita av kåpan och greppa kameran...... 20 minuter,kan det ta längre tid att demontera en plåtlucka??? OK,jag är snäll idag,ska kolla på bilderna om en halvtimme....... Du får stilla dig lite med tråden .Det blir nog demontering av oken om de inte sitter för jävligt till. Det lär ju vara uppåt 50 år sedan de fick tryck i sig så även om de går att bromsa så lär de inte släppa taget. Genom luckan nere i kylluftsschaktet gick det att peta ner kameran. Så här ser det ut 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 14 Maj , 2014 Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 Får väl bjuda på en bild till. Den är ju ändå unik bland 5000 vagnar. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Undrar hur i H...e dom löste det där,antingen är diffhuset/banjon/axelrören nedkapade till ett minimum (typ BMW/Mercadiff) med kardanaxlar ut till drivhjulen,eller så har dom kommit på ett helt eget sätt att få dit skivorna.......Axlarna är ju normalt upphängda i flänsen som bär bromsskölden på en vanlig bil typ PV/Amazon mfl. Nyfiken blir man i alla fall..... Förbannat nyfiken Du får be en bön om att den där axeln aldrig rasar,du hittar inga reservdelar. Bäst för dig om du byter axel med mig,du kan få två styck så har du en på reserven....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Helt självklart är det ju inte hur de gjort. Eftersom det är en prototyp så har de väl slängt ihop något av befintliga delar och en del svetsande. Byte? Skulle inte tro det, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.