Gå till innehåll

Takräcke på tgb11?


Minst

Rekommendera Poster

Jag har inte hittat något som funkar så det blir till att borra hål dessvärre. Har har sett många som använder dropplisten med vanliga takräcken men det är lite för ömtåligt i skogen i mitt tycke.

 

Jag hittade en arbetsplattform på blocket i alu som jag tänkte fästa i alu-fyrkants-rör som är bultade i taket. Planen är att ha räcket en bit ovanför taket så det att finns plats för tunna grejor även under räcket. Har inte hunnit så långt ännu dock....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild, räcket ligger löst å lite snett... tänkte sätta en ganska hög båge för ljus som man kan fälla framåt samt en solpanel på taket ovanför hytten.

 

Det är 150x250 cm så det är ungefär lika brett som den platta delen av taket, det sticker inte ut i luften ovanför de rundade kanterna.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/gallery/image/580-mms-img-697204798/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elverksbilarna har ofta takräcke, då bultade "strax över dropplisten" i en balk på insidan.

 

Fd el-/televerks skåpbilar har ofta ganska rejäla takräcken att utgå ifrån.

 

Takräcke/skidbågar som kan fästas i dropplist finns väl bara på återbruks/fyndhörne/beg marknaden numera.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har gjort ett takräcke utav några gammla räcken som jag köpt som man kan ta lös. Jag kommer just därifrån jag har bilen nu

Men jag ska se om jag hittar någta bilder annars kan jag ta nya till helgen. Hursomhelst. Så är det 3 st räcken jag använder

Mvh bender

post-7347-0-83263500-1414945327_thumb.jpg

post-7347-0-93724200-1414945354_thumb.jpg

post-7347-0-57049200-1414945506_thumb.jpg

post-7347-0-53121700-1414945602_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett "hemma byggt räcke nu i Värmland, som sattes i dropplisten och hade anpassats till en 11a så man kunde använda takluckan, inte speciellt svårt att fixa med en svets,Ja om man är svetskunnig då. Skall se om jag hittar några närbilder på det, men det är 11an som har två dunkar och en låda på taket som var med på finnskogsturen nu så det finns bilder både från mej och Andreas samt några till tror jag

tn_gallery_4958_39_859061.jpg

Kolla denna i galleriet där går det att zooma in lite så man ser fästet

Redigerad av H.Hansen
Inlagd bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ut ett par bilder på mitt takräcke på Valpen. Det går till nöds att använda på tgb 11 också, men då kommer det väldigt nära bilens tak. Kan man göra nya byglar som höjer takräcket högre upp från dropplisten skulle det fungera bra på tgb 11 också.

 

 

post-4966-0-94680100-1415553858_thumb.jpg

post-4966-0-44856700-1415553886_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vad är det för takräcke/-plattform? Är nyfiken då även jag är i behov av sådant.

 

Almeco står det på. Relacom har dom på sina bilar. Min är ifrån en sån! Och själva bågarna/räcken är Thule förlängda som jag knäckt till i fästena för att det ska klara taklutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...