nerves of steel Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 hej hej alla glada är ny här och skal nu skaffa tbg 20 och söker nu rätt bil att börja bygga om har tänkt mig ha som lätt lastbil köra lite virke skopor och massa skrymmande föremål samt busa i skogen jag har en massa frågor som vilken års model skal man satsa på vad är de vandliga sjukdomar på dem hur är det med ekonomi plåt och delar i övrigt har läst en mycket om olika motor byte och funderar på någon mercedes eller iveco upskattar alla svar tack på för hand mvh ph Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 Ja det är ett race att hitta rätt bil Ang årsmodell så finns inte så många att välja på Mer mil och skick som varierar starkt mellan exemplaren. Dvs största "felet" med rost o övrigt syns ganska väl, sen är det var det rinner olja, en del är lättfixat annat värre. Bilar som stått kan ha bekymmer med oljor respektive torra slangar. Även koppling, vaccum styrda diffar mm kan vara bra om "det lever", men oftast ganska lättrepat. TGB20 är inte så vanlig på blocket numera, däremot finns en massa 13X varianter med olika skåp, som du kan ersätta med ex vis Transpoter flak, snurra runt lite här så finns en massa bilder. Även motorbyten finns några reportage om med lämpliga donatorer. Delar har www.tatanka.nu www.surplus.se, www.fmv4*4.com är väl foramedlemmarnas "större" leverantörer. Bromsar mm ofta från England. Lite småsvar, men surfa runt här finns både det jag skrivit och en massa mer! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nerves of steel Postad 2 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 November , 2014 så vad är sklinaden på tbg 20 och 13x då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 Hjulbasen, på en 13-bil har det främre hjulparet i bogien samma placering som på en 11-bil medans en 20-bil är förlängd. Dessutom 5vxl låda på 20-bil men utväxlingen på högsta växel är samma som på 11/13. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonsson Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 Det som skiljer 20 och 13 åt är hjulbas, överhäng bak, utväxling i axlarna, annan låda fem vxl istället för fyra (20-bilen har en lägre första växel), 20:an är tyngre,längre och bredare. 13-bilen är mindre och smidigare om man ska ut och böka i skogen. Man borde få mer lastvikt på en 13-bil om man reggar om till lättlastbil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 (redigerade) Ja lastvikten om du tänkt behålla den som tung reggad och köra bråte på. På en 20 bil har du flaket i stort sätt klart, på en 13 får du bygga själv eller köpa ett "hemma byggt" och du får en max last på ca 2000 kg Det blir bra mycket mer lastvikt på en 20 bil. Visst det är samma utväxling på växelådans sista växel men utväxlingen i axlarna är lägre på en 20 bil jämfört med en 13 eller 11 a Axlarnas placering borde jag låta vara osagt, men jag vill mena att det är kortare mellan fram hjulen och första axeln på en 13 bil än mellan axlarna på en 11.Borde det vara osagt, för avståndet är det samma 2300 mm, och det skiljer mycket riktigt 42 cm på 20 bilen. Dock sitter axlarna dryga meter längre bak på en 20 bil än på en 13, vilket hämnar den lite i skogen, Den lägre utväxlingen i axlarna gör att du får högre varv på motorn i samma hastighet som en 13, som i sin tur får högre varv än 11a bilen Det behövs en mer tät stegad låda på 20 bilen då den får lasta mer skulle egentligen behövts på 13 bilen också, säkert därför de har olika utväxling på alla bilarnas axlar. Reserv delar finns det gott om en del saker mindre av annat. priserna verierar väldigt beroende på kontakter och tidpunkt på året känns det som, dock börjar de stiga i pris, ekonomi plåt är inte så lätt att hitta, men det står massor av frächa hytter runt om i landet, och inte så svårt att byta hela hytten, Har föresten fått reda på att skärmkanterna till hytten är i stort sätt samma som till "valpen" och dem gjorde de fler ekonomi plåtar till. Skall du ha den mest till transporter så köp en 20 bil, skall du böka mer i skogen köp en 13 enligt mitt omdömme. Välkommen hit föresten. MVH H.Hansen Redigerad 2 November , 2014 av H.Hansen Rättat till felaktiga längder om axlar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nerves of steel Postad 2 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 November , 2014 okej tack då är man något visare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 20-bilen är 42 cm längre mellan första och andra axeln, än 11 & 13 :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nerves of steel Postad 2 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 November , 2014 känns bra att vara medlem här då folket här har koll =) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.