Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Luftade 11'an idag, inget märkvärdigt alls, men har jobbat hårt inför Flaggdagen 6/6 så jag kallar det hårdhänt rekreation. Avsikten var att rulla mot beredskapsmuseets militärhistoriska helg 16-17 maj, men vänster bakbroms ligger an, och tid i veckan finnes ej för att lösa problemet. Så vi motormarschar med annat fordon och visar närvaro i konungens namn ändå. Har ni vägarna förbi beredskapsmuseet i Helsingborg i helgen så missa inte deras stora helg, stridsvagnar och kp-bilar mm i fullskaliga uppvisningar.. In Regis Nomine..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med all sannolikhet ligger vänster bakbroms på. Har för mig att jag hört att det dels är ganska vanligt, och att det skall finnas en inställningsmöjlighet/ förmåga att fälltmässigt justera bromsarna utan att behöva ta bort hjulet.. Är det någon som vet mer i ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det sitter två st . En till vardera bromsback.

 

Av någon anledning ser bilden ur rephandboken väldigt fel ut.

Justerings  skruvarna sitter båda som på bilden Pvpjtgb1111 visar, det sitter alltså en till på andra sidan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att släppa ett snäpp men släpper du för mycket så tar pedalen för långt ner. På min har det räckt med att de två snäpp för slappa så blir det problem med att bromsa.

 

Jag har bara lyckats få bromsarna riktigt bra med släggmetoden som någon vänlig själ på forument lärde mig (minns inte vem).

 

Bort med hjulet.

 

Dra åt den ena skruven så att trumman sitter stenhårt och inte går att rotera med handkraft.

 

Knacka med ett handslägga på trumman, om trumman släpper och går att rotera efter knackningen så får man dra åt ytterligare ett snäpp och sedan göra om det tills trumman sitter stenhårt trots att man knackat med släggan.

 

När man kommit till ett läge där trumman sitter fast trots att man knackar då kan man släppa ca två snäpp tills den går att rotera fritt.

 

Sedan får man göra om det med den andra justerskruven.

 

Det går snabbt, 5 minuter per hjul gissar jag om man hållet lite tempo.

 

Det är lite svårt att veta att man nått maximal åtdragning om man inte knackar och man riskerar då att ha dragit åt trumman för lite och då tar pedalen otrevligt långt ner :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gäller det inte just din bil, men om nån söker och läser lägger jag till detta tips:

 

Kör man mycket i lera,sand och vatten kan man släppa lite mer på justeringarna och låta pedalen ta lite längre ner. När det kommer in skit som "slipmedel" finns då mer utrymme mellan backar och trumma och sliter inte ned backarna lika fort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var ett tag sedan det hände något med 11'an. Har genomfört Flaggdagen 6/6 och Volvo ocean race (in port race) 27/6. Så vi har inte kommit längre i att hitta lösningar på dom två kända problemen med bilen. Dels vänster bakbroms som fortfarande ligger imot, har ikke kunnat hitta verktyget som krävs. Dels ett läckage vänster fram, som vi inte ens kan lokalisera vart ifrån det läcker och vad det är som läcker. Får försöka hitta lösningar efter sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för en lustig grej angående läckage.

Damasken är hel.

De 8 bultarna som håller fast portalen sitt fast så det kan inte läcka ut axelolja i skarven.

 

Trots detta var det en liten pöl vid däcket. Det visade sig vara så att det satt en klump med överflödigt smörjfett stor som en pingisboll på baksidan som man inte ser utan att ta bort hjulet.

När jag smorde napparna senast så pressade jag i fett tills jag såg det komma ut runt om, tydligen så kom det ut rejält mycket mer på baksidan (som inte syntes) än på framsidan, därav klumpen.

 

När det började bli lite varmt ute så smälte fettet sakta och orsakade något som såg ut som oljeläckage men det räckte att torka torrt bort fettet så upphörde droppandet.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den varianten har jag oxå varit med om.

Ang bromsjusteringen är det inte värre än att hissa upp hjulet, demontera det och justera med en vanlig 13 blocknyckel.

 

Du kan komma förbi mig någon dag så kan vi titta på det om du vill.

Bor typ 17 minuter från Oscar II fort.

 

Mvh Fredrik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är för stunden hemlös då jag hyrt ut mitt hus till ett franskt företag som är här och jobbar åt Volvo.

Flyttar hem 26/9 men har fullt upp de 2 första helgerna, ska komma iordning och 10/10 är vi ett gäng som springer toughest på kviberg å har lite fest hos mig efteråt :)

 

Därefter ska vi kunna klämma det.

Slå mig en signal i början av oktober så bokar vi in en dag.

Noll708-440420

 

//Fredrik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...