Pvpjtgb1111 Postad 15 December , 2014 Rapport Share Postad 15 December , 2014 Bytte bromsbackar på ena framhjulet idag. Använde backar från Paddock och när jag väl fått dit dom så går inte trumman på. För att få dit den fick jag slipa lite på backen och slå dit den med slägga. Problemet är nu att bromsen ligger an och det går inte att justera ner dom eftersom justerskruvarna är skruvade så långt ner det går. Nån som haft samma bekymmer och kommit på en lösning? Ytterligare en sak som uppstod, när jag tog väck den ena gamla backen så åkte ena cylinderkolven ut och nu tar bromsarna knappt. Får pumpa flera gånger och då tar den lite grann men bromssträckan blir väldigt lång... Är det luft i systemet som gör det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 December , 2014 Rapport Share Postad 15 December , 2014 Undrar om du inte råkat ut för samma som mig, luft inuti själva kolven som inte luftningsnipppeln kan släppa ut då nippeln inte sitter på högsta punkten. Det gick att pressa ut luften genom att ta bort trumman och spänna ett spännband runt backarna, trycka pedalen i golvet och sedan medan pedalen hölls kvar nertryckt pressa in kolven med en mejsel, då pruttades det ut lite mer luft som inte kom ut vid vanlig luftning. Orsaken för mig var samma som för dig ( en kolv ramlade ut). Jag hade en returfjäder som var lite utdragen och då låg backarna an för de gick inte tillbaka helt eller är de backarna annorlunda än de gamla på något sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 15 December , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 December , 2014 Det kanske det skulle kunna vara! Får ta och prova din metod och se om det hjälper! Alla fjädrarna ser bra ut. Backarna ser precis likadana ut som de gamla. Jag tänkte först att de sliter in sig men efter att ha kört en sväng så är fälgen varm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 December , 2014 Rapport Share Postad 15 December , 2014 Kan det vara så att backarna kärvar så att de inte glider i sidled förresten, jag märkte när jag bytte kolvar att en spåret i en av dem var för smalt så att backen kunde inte självcentreras i sidled och gled heller inte ned (bottande) helt i spåret, då fick jag inte på trumman alls. Isåfall är de nya backarna lite tjockare i godset är de gamla. Backarna ska ju kunna röra sig lite i sidled när de slits annars skulle ju backen slitas ut helt i ena kanten eftersom kolven endast pressar ut på ena sidan. Jag gissar att detta skall hända automatiskt när man bromsar första gångerna med nya backar så att backen blir centrerad mot trumman och får största anläggningsyta mot trumman. Om du var tungen att slå hårt med släggan kan man misstänka att det var trögt för backen att glida på plats genom spåret. När backen är på plats skall man ganska enkelt kunna knacka den fram och tillbaka i sidled annars är det nog för trångt i spåret. En annan teori är att backen inte är helt vinkelrät mot trumman, är den lite lite sned så ligger den an på ena sidan och kommer säkert ta ojämnt dessutom. Det finns ju en justerskruv även för vinkeln som man enligt verkstadsmanualen kan kolla en en vinkelhake. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 15 December , 2014 Rapport Share Postad 15 December , 2014 För att få bort luften i cylindern kan man pilla ut kolven och fylla cylindern med bromsvätska innan man sätter i kolven. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 December , 2014 Rapport Share Postad 16 December , 2014 Jonas jag har oxå varit med om att de engelska backarna är lite för stora på just framaxeln. Jag slipade av typ en mm på backarnas klack som går mot det fasta anhållet på hubben. Svårt att förklara men det är altså den spetsiga delen av backen som jag slipade bort en mm på. Är säkert inte helt rätt men det fungerade för mig och kag har kört kanske 2000 mil med backarna sen dess. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 December , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 December , 2014 Det är nog ingen dum idé för jag tyckte de gick trögt i spåren. Nu ska jag ut och brottas med dom igen, får se hur det går ;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 December , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 December , 2014 Nu har jag fått bytt båda sidorna fram, det enda som återstår nu är problemet med att det inte bromsar. Ska göra en ordentlig luftning och hoppas på det bästa :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Varför inte köpa orginalbackar o slippa allt kuckeliku? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 18 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 För när bromsarna inte håller längre än 400 mil blir det änna dyrt att byta till original som kostar bra mycket mer än de engelska :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Vet inte hur förutsättningarna ser ut i dina trakter, men har du kollat om det finns någon firma som limmar nya belägg. Då kan du ju använda backar som du vet fungerar och bara fixa nya belägg när det behövs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Har du kollat så de verkligen ligger rätt vid justernings tapparna? 'Det går att montera dem och missa att den lilla piggen skall ligga på själva ryggen av justerarna. Har själv råkat ut för det några gånger, Nu kollar jag alltid att backarna rör sej utåt ja och in tillbaka igen,, när jag vrider på justerings skruvarna, innan jag sätter på trummorna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 För när bromsarna inte håller längre än 400 mil blir det änna dyrt att byta till original som kostar bra mycket mer än de engelska :-) Det låter anmärkningsvärt att beläggen bara håller 400mil! Är det verkligen normalt på 11:an? Ligger bromsarna på för jämnan eller är du farträdd och sitter med ena foten på bromsen hela tiden Vid trumbromsar finns det en ventil i huvudcylindern som håller ett visst tryck på hjulcylindrarna hela tiden. Om detta tryck blir för högt ligger bromsarna på och beläggen slits. Det är inte något sådant problem du har? Luft i systemet kan ge liknande problem. Vad har du för grejor att lufta med? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Hur långt dom håller beror på hur duktig man är på att rengöra bromsarna efter att varit nere i geggan och om du har tätade bromsar eller inte. Har man inte tätade bromsar, kör en del asfalt och inte spolar ur bromsarna efter varje träff så tar det styggt på bromsarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 20 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Precis som Fredrik säger, kör 9 respektive 20 mil asfalt efter varje träff och har ingen möjlighet att spola ur innan jag är hemma. Har tätade bromsar men de är så spruckna så de gör ingen nytta tyvärr. Så tills dess att Tatanka får fixat fram nya tätningar så får jag helt enkelt byta lite oftare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Januari , 2015 Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Med lera i bromsarna brukar jag köra som på is och använda bromsarna minimalt, hatad av andra trafikanter och förmodligen gett upphov till uttrycket "bromskloss" Har inte upplevt ett så hårt slitage men det är säkert olika. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 20 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2015 Jo, det är mest Skövdeleran som sliter extremt hårt på bromsarna, som tur är så blir det bara högst två tillfällen per år där. Resten körs i Borås och det är mycket snällare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Januari , 2015 Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 En gång om året utan tätade bromsar oavsett körsträcka. Sedan de tätade kom på har jag justerat en gång på över ett år. Funkade riktigt bra att "laga" gamla tätringar med sikaflex. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Januari , 2015 Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Jo, det är mest Skövdeleran som sliter extremt hårt på bromsarna, som tur är så blir det bara högst två tillfällen per år där. Resten körs i Borås och det är mycket snällare Påminn mig inte om Skövdeleran! Jag satt fast i den i timtal under C-kåsan 1991 innan jag bröt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.