Gå till innehåll

Radio Amatörer


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej någon kanske såg att jag inhandlat två nya komradios.

Har inväntat antennen på den ena då den vart kvar på trimningen.

I dag kom den, 

Så nu i kväll kunde jag starta upp radio nr 2 för första gången  :)

 

MEN jag är tydligen en riktig "Radio Amatör"  :D

Efter ha gjort som man brukar, skruvat och pillat på alla knappar och rattar jag tyckte jag kände igen, så vart jag tvungen att plocka fram instruktion böckerna för de två egentligen ganska lika apparaterna och fick de till slut att lira i hop.

 

Nu började jag inse att jag inte höll på med amatör radios utan själv är en riktig Radio Amatör.

Jag begriper tamme tusan inte en tredje del av funktionerna ens på den enklaste av de,.

 

Spanade på tuben lite i går och såg något om mastlänkning, vilket ökar räckvidden något otroligt, 

Tydligen finns det sådana master lite här och där, Ja i England i alla fall, för det var en film snutt därifrån om just en av radiosarna jag har.

Det är sådant och mycket mer jag vill veta om dem

 

Nu när jag läst lite mer och kollat, så känns det som om att jag kan ju inte vara ensam om detta på hela forumet.

 

Jo jag vet det finns massor av radios forum, men där förutsätter de nästan att man skall kunna en hel del och veta vad alla förkortningar mm står för.

 

Så är det fler som skulle behöva en "Radios för Dummis" bok här ?

 

Jag vill gärna lära mej mer om dessa, men gärna här där jag häckar ändå. och med det lite förstående, snälla och trevliga tonläget vi har här. typ inga frågor är för dumma.

 

Jag vet att vi har många väldigt kunniga här på forumet, för mej skulle det vara till stor hjälp om ni och även fler okunniga som jag diskuterade en del kring radios här.

 

Känner mej nästan som jag tittar på en skift nyckel och inte kan räkna ut hur den fungera typ om ni fattar, det känns som det borde vara enkelt, "bara" ställa in två kanaler och börja använda de, men så är det ändå inte om man börja kolla på sakerna. för skift nyckeln blir ett multiverktyg och det var inte så enkelt :ph34r: .

 

 

Intresse för det eller skall jag lägga ner och plocka bort tråden ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl börja med vilken frekvens det var du försökte "para" ihop radiona på ?

Så kan vi ta det område för område...

 

Misstänker att vi kan börja med PMR radions frekvenser

(En kanal är ett ställe där man programmerar in en viss frekvens)

 

Frekvenser för PMR

  1. 446,00625 MHz
  2. 446,01875
  3. 446,03125
  4. 446,04375
  5. 446,05625
  6. 446,06875
  7. 446,08125
  8. 446,09375

 

PMR bandet på 446MHz
Det finns 8 kanaler på 446MHz som brukar kallas PMR-bandet. PMR står för Privat Mobil Radio och maximal utstrålad sändareffekt är 500 mW(0,5W). I bestämmelserna står också att antennen måste vara integrerad i radion, d.v.s.  man får inte ansluta en extern antenn till radion.

Moderna apparater använder så kallade subtoner (CTCSS), 38 stycken standardtoner mellan 67 och 254 Hz, för att öka det skenbara antalet användbara kanaler.

Subtonerna innebär att de som kommit överens om att använda en viss subton inte behöver höra annan trafik på kanalen så länge ingen av dem vill kommunicera; tills en viss ton börjar sändas på kanalen hålls högtalarna tysta via brusspärren. Däremot ger subtonerna inte möjlighet att föra fler samtal på samma kanal. Så snart någon sänder med den valda subtonen hörs alla som talar på samma kanal.

 

Räckvidd

Ofta anges en räckvidd på 3-6 km men detta är bara en grov uppskattning tillämpbar under "normala" omständigheter. Om två stationer exempelvis befinner sig på varsin kulle med öppet vatten mellan sig, kan betydligt längre räckvidd uppnås. Flera tiotals kilometer är inga problem vid fri sikt. I tätbebyggt område eller inne i en byggnad kan räckvidden minska till något hundratal meter.

 

 

OBS!!

Det är i Sverige helt tillåtet att avlyssna andras radiokommunikation. Dock får du inte vidareföra information från det du avlyssnat. Du får inte heller spela in eller på annat sätt sprida sändningarna vidare.

 

 

 

Hoppas det var något på denna nivå du var ute efter... annars får du skrika till... :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint :)

Ja det med PMR radions frekvenser Har jag koll på 

Vad förkortningen (CTCSS) betydde visste jag inte   

Dessa sub kanalerna har jag ju använt på de enklare PMR radio´s jag haft under några år. det går att programmera in 50 st av dem på dessa

 

Men så finns det något som heter (DCS) Incorporates codes. 104 st ?? Vad är det 

 

Den ena lyckades jag navigera igenom skapligt i går natt. Den lilla röda Baofeng UV-3R. lite mindre meny alternativ och inte samma programmerings möjligheter direkt på radion

Men så är det den andra Baofeng UV-B6

Dom har ju dual band bland annat, Om jag begriper rätt kan man alltså köra en av kanalerna på VHF 136-174 MHz och den andra på UHF 400-470MHz samtidigt.

Det är två kanaler på displayen samtidigt. verkar även som det går att köra två på samma band men med olika frekvenser.

Då borde det gå att ha en fast som man använder själv och en som man skannar på om jag förstår rätt

 

Men så till det jag inte har koll på

Jag skriver en lista  ;) 

Frequency steps 5kHz/6,25kHZ/10kHz/12,5kHZ/20kHz/25kHZ , till vad och när använder jag de olika inställningarna

1750HZ Tone for access to repeters.??

Hur fungerar det med repeters ? Var hittar jag dem ?

(TXPR ) Transmit power High/Low, När och varför skall man ändra sändnings styrkan ?

(PTT-ID) Sändning av signal code ? när och varför behöver man kunna det ?

(ANI) Automatic number identifications of the radio ??? För och till vad ?

(SFTD) direction of frequency shift. 0,-,+ ?? vad är detta

W/N (wide/narrow bandwidh) förför och när.

 

ja sen är det massa frågor om funktioner på själva radion, som jag tror det kan vara bra att veta :) .

Men om vi börja med dessa ovan, så kommer jag nog en bit på väg  :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tror fungerar och jag gärna skulle vilja kunna göra, är att ha en av kanalerna på en frekvens, så jag kan kommunicera med andra som förutbestämt ligger där, när man samåker, "kolonn körning"  till exempel och låta den andra gå på sökning där lastbils folket ligger och pratar.

Man får ju väldigt snabbt reda på trafik läget om man får in de som ligger efter vägen på lång körningar och pratar med varandra. de brukar vara väldigt snabba med att informera om stopp på motorvägar och annat, så man hinner svänga av och ta en annan väg innan man fastnar i köerna.

 

Borde vara fullt möjligt med dual band. 

 

27 MHz radion är ofta tyst efter vägen och det är inte så många som plockar i sådana nu, På träffar är det väl några, men oftast får man bara in italienare-ryssar och de med stora basstationer och feta antenner

Då priset på dessa små "jakt/privat radio´s sjunkit så mycket och räckvidden - mångfalden samt formatet på själva apparaten är mer lockande på de nya.

 

Denna kostade 353 kr med frakt och ingick i O.A.S sitt medlemskap för 2015

2014-12-23 12.27.08.jpg

Den svarta UV-B6 radion gav jag runt 5-6 hundra för med retur frakt på bytes delarna.

20141228_225143.jpg

Så de är ju inte några enorma pengar i dem, man får nästan inte en antenn till en 27 MHz för de priset  ;)

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stationer du har är sk VHF/UHF stationer. Stationernas frekvensområde är relativt stort, det är ett fåtal av möjliga frekvenser som är tillåtna utan speciellt tillstånd. I princip kan du använda de 8 svenska jaktkanalerna på 155 Mhz bandet. Finns också fria norska kanaler att använda. Man får absolut inte använda de frekvenser som är avsedda för marint bruk. Lyssna kan man göra men inte sända.

Ingen av stationerna kan arbeta mot en 27 Mhz station.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stationer du har är sk VHF/UHF stationer. Stationernas frekvensområde är relativt stort, det är ett fåtal av möjliga frekvenser som är tillåtna utan speciellt tillstånd. I princip kan du använda de 8 svenska jaktkanalerna på 155 Mhz bandet. Finns också fria norska kanaler att använda. Man får absolut inte använda de frekvenser som är avsedda för marint bruk. Lyssna kan man göra men inte sända.

Ingen av stationerna kan arbeta mot en 27 Mhz station.

Vilka frekvenser är det då som är för marint bruk ? så jag vet och inte använder de av ovetskap  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se om jag själv har koll på allt detta ...    :P

 

DCS

CDCSS eller Digital Code Squelch (DCS) är en vidareutveckling av CTCSS

 

Frequency steps 5kHz/6,25kHZ/10kHz/12,5kHZ/20kHz/25kHZ , till vad och när använder jag de olika inställningarna

Olika frekvenser  har olika mellanrum mellan kanalerna och då kan det behövas köra tex 6,25KHz frekens hopp för att komma åt -  

 

1750HZ Tone for access to repeters.??

1750 tone används för att öppna upp repeters 

Det nyare på repeters är att man öppnar upp med subton..

Varje distrikts repeters  har gemensamma subtoner per distrikt...  tex. distrikt 0  har en nolla på slutet, distrikt 5 har en 5:a 

http://sk6ba.se/repeater/karta/ 

Titta under CTCSS zoner så ser du vad jag menar...

 

Repeaters används för att kunna nå längre med sin amatörradio

Lite att hålla reda på   Tx= transmit (sända)  Rx=recive (lyssna)

 

VHF  144-146MHz (amatörradio frekvenserna )    Tex Reapeter R6  Tx=145.150 MHz   Rx=145.750 MHz..... alltså Tx ligger på -600Hz      

UHF  432-435 MHz (amatörradio frekvenserna )   tex Reapeter RU10  Tx= 432.850 MHz Rx = 434.850  ... alltså Tx ligger på -2MHz

 

Tittar du på denna sida över amatörradio reapeters  så klarnar det lite kanske...

http://sk6ba.se/repeater/karta/ 

 

Hur fungerar det med repeters ? Var hittar jag dem ?

http://sk6ba.se/repeater/karta/

 

(TXPR ) Transmit power High/Low, När och varför skall man ändra sändnings styrkan ?

kan väl närmast jämföras med att viska eller skrika ....hur långt vill du höras...

Ju mer power du tar ut från apparaten desto kortare tid räcker batteriet....

 

 

(PTT-ID) Sändning av signal code ? när och varför behöver man kunna det ?

Man kan sätta ett eget namn på kanalen med 6 tecken i burken tex. or-1 (offroad 1)

 

(ANI) Automatic number identifications of the radio ??? För och till vad ?

Bra fråga... används inte vad jag vet...

 

(SFTD) direction of frequency shift. 0,-,+ ?? vad är detta

Används när man programmerar in repeters ... beroende på hur dom ligger med Rx och Tx frekvenserna..

 

W/N (wide/narrow bandwidh) förför och när.

Det är alltså när du sänder så så är det bandbredden på din sändning ...nya standarden säger att det ska sändas på narrow nu för tiden.

 

P.S ska du lyssna svenska lastbilarna så ligger dom flesta på åkeriradio.

Lyssna på långtradarna, åkerifrekvensen (68 – 88 MHz)

Åkerikanalerna finns på omkring 85 MHz, dvs inom bandet 68 – 88 MHz. Man har en riks-frekvens som ofta används utan selektiv. Dvs öppen trafik. Åkeririkskanalen är 85,9375 MHz FMn. Här pratar långtradarchaufförerna fritt som en sorts â€vägradioâ€.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint :)

Ja det med PMR radions frekvenser Har jag koll på 

Vad förkortningen (CTCSS) betydde visste jag inte   

Dessa sub kanalerna har jag ju använt på de enklare PMR radio´s jag haft under några år. det går att programmera in 50 st av dem på dessa

 

Men så finns det något som heter (DCS) Incorporates codes. 104 st ?? Vad är det 

 

Den ena lyckades jag navigera igenom skapligt i går natt. Den lilla röda Baofeng UV-3R. lite mindre meny alternativ och inte samma programmerings möjligheter direkt på radion

Men så är det den andra Baofeng UV-B6

Dom har ju dual band bland annat, Om jag begriper rätt kan man alltså köra en av kanalerna på VHF 136-174 MHz och den andra på UHF 400-470MHz samtidigt.

Det är två kanaler på displayen samtidigt. verkar även som det går att köra två på samma band men med olika frekvenser.

Då borde det gå att ha en fast som man använder själv och en som man skannar på om jag förstår rätt

 

Men så till det jag inte har koll på

Jag skriver en lista  ;) 

Frequency steps 5kHz/6,25kHZ/10kHz/12,5kHZ/20kHz/25kHZ , till vad och när använder jag de olika inställningarna

1750HZ Tone for access to repeters.??

Hur fungerar det med repeters ? Var hittar jag dem ?

(TXPR ) Transmit power High/Low, När och varför skall man ändra sändnings styrkan ?

(PTT-ID) Sändning av signal code ? när och varför behöver man kunna det ?

(ANI) Automatic number identifications of the radio ??? För och till vad ?

(SFTD) direction of frequency shift. 0,-,+ ?? vad är detta

W/N (wide/narrow bandwidh) förför och när.

 

ja sen är det massa frågor om funktioner på själva radion, som jag tror det kan vara bra att veta :) .

Men om vi börja med dessa ovan, så kommer jag nog en bit på väg  :P 

 

Hasse! Jag gör ett försök med din lista:

 

Frequency steps 5kHz/6,25kHZ/10kHz/12,5kHZ/20kHz/25kHZ , till vad och när använder jag de olika inställningarna.

Detta är hur långt hopp det är mellan kanalerna. Ställer du in 25kHz så är det 25 KiloHerts (kallas också kc) mellan varje kanal eller frekvens på radion. T ex, första kanalen på 144,000 MHz, nästa kanal på 144.025 MHz, osv.

 

1750HZ Tone for access to repeaters?

En repeater är en kombinerad mottagare och sändare med olika in- och utfrekvens, där man lite förenklat kan säga att mottagarens högtalare är kopplad till sändarens mikrofon. Det betyder då också att din radio måste ha motsvarande frekvensskillnad mellan sändare och mottagare. Låt oss säga att din radio sänder på 100MHz och tar emot på 105 MHz. Då är repeaterns mottagare inställd på 100MHz och dess sändare på 105Mhz. Repeatern återutsänder alltså kontinuerligt det den hör på sin mottagare. Sitter då repeaterns antenner högt placerade på ett berg eller i en mast, så får ju din radio en helt annan räckvidd. En ton på 1.750Hz användes tidigare för att ”väcka” repeaterns sändare när någon ville använda repeatern så att den inte behövde sända hela tiden. Tonen sändes antingen när man tryckte på en särskild knapp på sin radio eller ett kort pip varje gång man tryckte på sin sändare-knapp.

 

Hur fungerar det med repeters ? Var hittar jag dem ?

Enkla repeaters som beskrivet ovan, finns bara på amatörbanden och är lagligen bara tillgängliga för licensierade radioamatörer.

 

(TXPR ) Transmit power High/Low, När och varför skall man ändra sändnings styrkan ?

Högre uteffekt på sändaren ger längre räckvidd men för att det ska vara någon vits med detta måste ju båda stationerna ha ökad effekt.

 

(PTT-ID) Sändning av signal code ? när och varför behöver man kunna det?

PTT betyder Push To Talk och är alltså sändarknappen på mikrofonen. PTT-ID (kallas också ANI) innebär att varje gång då trycker på sändarknappen skickas din radios inställda ID på sändaren. Mottagarstationer med rätt utrustning kan då se vem som sänder.

(ANI) Automatic number identifications of the radio ??? För och till vad ?

Se ovan.

(SFTD) direction of frequency shift. 0,-,+ ?? vad är detta?

Se om repeaters ovan.  + betyder att sändaren sänder på en högre frekvens än mottagaren lyssnar på.

 

W/N (wide/narrow bandwidh) förför och när?

Detta kan betyda lite olika beroende på i vilket samanhang ordet används. Jag gissar att i detta fallet gäller det s.k. modulation. När man sänder en FM-signal så skapas modulationen (ljudet) genom att sändarens frekvens ändras i takt med ljudet från mikrofonen. De vanliga är smalband på 5kHz största frekvensvariation (eller ”deviation” eller ”frekvenssving), och bredband på 25 kHz frekvenssving. Lägg märke till att ju tätare det är mellan kanalerna, desto smalare måste frekvenssvinget vara, annars blir det överhörning mellan kanalerna.

 

Hoppas ovanstående gick att förstå. Reservation för ev skrivfel etc, är megaförkyld och hjärnan går på sparlåga…

 

Gott nytt år!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket :)

Detta var bra förklarat och begripligt även för mig.

Nu skall jag kolla länkarna lite och testa samt köra de två jag har mot varandra. Så blir det enklare att begripa. Får terrorisera någon i närområdet med att plågas vid en apparat ;) .

Det kommer säkerligen fler frågor när jag har fixat och rett ut de ni skrivit nu. Men det är då till stor hjälp så länge.

Gott nytt år vänner :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...