Gå till innehåll

Byte vindruta


Gripen

Rekommendera Poster

Jag är lite less på den öppningsbara framrutan på min TGB11, är det någon som har koll på om det bara är att plocka ur glaset och montera den på så sätt som de civila C303 har? Eller är karosspressningen annorlunda på en bil som kommer från kronan? Och gummilisten, vart finns den att inhandla?

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vindrutan har jag öppnat varje gång jag kör under sommartid..ruskigt skönt på landsväg, och i skogen tillsammans med öppen taklucka är det guld att få in skön sval luft.

 Och riktigt bra att kunna snacka med polarna framför utan att stoppa ut huvet genom dörrrutan.

 

 Men jag har kortat mina pinnar som håller upp rutan till typ en decimeter..då får man en fin glipa och slipper insekter i ögonen :lol:

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ta en högerruta med gummilist, spegelvända den och "trycka dit"?

Funkar det verkligen

Jag blir lite fundersam, för det är olika art.nr på höger och vänster rutlist.

Sen är det väl inte så klokt att ta en högerruta, spegelvända den och montera den på vänster sida, säkerhetsfilmen hamnar då på utsidan. För jag antar att glasen är plastade på insidan som vilken annan bil som helst?

 

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite fundersam, för det är olika art.nr på höger och vänster rutlist.

Sen är det väl inte så klokt att ta en högerruta, spegelvända den och montera den på vänster sida, säkerhetsfilmen hamnar då på utsidan. För jag antar att glasen är plastade på insidan som vilken annan bil som helst?

 

/Gripen

 

Nja, glasen är laminerade med två glas med plastfilmen emellan, som de flesta framrutor faktiskt. Helt ok att vända... :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag hade planer att förlänga mina rutpinnar...

Men det projektet blev aldrig av,sen kankse det hade blivit hårda påfrestningar

av vinddraget om rutan pekar mer uppåt :)

 

Luftmotståndet är väl övergående??

Bara du varvat ut utför Fryksdalshöjden så ligger ramen formpressad över taket...  :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är rutorna urplockade ur karossen, och jag kan konstatera följande:

 

1) Karosspressningen är likadan på vänster och höger sida.

2) En spegelvänd högerruta går att använda på den vänstra sidan.

3) Högerrutans gummilist är inte likadan på in som utsidan och går följaktligen inte att spegelvända.

4) Att jag var en idiot som frågade vart listen går att köpa när firman jag jobbar på har kundnr. hos FMV Resmat.

5) Att gummilisten kostade hela 41:-, och att jag slog till på 3st så att jag kan kapa och limma ihop en list till vänstra rutan.

 

/Gripen

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...