Lollipop Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Då det kom önskemål i annan tråd om att se bilder på mina fuggar så startar jag också en biltråd. Lite sent kanske då bilen kom hem 2011. Ambitionerna har varit och är makliga. Rullar bilen tillförlitligt och kan ta mig till jobbet när det snöat till överdrift är jag nöjd. Bilen var lite speciell när den kom hem, den kunde bryta arm En farmakran i baken har inte alla bilar : Kranen har sedermera plockats ur eftersom det är opraktiskt med en dieseldriven hydraulpump istället för baksäte när familjen vill åka med. Den står och väntar på att få en elektrisk pump istället och då få komma tillbaka ombord. Det har skrapats rost och bytts damasker, de gick sönder pronto trots att de var nya vid köp, torrt gammalt gummi. Pulats lite med bromsar. Bilen hade vid hemkomst och ett par år ett hemskt vibrerande vid vissa hastigheter, jag trodde att det var däcken ända tills bakre kardanen trall av När kardanen väl kom på plats igen (inga bilder, svor för mkt) hade dödsvibrationerna försvunnit, det var uppenbarligen kardanwobbel. Bilen har varit på Brändåsen och skumpat en del. Så efter en vinter när något jag inte kommer ihåg varit trasigt så bilen stått ett halvår drog jag igång bilen, med öppna luckor eftersom jag har anlag för hobbyparanoia. Detta lönade sig stort när bilen glatt startade och samtidigt lekte vattenspridare med förgasarna. Då jag inte varit särdeles imponerad av prestandan, växla ned till 1:an i backar hade varit norm hela tiden, inte alla hästar inne så att säga. Så beslutet att byta fuggar var inte så långt bort. Grenröret läckte också längst bak vilket jag omsorgsfullt blundat för ett tag..... Till verket! Först kasta pengar på problemen Två st Weber 32/36 DGV med bestyckning och adaptrar från rallydelar i vretstorp men innan de kunde monteras behövdes det bytas grenrörspackning, och pinnbultar i mängder, de var som salta pinnar. Så många fula ord relaterade till skruvutdragning trodde jag inte att jag kunde. Alla, säger och menar det utom ett av de tomma bulthålen har fått en avbruten pinnbult utdragen med varierande grad av våld. Grenrörets koppling mot avgasröret sumpade två bult också, även där borrats och svurits loss. Längst in borrade jag snett utan att inse det. Allt detta skrot gick av i det hålet När det satt ett stycke hårdmetall (från en hårdmetallborr avsedd att borra ur den avbrutna härdade utdragaren) också i hålet förtvivlade jag en smula och började kolla efter nytt topplock men till slut kom diamantslipen längst vänster till undsättning och jag kunde slipa mig igenom allt bös, lyckan total! En ny packning och en massa nya pinnbultar senare kunde jag äntligen montera adaptrarna. och prova fuggarna på plats. Man ser ett sekundär spjäll där mitt i, det saknas något puttande jox.... Hade tänkt skruva bort skivan på spjället men glömde det och insåg efter första lyckade provturen att det nog inte riktigt var klart det där. Spjällen har fulats öppna med en lämpligt grov koppartråd som gick bra att naja runt grenröret. inget att vara stolt över men där och då var det inte aktuellt med att ta loss alltsammans igen. Orginal förgasarna och luftfilterburken är orörda, endast bortskruvade utifall att någon lider brist, låt vara att fuggarna är lite brandfarliga då. Gaslänkaget hjälpte min bror mig med, det blev passabelt snyggt men bilder har jag uppenbarligen inte tagit på det, kommer om någon dag när jag lyft på luckan och plåtat lite. En 123ignition har det också ramlat in i bilen, nu kan den accelerera i uppförsbackar och har ett maffigt insugsljud. Avgassystemet har också bytts och mynnar nu på höger sida utan att gå under bilen och fånga stubbar. Kortare rör men lägre ljud trots detta. Fortsättning följer..... 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Vart hittade du adaptrarna? Pris på sånt?... och fuggar? Hur ser bränsleförbrukningssiffrorna ut med nya fuggarna? lika illa som förut.. mindre illa eller ännu värre? hmm.. ah... nu såg jag.. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Mycket intressant :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 27 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 Förgasarna köpte jag på rallydelar.se, han har erbjudande just nu som ser fint ut. Bestyckning enl webers tabeller för B30. Adaptrarna har misab tillverkat, weber till Volvo B18? Finns iaf hos rallydelar. Gaslänkage i kit form samma ställe (misab made). Inte helt gratis men funkar, det är värt väldigt mkt för en amatörmek som jag. Bränsleförbrukning ca 2,5liter/mil på väg och hårdpumpade däck. Står väl åt det rikliga hållet i inställningarna. Synkning utförd med en vakummätare från biltema på varje förgasare, de har uttag för tändförställningsvakum. Inställning av tomgång etc utförd mkt mer på känn. Tänker mig att borra in två lambdasonder någongång när jag har för lite att göra. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 31 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2015 Här kommer bilder på de monterade weberförgasarna. Gaslänkage är upphängt i böjda håljärn som sitter fast med en av monteringsbultarna på varje förgasare. Div armar sticker ut på lämpliga ställen och omvandlar rörelsen i original gasen till lämplig rörelse till webrarna. Ett antal borrstop har shanghaiats för att hindra rörelse i den sekundära gasstången, mkt gänglåsning och skvallerstreck för att säkra mot rörelser i montaget. Chokevajern går till båda förgasarna. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 31 Januari , 2015 Rapport Share Postad 31 Januari , 2015 Hur blev den att köra,och blev det någon större skillnad på vrid och hp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 1 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Klart piggare motor, särskilt när det kombinerades med 123ignition. Det är dock ingen trimbestyckning i förgasarna så antalet hästar borde vara ungefär som original. Har man lust kan man byta kam och börja lira med bestyckningen så skall man enl självutnämnda förståsigpåare lätt komma över 200kusar. Jag tänker inte gå ditåt, driftsäkerhet och ekonomi var mitt motiv till byte. Väl fungerande original delar är inte dåliga och stromberg är den mest effektiva och sofistikerad förgasaren jag känner till. Jag gick till weber för att där hittade jag folk som kan göra inställningar rätt. Stromberg är det tunnt med kunniga till. Har inte kört så långt efter bytet, det blir ca 50mil/år men förbrukningen inklusive en tripp på brändåsen ligger enl körboken nu på 2,8 lit/mil. Enbart väg har jag dålig statistik på. (lite högre än jag gissat i tidigare post) En sak är dock signifikant förbättrad, kallstart egenskaperna är enormt bättre. Men det bör man kanske inte vara förvånad över, choke på båda förgasarna, accpump och starkare gnista. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Kör du bara 50 mil om året spelar ju inte bensinförbrukningen någon roll, men annars så tycker jag att 2,8 liter/mil är alldeles för mycket för en tgb 11. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 4 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Du har nog rätt, jag har tänkt lämna bilen till en Mek som kan trimma weber på riktigt för ekonomi trim på riktigt. Som det är nu justerar jag på upplevd funktion och för en glad amatör som jag så blir nog inställningarna därefter. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 4 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Nu har bilen fått nya sulor. En uppsättning Cooper STT 315/75R16 blev hjulklappen från hustrun. Skiljer sig inte så mkt i storlek som jag trodde, tror nästan att originalkedjor skulle passa (har inga att prova med) Ser helt ok ut och vibrationer och buller har minskat enormt. Nu får jag ta och fixa elfläkt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Så vart det dags för det semiårligabesöket hos bilprovningen. Gick igenom bilen innan och hittade inget mer hårresande än vanligt. Provningen jag åkte till den här gången lyckades lyfta hjulen från underlaget mha egentillverkade träklossar men alla lederna blev godkända trots detta, det var första gången någon provare fått loss den från underlaget. Ramnummret ville de se irl också, tydligen ny regel så besiktigaren fick skrapa fram det. Lite spännande blev det, där där satt original underedsmassa, tror inte att nummret någonsin varit blottat så jag blev plötsligt orolig för att militären skulle ha fipplat med hytten. Den är förberedd för byte tror jag eftersom choke mm ser ut som på en aluzink trots att det är plåt. Nummrena stämde trots allt överens, puh. Baklyset lös inget alls.... gissar på mitt eldragande i vintras som orsak. Göra om göra rätt.... Sedan mättes plötsligt CO värdet, 8,5 8-O Detta ville han också ge en 2a på men efter lite protester kollades reglerna för bilen upp och 2an ströks faktiskt, tack för det. Tror att delar av den höga förbrukningen syns där, behöver fixas även utan 2a. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.