Klas_B Postad 9 Februari , 2015 Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Kan bekräfta att dörrarna är kortare på BV2062 pga annars skulle dom inte gå att öppna med nedfälld störtbåge, samt att kunna nå pvpjladdarens "brygga" från framdörren. En effekt av frånvaron av bakdörrar är att torsio testis drabbade många av dom värnpliktiga skyttarna/laddarna på denna vagn. Inte skönt... detta pga upprepat antal ur/istigningar där man gränslar vagnssidan med benen lastad med delvis tung utrustning. Tur jag klarade mig iaf. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 9 Februari , 2015 Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Det jag kommer ihåg från simning med 2062 är att pumpen i bakvagnen konstant sprutade vatten. Dåliga tätningslister till facken är väl den mest troliga förklaringen till det. Sjönk gjorde dom inte iaf. Men så simmade vi inte så långt heller 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 2 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2015 Nu händer det grejer igen. Tyvärr så förstör jobbet all fritid ibland, men utan jobb blir det ingen rolig fritid. Började operation "byta ut trasiga stänkskydd som tidigare ägare glömt fälla ned vid förvaring och därmed spruckit" idag. Satsade på universal stänkskydd från Swedol 600x400 med tillhörande fäste i plast. Stod vid hyllan en stund och klämde på dels plastlisten och dels den i aluminium. Den i aluminium känns ju helt klart mer gedigen, men... OM man mot förmodan skulle RÅKA glömma att hänga upp stänkskydden när man lämnar vägen och kör ut i terrängen, vad händer garanterat då? Jo, man behöver backa lite och klämmer stänkskyddet mellan objektet bakom och bandet. Resultatet av detta blir ett avslitet stänkskydd. De flesta stänkskydd av originaltyp har blivit avslitna vilket kan ses på att hålen för fastsättning inte längre är runda hål, utan numera bara är som jack i stänkskyddet. Tanken med att välja fästlisten i plast är att den flexar så pass att stänkskyddet lossar utan att skadas, till skillnad mot om man väljer fästlisten i aluminium som känns mer seriös. Detta är helt teoretiskt och kommer så förbli, för inte glömmer väl jag att hänga upp stänkskydden? Hmm... Lite tid i helgen kommer även att läggas på att fundera ut ett lämpligt fäste/placering för vinschen fram. Har en 3-tons elektrisk Sepson som skall monteras ifall att... Ett stort problem med placeringen av vinschen fram är att det fäste som finns är konstruerat för bärgning, inte för körning med vinschen permanent monterad. Många är väl de bv-förare som svurit över att vinschen är ivägen vid lite mer kuperat terräng. Jag har en tanke som skall testas i helgen, inte alltid teori och praktik stämmer överrens... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 2 April , 2015 Rapport Share Postad 2 April , 2015 För min del blev det precis tvärt om med Swedols lister Knäckte flera plastlister tills jag bytte till alu, det har hållt sen dess 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 3 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2015 (redigerade) Vaknade upp idag med en olustig känsla, ungefär som om man åkt hemifrån med spisen på. Efter ett tag kom jag på vad det var. Jag hade begått en dödssynd i terrängbilskretsar. Ett inlägg på forumet utan att bifoga bild på det man gjort. Här kommer bilden och jag hoppas innerligt att mitt samvete känns bättre... Redigerad 3 April , 2015 av Johan Josefsson 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 April , 2015 Rapport Share Postad 3 April , 2015 Det var på håret 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 4 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 April , 2015 Kvalitetstid i skogen idag... 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 4 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 April , 2015 (redigerade) Skulle haft tag på underdelen till en vagn så jag fick band på släpet också... Redigerad 4 April , 2015 av Johan Josefsson 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2015 Skönt med bevismaterial för att vagnen inte har varit placerad i mob-förråd hela sitt liv. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2015 (redigerade) Någon som har erfarenhet av denna typen av vinsch? Finns ett hydrauliskt syskon som verkar vara likadan bortsett från drivningen. Frågan är, kan man belasta den lika mycket baklänges utan att den skadas? Jag vill spola på vajern på trumman i den andra rotationsrikningen för att vajern skall komma ut åt rätt håll för min installation. Någon här som plockat isär en likadan och som vet? Redigerad 11 April , 2015 av Johan Josefsson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2015 Nu är förvirrelsen total. Kopplade in vinschen i Nato-uttaget och provkörde den för första gången sedan inköpet. Den visar sig ha 2 olika hastigheter beroende på om man spelar ut eller in vajern. Det konstiga är att den går fortare in än ut. Det borde rimligen vara tvärtom. Alternativet är de små dekalerna på vinschen visar fel och att vajertrumman snurrar som jag vill. Någon som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 12 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2015 Har varit ute och testkört tiltmidjan idag. Helt fatastiskt att kunna låsa midjan när man går över en bäck. Då kan man hålla upp nosen på framvagnen så man inte kör rakt in i kanten på bäcken. Samma sak om man går ner i bäcken och inte får upp nosen på motsatta kanten. Bara att tilta upp vagnen och köra. Undra om Hägglunds BV206 kan flyga också? Helt klart den perfekta vagnen för allt! :-) 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Kanon När får vi se en film på caben?? Visst skulle det gå att montera tilt-midja på 202? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 12 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2015 Det jag filmade idag blev 86mb så det blev lite stort för att bifoga tyvärr... Jag har ingen aning om hur midjan på 202 ser ut, men det är säkert genomförbart. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Nu är förvirrelsen total. Kopplade in vinschen i Nato-uttaget och provkörde den för första gången sedan inköpet. Den visar sig ha 2 olika hastigheter beroende på om man spelar ut eller in vajern. Det konstiga är att den går fortare in än ut. Det borde rimligen vara tvärtom. Alternativet är de små dekalerna på vinschen visar fel och att vajertrumman snurrar som jag vill. Någon som vet? Det är inte så enkelt att wire'n är snurrad åt fel håll? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 12 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2015 Det medföljde ingen vajer när jag köpte den, så förmodligen är de små bilderna på vinschen bara en beskrivning och ingen exakt instruktion om hur vajern skall spolas på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Johan, liten varning för användingen av tiltcylindern i midjan.... Den är främst tänkt till att ställa framvagnen i våg i eldställning. Därför är den inte dimensionerad för annat än vagnens egentyngd, även om det är frestande att bättra på framkomligheten vid branta kanter etc. Det är nog ok så länge man bara har egenvikten som motstånd. Under min tjänst i gröna kläder körde vi ned framvagnen på en BV2062:a lite snett, längs med ett igenväxt dike i sumpmark. Så djupt at det börja rinna in vatten och gegga över kanten vid förarens dörr. Då kom vi på den "lysande" iden att använda tiltcylindern för att tippa upp framvagnen. Då blåste vi hydraultätningarna nånstans i midjan, kommer inte ihåg vart tyvärr. Detta gjorde att vi fick köra vagnen utan servoverkan, och i terräng kan jag lova att det går tungt. Bv-föraren var helt slut i armarna efter ca 200 meters bärgning/nödkörning. Osäker på om det sitter några chockventiler på tiltcylinderkretsen, därav risken att överlasta tätningarna med yttre last. Kolla hydraulschemat kanske? // Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 13 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2015 Utan att ha tittat väldigt noga så känns det som olika kretsar. Det kanske var slumpen att något annat gick sönder/kom i kläm? Jag skall tänka på det i alla fall. Det enda man som bandvagnsförare inte lyssnar på är: - Där kan du väl inte köra? 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 16 April , 2015 Rapport Share Postad 16 April , 2015 Kanskje du kan ta nokon bilder av midjen - med sylinderen, innfesting, og komplette midjen? litt interessert i korleis det ser ut og virkar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 16 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2015 (redigerade) Jag fixar en bild på midjan i helgen. Nästan så man funderar på om dämpcylindern behövs då det borde vara liknande motstånd i tiltcylindern när den står i flytläge? Redigerad 17 April , 2015 av Johan Josefsson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2015 Har lyckats lägga upp ett litet klipp från provkörning i lätt terräng med vagnen. https://m.youtube.com/watch?v=EovX1q_Y2Ps 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 17 April , 2015 Rapport Share Postad 17 April , 2015 Fina naturbilder från Hasteröds dalgång... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 Det är väldigt praktiskt med bandvagn när man dagligen "måste" kontrollera stängslen. Det konstiga är att ju bättre terrängegenskaper man skaffar sig på maskinerna, desto oftare behöver man titta till staketen... :-) 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Ha ja det blir oftast "nöjestur" i en bandvagn,sällan nått skarpt Roligast är att bla att folk som ser en idiotförklarar en direkt,men igentligen är dom bara imponerade 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 .. o avundsjuka... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.