Gå till innehåll

Utökad verktygsuppsättning


Dexxas

Rekommendera Poster

Sannolikt är detta  lite "offtopic" på detta forum men jag har handlat nått ganska användbart,ett mobilt arborrverk.....
Tillverkat av en mekanisk  verkstad på Öland,Martinssons Mekaniska....
http://www.martinssons.se/
Har testat det på en Atlas hjullastare med söndersliten lastarmsinfästning,hålen i maskinens ramverk var kraftigt ovala då ledtapparna har roterat på fel ställe.
Ramverket var vridet i lastarmsinfästningarna efter felaktigt utförd svetsreparation,
Lastarmarna var skeva efter en trolig kollision,original stållager var genomslitna trots fem millimeters godstjocklek.
Lineborrade hålen i ramverket till överdimension och beställde specialtillverkade expandertappar,lineborrade lastarmarna till överdimension och svarvade egna bussningar av lagermetall......
Är ju viktigt att bägge lederna är concentriska då  enorma brottkrafter annars uppstår.
Kommer att ha fortsatt glädje av borrverket i de egna byggen jag har planerat,sista bandvagnen är inte byggd än.... <_<
Borrverket drivs med en 1100W slagborrmaskin från Fultema,hitintills har den överlevt......2års garanti... -_-
Lägger in några bilder.....
post-4984-0-03676700-1422645841_thumb.jpg
post-4984-0-70159200-1422645920_thumb.jpg
post-4984-0-70029400-1422645991_thumb.jpg
post-4984-0-34203000-1422646163_thumb.jpg

Mvh/Dexx



Edit pga tryckfelsnisse på fyllan....=)
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå Vinkon,det är inte speciellt svårt att rigga,man måste tänka igenom vad man gör och leta på de centrum som funnits tidigare.
Kanske inte helt lätt,men om det finns radiella linjer kan man syfta från dom tex.

Mikrometrar,stålskalor och håltolkar är väl det man jobbar med.

Hursomhelst har jag kommit till ett avslut med lastaren idag,lämnade ett totalspel på fem hundradelar i glapp för att fettet skulle få plats......
Om du blir lika urgammal som jag hinner du nog testa du med. :wub:

 

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brottades med mina snökedjor vid Brändåsen igår och efter lite Googlande nu på morgonen hittade jad detta:

http://www.ofa.fi/se/reservdelar-och-verktyg/2186/verktyg

Har någon erfarenhet av detta verktyg? Mina egna prov med dylika har inte varit så framgångsrika :(  Men dagens träningsvärk är jag helst utan :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal hederlig "björn" för slut spänning  och ett spännband att dra upp och på kedjorna med, genom att man kör över spännbandet så kedjan kan dras upp och på spänd, brukar ge lite mindre träningsvärk  :excl:

 

Det var ett trevligt verktyg du hittat på. Ändå en sak på önska att ha listan vart det nu. Hur många sådana hål man svarvar privat per år är inte många, men ändå  :P

Går säkert att ha till mycket om man börjar klura lite på det  ^_^  Och då är det mer lätt att motivera sej själv till inköp  :D

Undrar om inte det är lite glapp vid skoplåset på Fordsonen  <_>

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal hederlig "björn" för slut spänning  och ett spännband att dra upp och på kedjorna med, genom att man kör över spännbandet så kedjan kan dras upp och på spänd, brukar ge lite mindre träningsvärk  :excl:

...

 

Spännbands tekniken ska jag definitivt prova nästa gång. Jag var totalt ledbruten efter att ha brottats med att få bort slacket på ena kedjan i minst en halvtimme. Och kedjorna ska på vid framtida körningar, de ger ett otroligt driv  B)  :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...