Gå till innehåll

Märkligt ryckig motorgång vid 70 km/h men går perfekt annars....


Johannes

Rekommendera Poster

Har upplevt en märklig grej på min elva.

 

Min tgb går som en klocka i motorn, startar snabbt och går tyst (relativt) och mjukt och är en behaglig upplevelse att köra. Det är en aluzink med 8000 mil på mätaren.

 

MEN när man ligger och cruisar i 70 km/h så kommer plötsligt ett ryckande som känns som ett ryck i axeln (ungefär som när man kör över en asfaltskant).

 

Det hörs och känns som ett dunk och återkommer var 10.e sekund hela tiden. Det känns ungefär som om motorn dog för en hundradels sekund men sedan sedan startade igen men ett litet ryck som konsekvens.

 

Det märkliga är att gasar man lite mer eller lite mindre så försvinner ryckandet helt.....

 

 

Min fråga är om någon upplevt detta och hur löste ni det?

 

Spontant så gissar jag att det på någon sätt har med antingen bensintillförsel eller tändning att göra, då varvtalet på motorn verkar orsaka problemet. Kan det har något med förgasarna att göra?

 

Har herrarna något tips om var jag skall börja leta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå lyfter på fördelarlocket kolla att inte fördelaraxeln glappar för mycket såväl axiellt som radiellt. Jag mins att vi hade problem på WV Passat under 80-talet på grund av slitna glidlager i fördelarna. Bilarna hackade på alla upptänkliga sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker inte att soppa problem borde orsaka ryck :unsure:  då brukar motorn tappa kraft men inte hacka :unsure:

Å andra sidan kan man aldrig vara riktigt säker. Jag har haft bilar där jag bytt allt och i alla fall inte löst problemet :(  Så jag kanske ska avhålla mig från att ge råd :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter tändnings problem enligt mina öron.

 

Det kom annat som krävde slantar, men jag skall beställa det brytarlösa system som tex tatanka säljer för 1500 kr + frakt

Kommer att informera om resultat framöver. 

 

Om inte fördelaren är helt slut är det ett vettigt alternativ till 1-2-3 ignition. är den slut så kostar en ny fördelare i stort sätt samma pengar som 1-2-3 igntion systemet, där får man hela fördelaren ny.

begagnad fördelare + brytarlöst ja det spar någon tusenlapp om du får ett bra pris på fördelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att du inte har överslag i fördelarlocket eller på rotorn och att du inte har en massa bös på fördelarplattan.. rent och snyggt med bara minimalt med olja på det ställen där det behövs..... fast felet borde då komma mer slumpmässigt.. Dålig konding, kan börja krångla när den blir varm eller vid vissa frekvenser..

 

Ta en s.k. magnetfil och fila till brytarna... torde vara den enklaste fixen.. ;-)

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondingen brukar i regel fungera perfekt, och börjar den krångla går den som en påse skit på alla varvtal, sämst under belastning (ja som dem flesta tändfel..).. och som det beskrivs sämre och sämre när maskin blir varmare.

 

Pajade två kondensatorer på min valp jag hade.. den gick båda gångerna som en dröm men tvärkrånglade när motorn blev varm..och gick sämre och sämre väldigt snabbt.

 Nästa kallstart gick hon bara att hålla liv i ett par minuter. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att idag har körts en längre sträcka idag (träff i uddevalla) så har jag nog konstaterat att ryckandet inte kommer från motorn. Med största sannolikhet har det sitt ursprung i bakaxel (diff?) eller växellåda/fördelningslåda.

 

Så då får jag ställa frågan igen från början till expertisen:

 

Kan en dåligt justerad vakumklocka(gaffel) på bakaxeln orsaka att diffen hoppar i av sig själv under färd på motorväg?

Eftersom diffen inte ville gå i har jag bytt membranet men har inte hunnit testa ordentligt förrän idag. Diffen går i ibland och ibland inte verkar det som. Att axeln är ok vet jag eftersom jag testat att med alla hjul upppallade testat att dra i diffen för hand och då låser den klockrent.

 

Planen för att testa om diffen är orsaken får nog bli att fixera diffen under membranet med ståltråd eller motsvarande för att kolla om ryckandet försvinner.

 

Kan annars en växellåda/fördelningslåda orsaka ett liknande fenomen vid ett visst varvtal men funka igen om man gasar lite till?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om min bil hade ryck till på det viset du beskriver, och jag misstänkte att det var något mekaniskt som hackade till då och då... hade jag ärligt nog inte vågat köra en meter i onödan.. inte efter att ha sett hur min fördelingslåda såg ut inuti..  den var konstant 10 sekunder från totalras hela tiden.. typ..  -_-

 

Är senaste byte av olja i växellåda, fördelningslåda, axlar och annat outforskat territorium,  skulle jag nog se till att göra det och se efter så att det inte ramlar ur metallbitar och spån någonstans.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, jag har nu konstaterat att felet orsakas av vacuumbrist på fördelningslådan, bilen tappar vacuum och kopplar då in 4-hjulsdriften plötsligt under färd. Alltså kan jag köra med knappen framhjulsdrift nedtryckt och då är ryckandet borta men vill jag ha enbart bakhjulsdrift måste vacuum problemet fixas så det får bli nästa projekt....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall finnas en backventil på slangen från insuget.Sitter nästan vid insugnings grenröret.Är den kass så får man stigande eller sjunkande vakum beroende på gaspådraget.Slangen från insuget går till dom två vakumtankarna(tvärbalkar i ramen)Därifrån till diffspärrar och 4WD.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test av 4WD vacuum krets.

 

Kör motorn några minuter för att få vakuum i systemet.

Slå av tändningen.

Hissa upp ett framhjul.

Prova att snurra hjulet-skall inte gå runt.4WD inkopplad.

 

Slå till tändning utan att starta.

Hjulet skall gå att snurra runt. 4WD urkopplad.Du har vakuum i tankarna.

Slå av tändningen

 

Låt bilen stå i några timmar.

Slå till tändningen.

Hjulet skall gå att snurra.Om inte.Det läcker vaccum i någon anslutning.

 

Slå av tändning.

 

/Mats

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...