Johannes Postad 8 Februari , 2015 Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Har upplevt en märklig grej på min elva. Min tgb går som en klocka i motorn, startar snabbt och går tyst (relativt) och mjukt och är en behaglig upplevelse att köra. Det är en aluzink med 8000 mil på mätaren. MEN när man ligger och cruisar i 70 km/h så kommer plötsligt ett ryckande som känns som ett ryck i axeln (ungefär som när man kör över en asfaltskant). Det hörs och känns som ett dunk och återkommer var 10.e sekund hela tiden. Det känns ungefär som om motorn dog för en hundradels sekund men sedan sedan startade igen men ett litet ryck som konsekvens. Det märkliga är att gasar man lite mer eller lite mindre så försvinner ryckandet helt..... Min fråga är om någon upplevt detta och hur löste ni det? Spontant så gissar jag att det på någon sätt har med antingen bensintillförsel eller tändning att göra, då varvtalet på motorn verkar orsaka problemet. Kan det har något med förgasarna att göra? Har herrarna något tips om var jag skall börja leta.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 8 Februari , 2015 Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Hmm sliten rotor/brytare/nock? värt en koll tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2015 Bra idé, är ju enkelt att utesluta en felkälla med nya brytare.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 9 Februari , 2015 Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 När du ändå lyfter på fördelarlocket kolla att inte fördelaraxeln glappar för mycket såväl axiellt som radiellt. Jag mins att vi hade problem på WV Passat under 80-talet på grund av slitna glidlager i fördelarna. Bilarna hackade på alla upptänkliga sätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Februari , 2015 Rapport Share Postad 9 Februari , 2015 Ja det bör ju ha med tändningen att göra. Om det vore soppatilförseln som spökar skulle den gått dåligt även när du gasar på.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 Februari , 2015 Rapport Share Postad 10 Februari , 2015 Ja, jag tycker inte att soppa problem borde orsaka ryck då brukar motorn tappa kraft men inte hacka Å andra sidan kan man aldrig vara riktigt säker. Jag har haft bilar där jag bytt allt och i alla fall inte löst problemet Så jag kanske ska avhålla mig från att ge råd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Februari , 2015 Rapport Share Postad 10 Februari , 2015 Ja det låter tändnings problem enligt mina öron. Det kom annat som krävde slantar, men jag skall beställa det brytarlösa system som tex tatanka säljer för 1500 kr + frakt Kommer att informera om resultat framöver. Om inte fördelaren är helt slut är det ett vettigt alternativ till 1-2-3 ignition. är den slut så kostar en ny fördelare i stort sätt samma pengar som 1-2-3 igntion systemet, där får man hela fördelaren ny. begagnad fördelare + brytarlöst ja det spar någon tusenlapp om du får ett bra pris på fördelaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Kolla att du inte har överslag i fördelarlocket eller på rotorn och att du inte har en massa bös på fördelarplattan.. rent och snyggt med bara minimalt med olja på det ställen där det behövs..... fast felet borde då komma mer slumpmässigt.. Dålig konding, kan börja krångla när den blir varm eller vid vissa frekvenser.. Ta en s.k. magnetfil och fila till brytarna... torde vara den enklaste fixen.. ;-) / Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Jag satt faktiskt också och funderade på kondingen. Precis som Einhead säger så kan den börja konstra vid väldigt speciella lägen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Kondingen brukar i regel fungera perfekt, och börjar den krångla går den som en påse skit på alla varvtal, sämst under belastning (ja som dem flesta tändfel..).. och som det beskrivs sämre och sämre när maskin blir varmare. Pajade två kondensatorer på min valp jag hade.. den gick båda gångerna som en dröm men tvärkrånglade när motorn blev varm..och gick sämre och sämre väldigt snabbt. Nästa kallstart gick hon bara att hålla liv i ett par minuter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 14 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Efter att idag har körts en längre sträcka idag (träff i uddevalla) så har jag nog konstaterat att ryckandet inte kommer från motorn. Med största sannolikhet har det sitt ursprung i bakaxel (diff?) eller växellåda/fördelningslåda. Så då får jag ställa frågan igen från början till expertisen: Kan en dåligt justerad vakumklocka(gaffel) på bakaxeln orsaka att diffen hoppar i av sig själv under färd på motorväg? Eftersom diffen inte ville gå i har jag bytt membranet men har inte hunnit testa ordentligt förrän idag. Diffen går i ibland och ibland inte verkar det som. Att axeln är ok vet jag eftersom jag testat att med alla hjul upppallade testat att dra i diffen för hand och då låser den klockrent. Planen för att testa om diffen är orsaken får nog bli att fixera diffen under membranet med ståltråd eller motsvarande för att kolla om ryckandet försvinner. Kan annars en växellåda/fördelningslåda orsaka ett liknande fenomen vid ett visst varvtal men funka igen om man gasar lite till? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Om min bil hade ryck till på det viset du beskriver, och jag misstänkte att det var något mekaniskt som hackade till då och då... hade jag ärligt nog inte vågat köra en meter i onödan.. inte efter att ha sett hur min fördelingslåda såg ut inuti.. den var konstant 10 sekunder från totalras hela tiden.. typ.. Är senaste byte av olja i växellåda, fördelningslåda, axlar och annat outforskat territorium, skulle jag nog se till att göra det och se efter så att det inte ramlar ur metallbitar och spån någonstans.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 16 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Du har rätt, jag har nu konstaterat att felet orsakas av vacuumbrist på fördelningslådan, bilen tappar vacuum och kopplar då in 4-hjulsdriften plötsligt under färd. Alltså kan jag köra med knappen framhjulsdrift nedtryckt och då är ryckandet borta men vill jag ha enbart bakhjulsdrift måste vacuum problemet fixas så det får bli nästa projekt.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Det skall finnas en backventil på slangen från insuget.Sitter nästan vid insugnings grenröret.Är den kass så får man stigande eller sjunkande vakum beroende på gaspådraget.Slangen från insuget går till dom två vakumtankarna(tvärbalkar i ramen)Därifrån till diffspärrar och 4WD. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Test av 4WD vacuum krets. Kör motorn några minuter för att få vakuum i systemet. Slå av tändningen. Hissa upp ett framhjul. Prova att snurra hjulet-skall inte gå runt.4WD inkopplad. Slå till tändning utan att starta. Hjulet skall gå att snurra runt. 4WD urkopplad.Du har vakuum i tankarna. Slå av tändningen Låt bilen stå i några timmar. Slå till tändningen. Hjulet skall gå att snurra.Om inte.Det läcker vaccum i någon anslutning. Slå av tändning. /Mats 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 17 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Bra tips, saknar vacuum även på bakaxeln så det finns en gemensam nämnare...😄 kanske att bakaxel och fördelningslåda delar samma vacuumtank? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Samma system. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 När ämnet är uppe.. på 13-bilar.. har hört att det sitter två tankar på dem men bara en som används. Används den främre eller bakre vacuumtanken då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Tgb 13 har samma tankar som Tgb 11.Två tankar.En fram och en bak.Den 3.e bakre på 13 är bara en balk. /Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Men kan användas till vakuumtank om man nu skulle känna för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Tackar för infon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Calletgb22 Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Finns det 3 st på 20 bil också om det gör måste man kunna använda som lufttorkad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Jepp finns 3 på 20 oxå. Tänkte använda min sista som lufttank men det har inte blivit av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.