Wingflyer Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Enligt order följer då här min resa med Bv202. Vagnen hämtades igår tillsammans med en 939. Det blev full dag med avresa 05.30 och hemma igen 20.30. Kul med moderna lastbilar som berättar när det är dags att vila och hur länge till man får köra. Jag klarade hela resan med 18 minuter tillgodo! Idag har jag haft storstädning och fyllt nästan en halv sopsäck med bråte, både från utsidan och insidan... Två problem är akuta. Motorn var otroligt svårstartad, utan startgas gick det inte trots full funktion på choke och ax-pump. Som "bef-johan" på motor på saligen avsomnade I4 alltid sade: -"Finns de söppe å gniste så går skiten"! Den fanns "söppe" men bara gnista om tändkabeln från tändspolen hölls en mm eller mindre från gods. Kollade brytarna, lätt 2x för stort avstånd (0,3-0,4mm) och spetsarna i bedrövligt skick. Ut med dom och snygga till med fil, tillbaks och rätt avstånd. Fortfarande kass gnista. Kollade kondensatorn, 0,25uF, godkänt! Återstod tändspolen. Den drog nästan 4 A och blev varm på bara någon minut med tändningen på. Ok, iväg till Biltema och handla tändspole. Tänkte köpa brytare också men det tänkte inte Biltema, de har slutat med brytarspetsar till Volvo. Skandal tycker jag, nästan landsförräderi! Kollade med Mekonomen, de är också landsförrädare! Med ny tändspole blev det 15mm gnista och motorn startar nästan innan man trycker på startknappen! Nästa problem är att servostyrningen inte fungerar. Gott om ATF i behållaren men inget tryck. Har läst in mig på Styrsystemet i Beskrivning II. Otroligt instruktivt!! I morgon ska jag till Hydroscand och hämta en nippel till manometern och blindpluggar enligt manualen. Sedan följa Felsökningsschemat enligt principen "Går det inte på annat sätt, kolla vad det står i manualen!" Gissar att pumpen med flödes-/säkerhetsventil är överst på listan över misstänkta. För övrigt har förarplatsen inbyggt fotbad! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvoT33 Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Gratulerar till en fin vagn Är den registrerad som terrängvagn eller liknande? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinkon Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Fin vagn! Är det REMO-versionen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 22, 2015 Author Report Share Posted February 22, 2015 Gratulerar till en fin vagn Är den registrerad som terrängvagn eller liknande? Tackar! Terrängvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 22, 2015 Author Report Share Posted February 22, 2015 Fin vagn! Är det REMO-versionen? Tack! Ja det vetefasen? Hur ser jag det? Den har Weberförgasare men inte orbitrol. Plåtarna till stödhjulen har gångjärn men de är svetsade stumma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinkon Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Tack! Ja det vetefasen? Hur ser jag det? Den har Weberförgasare men inte orbitrol. Plåtarna till stödhjulen har gångjärn men de är svetsade stumma. Jag tror att följande ledtrådar avslöjar att det är en REMO-vagn; * "Hägglunds-speglarna" (vilket du verkar ha) * Brandsläckaren framför vindrutorna på huven. * Kåpan ovanför luftintaget som är öppen både framåt och bakåt. (osäker på denna dock) * Styrningen. (fanns väl bara utan servo först, vet ej om det var nåt mellan första och sista modellen dock) * Förgasaren (bara för att det rent rimligt vore bättre med weber) Svenska vagnarna är helt klart svårare att se skillnad på med andra ord... Är det någon där ute som vet mer än mig så rätta mig gärna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TURBO Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Fin vagn farbror har skaffat sej , hade det inte varit lättare att ha ett transportplan istället för lastbilen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 22, 2015 Author Report Share Posted February 22, 2015 Fin vagn farbror har skaffat sej , hade det inte varit lättare att ha ett transportplan istället för lastbilen Lättare att få låna en långtradare än ett transportplan... :lol: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 22, 2015 Author Report Share Posted February 22, 2015 Har någon koll på servopumpens lameller? Är det förbrukningsvara som slits och ska bytas ibland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 22, 2015 Author Report Share Posted February 22, 2015 Efter omsorgsfull efterforskning (Bandvagn 202 REMO Instruktionsbok) har jag kommit fram till att vagnen är en REMO, variant 202 Spaning. Och efter ett antal i- och urstigningar har jag börjat snegla på modifieringen med större dörrar... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinkon Posted February 22, 2015 Report Share Posted February 22, 2015 Efter omsorgsfull efterforskning (Bandvagn 202 REMO Instruktionsbok) har jag kommit fram till att vagnen är en REMO, variant 202 Spaning. Och efter ett antal i- och urstigningar har jag börjat snegla på modifieringen med större dörrar... Nu börjas det.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 23, 2015 Author Report Share Posted February 23, 2015 Dörrmodifiering får vänta. Alla fall tills styrningen funkar... Dag 2: Felsökning av servostyrningen. Idag har inlärningskurvan varit brant! Började med att fixa delarna ingående i SVO 3251. Manometern med slang hade jag innan och efter lite letande i reservdelskatalogen hittade jag dimensionerna på pluggar och huvar i SVO kittet. Snabbshopping på Hydroscand innan förmiddagskaffet! Första åtgärden, koppla manometern till mätuttaget på tryckledningen på torpedväggen, starta motorn och kolla trycket. Noll! Nästa steg, proppa tryckledningen efter mätuttaget och ny motorstart. Märkligt, först 50-60 bar i några sekunder, sedan noll igen. Lossade proppen och satte på slang, startade igen, svagt flöde, inte i närheten av tillräckligt tyckte jag. Studerade beskrivningen av pumpen igen och kom fram till att det antingen är pumplamellerna utslitna eller har flödesventilens kägla fastnat. Det syns i vätskebehållaren att det är lite flöde i systemet men alltså inget tryck. Får skruva bort pumpen och ta isär den. Men svårt att komma åt pga stor låda i vägen innanför skärmen, så lådan åker ut först. Pumpen loss och tar isär den. Lamellerna är i nyskick, likaså pumphuset. Slår ur sprinten som håller locket till regulatorkäglan som då borde tryckas ut av fjädern. Det gör den inte. Käglan sitter fast i öppet läge. Lådan ivägen! Och lådan borttagen, lättare att komma åt pumpen... Bra, problemet på väg att lösas! Några slag med kopparhammare så kommer lock, kägla och fjäder. Lite ytrost på käglan och i hålet. Putsade med 400 duk , gjorde rent och monterade ihop pumpen med nya O-ringar och satte tillbaks den i vagnen. Ovanstående tog tre timmar inkl turen till Hydroscand. Startade motorn glad i hågen, men fortfarande inget tryck! WTF?! Proppade tryckledningen igen efter mätuttaget och startade. 90 bar direkt! Skit oxo, mer än ett fel tydligen… Tillbaks till ritbordet (handboken). Nu ska utgående ledningen närmast motorn, lossas från styrventilen och proppas i båda ändarna. Och proppen bort igen från tryckledningen. Kan nämna att åtkomlighet och servicevänlighet förmodligen inte var en av de högre prioriteringarna när vagnen konstruerades… Ny motorkörning och nu har jag tryck när jag vrider på ratten, trycket är proportionerligt mot rattutslaget helt enligt boken. Då är felet internt läckage i styrcylindern… Kollar lite mer i serviceanvisningarna. Styrcylindern sitter i tunneln under mittkonsolen. Lyfter på luckorna och tittar ner i hålet. Fy f-n, som att tapetsera hallen genom brevlådan (standarduttryck här). Bestämmer mig för att det blir morgondagens uppgift! Fotade med mobilen ute vid vagnen och med kameran i verkstaden. Glömde förstås kameran, kompletterar med de bilderna i morgon… 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexxas Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Om du behöver en annan styrcylinder så kolla med Elvan på Tradera om han har nån kvar. Packningen på kolven är lite speciell....minst sagt. Tillägg,ska cylindern ur vagnen,ta då ur tapparna som sitter horisontellt i oket och låt det följa med ut,ta reda på ev.shims...... Gänga ut kolvstången ur styrknuten först,knuten ska sitta kvar i midjan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinkon Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Mycket intressant läsning Skönt att läsa om någon annans möda som omväxling Såg och kom ihåg en säker REMO-åtgärd på dina bilder nu; luft-oljekylare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 23, 2015 Author Report Share Posted February 23, 2015 Om du behöver en annan styrcylinder så kolla med Elvan på Tradera om han har nån kvar. Packningen på kolven är lite speciell....minst sagt. Ja, har studerat den i beskrivningen och res del katalogen. Kolvarna låsta med halva stålringar och delad fiberring i mitten om jag fattat rätt. Tätningarna i katalogen har Tison-nummer, har inte hittat någon spec på dom. Tison finns nog inte kvar i jordelivet. Borde väl ändå vara något sånär standard id/yd och bredd? Läckaget är internt med trasiga kolvtätningar så hittar jag sådana är jag åkandes igen, även om förstås alla tätningar bör bytas när man plockat ner cylindern. Tydligen behövs inte heller monteringsdon för att få in kolvarna i cylindern och gavlarna på kolvstången? De finns inte med i verktygsförteckningen eller i monteringsanvisningen i alla fall. Tydligen någon som tänk till lite... <_> Jag pratade med LG på 11'an för någon vecka sedan. han har tydligen sålt i stort sett allt Valp och Bv till Norge. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexxas Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Har en cylinder med helkrokig kolvstång liggande.Går du bet på delar så finns den..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 23, 2015 Author Report Share Posted February 23, 2015 Har en cylinder med helkrokig kolvstång liggande.Går du bet på delar så finns den..... Tacksamt noterat! Tack också för tipset om demonteringsordning. Fråga: Om bakre knuten kan vara kvar i midjan och kolvstången först ska lossas från den knuten, antar jag att man får snurra knuten för att få den av kolvstångens gänga. Då kan man alltså vrida knutens axel i midjan efter man lossat stora muttern längst bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeep_tom Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Grattis till köpet! Ser ut att vara en mkt fin vagn! Nu saknar jag min 202a 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Trevlig trevligt Får nog ta en Skåne resa snart, och inspektera dina åk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 23, 2015 Author Report Share Posted February 23, 2015 Trevlig trevligt Får nog ta en Skåne resa snart, och inspektera dina åk Du är alltid välkommen Hasse! Raka spåret från Skänninge. Sedan höger vid Hörby... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wingflyer Posted February 24, 2015 Author Report Share Posted February 24, 2015 Först lite bilder från gårdagen. Bra-att-ha huvar och pluggar för felsökning Pumpen urmonterad Pumpen isärtagen Flödesregulatorn och pumpens säkerhetsventil (inne i käglan) ---------------------------------------------------------- Dag 3 Att demontera styrcylindern från vagnen är ett jobb för elitgymnaster! Man sitter på huk som i ett hisschakt och lär sig snabbt att kolla vilka verktyg som nog behövs innan man kliver ner. Att ta sig upp igen och hämta något man inte hade med sig från början är jävl*gt jobbigt. Eller bra för figuren, beroende på hur man ser det. Det gick dock förhållandevis smidigt, med ett, eller egentlige två, undantag. Kolvstångens infästning i bakre kardanknuten satt så in i h-e! Fick värma med svetsen till strax över c:a 100 grader (fräser när man spottar på den), spänna upp en 34 nyckel i bakskärmen och ta i med ett brytjärn samtidigt som jag klippte till med en slägghammare på utsidan av gängan, då släppte den. Samma sak med kardanknutens koniska tapp i midjan. I verktygssatsen finns en specialavdragare som jag förstås inte har. Provade först med 4-ton portopower mellan tappen och bakvagnen, men det rörde sig inte. Ilsknade till och hämtade 10-ton lådan. Nytt försök och nu släppte den med en smäll. Bakre knuten. 34 nyckel uppspänd på bakskärmen, träkilen håller undan damasken Damasken togs bort och sedan kunde man skruva ur kolvstången från den främre knuten, med bakre nyckelgreppet på kolvstången. Mycket behändigt för en gångs skull… Styrcylindern i kardantunneln, sedd ovanifrån. Lyfte ur cylindern och tog in den i verkstan. Serviceboken vill att man använder en specialnyckel för att lossa gaveln på cylindern. Sådan har jag naturligtvis inte heller! Så det blev en bit stålrör med 42mm id, 10mm plattjärn, bandsåg, bandslip, migsvets, ansatsfil och 50mm fyrkantrör. I den ordningen. Och så hade Farbror Frej gjort en cylindergavelnyckel! Snabbtillverkad nyckel! Gaveln lossades sedan lätt och kolvstång med kolv drogs ut ur cylindern. Tappade hakan! Kolvtätningarna såg ut som gammalt intorkat fett och stora bitar saknades. Det som en gång varit mjuka tätningar var hårda som bakelit. Resterna av kolvtätningarna. Cylindern är tillverkad av Tison på 60-talet och det finns ett Tison nummer i res del katalogen (Tison-31005-35) Googlade både Tison och numret utan träffar. Ringde Tätningsringen som säljer Monsun Tison, men de hade ingen aning om det numret. Gick ut i verkstan, gjorde rent skiten och mätte upp inner- och ytterdiameter och spårbredd. 80 Yd, id 65 och spåret 14,5. Dessutom en stödring av stål som går in i U-profilen. Har inte sett det i hydraulcylinder tidigare, bara i pneumatik. Hemliga anteckningar Letade i alla hydraulikkataloger jag hittade på nätet. Trelleborg var närmast med en aningen för smal ring. Ringde dem och kollade lagervara? – Två veckors leveranstid! Nähä! Många flera samtal senare hade jag hittat en användbar tätning (hoppas jag) på Momentum. Fanns inte i deras katalog men en driven produktspecialist plockade fram rätt art nr. Ska hämta två tätningar i Malmö i morgon f.m. Återkommer… 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halfsafe Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 En mulighet for ukurante(og kurante) tetninger kan være her: http://bohemiaseal.cz/ De skjønner engelsk hvis du mailer dem på ebay@bohemiaseal.cz Har reddet meg i mange sammenhenger. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexxas Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 Är dom inte underbara att skruva med?? Kan någon ens gissa varför jag strippade min ur karosseriet?? Ett startmotorbyte fixar jag på 10 minuter...... Mvh/Dexx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 Olav Teigen i Skotselv köpte upp 11:ans BV-delar (och även valp). Vet att Lennart hade en del kompletta cylindrar. Tyvärr blev "skrotet" till guld när det passerade gränsen till Norge... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBAT111 Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 De där tätningarna påminde om pumptätningen i blåslampan till min kallstart Vi kanske kan göra nya i ledur 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.