Gå till innehåll

Wingflyers Bv202


Wingflyer

Rekommendera Poster

Olav Teigen i Skotselv köpte upp 11:ans BV-delar (och även valp). Vet att Lennart hade en del kompletta cylindrar. Tyvärr blev "skrotet" till guld när det passerade gränsen till Norge...

 

Ja, förstod på Lennart att nästan allt är borta. Han antydde dock att det fanns ett och annat som inte följt med till Norge.

 

Tätningar är emellertid färskvara och NOS från 60/70-talet har nog passerat bäst-före-datum för länge sedan. Mina tätningar eller rättare sagt resterna av dom, är som plexiglas. Finns det ersättningar i modernare material (PU) är ett inlägg på Terrängbil givet! :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips
Momentum i Borlänge måttsvarvar tätningar i moderna material vid behov.... B)

Har använt mig av såna i nödlägen till äldre grejor,och trycken i våra styrsystem är ganska moderata.

Inte så extremt dyra heller.... :unsure:

Måste vara flera Momentum som erbjuder samma tjänst antar jag....


Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke,om tätningarna blir så spröda att dom splittras så måste bitarna lätt kunna hamna i styrventilen. :unsure:

Många klagar ju på att vagnar utan orbitrol är tungstyrda,jag undrar hur mycket skit det har hamnat i deras styrventiler??
Dom flesta vagnarna har ju levt samma liv,dvs.stått uppställda och åldrats......
Vet dock inte om styrcylindern öppnades/renoverades i samband med Remo.

Om inte du har Orbitrol på din vagn så kanske vi kan få lite bilder på innehållet i ventilen WF.
Det är ju det enda du har kvar att plocka isär och fota i utbildningssyfte till oss andra. -_-  -_- 

Mvh/Dexx

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga Dexxas! Jag misstänker att orsaken till att käglan i flödesventilen i pumpen fastnat i öppet läge, var att rester från tätningarna fastnat i en port och låst ventilen. Det fanns visserligen lite ytrost på glidytorna, men nog inte tillräckligt för att låsa käglan. Vätskebehållaren har ett sintrat inloppsfilter i botten, konstigt nog var det nästan inget skräp all där, men det kanske har rensats av tidigare ägaren.

 

Styrventilen är en spolventil med stor area vid fullt utslag, och med lite tur tror jag lösa bitar från tätningarna far rakt igenom. Nästa anhalt är då filtret i behållaren. Bitar som inte kommer igenom ventilen backar förmodligen tillbaka till cylindern när ratten vrids åt andra hållet, o.s.v.

 

Enligt uppgift har den här vagnen över tiden successivt blivit mer och mer tungstyrd. Baserat på hur tätningarna såg ut skulle jag gissa att orsaken i stället är ett växande internt läckage i styrcylindern.

 

Innan cylindern installeras igen ska jag spola ur systemet med motorn igång och växelvisa rattutslag. Ska bli intressant att se vad som kommer ut!

 

Utbildningsbehovet kan vi förslagsvis tillgodose genom att intresserade kommer hit och, givetvis i rent pedagogiskt syfte, slutför arbetet med montering och installation av styrcylindern, och ev demontering av styrventil!  :lol: :lol:

 

För övrigt kan meddelas att Teigen för närvarande har tilbud på komplett avgassystem till Bv202 för 995 norska pengar. Måste vara ett bra pris! Jag köper!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 4

 

Kolvtätningarna kommer från Momentum, kallas Manschett Kolv och heter NA300 80 65 12, best nr är 5794-5421. Materialet är PU (Polyuretan).

 

De passar perfekt men kräver lite handlag för att få på plats. På Momentums ritning sitter manschetten i ett 13mm brett spår, utan någon form av stödring eller liknande. Tison har gjort lite annorlunda, de låter inte innerdiameterns tätningsläpp ta stöd mot spåret när kolven dras av annan kraft än oljetryck, utan har en ring som går in i manschettens "U-spår", ringen lägger också ett tryck på den inre läppen. Svårt att förklara i ord, lättare att se när man monterar. Infjädringen på yttre läppen är c:a 0,75mm, helt enligt manualen.

 

Tricket är att med lämpligt verktyg pressa in stödringen i botten på manschetten, annars får man inte i fiberringhalvorna som separerar kolvarna.

 

 

Titta på manschetten till höger, den är helt inpressad mot stödringen och man ser en antydan till den cylindriska ansatsen manschetten sitter på.

IMG_1931.JPG

 

 

På den här bilden ser man fiberhalvorna monterade, som separerar de två kolvarna med respektive manschett.

IMG_1933.JPG

 

 

Rejält med O-ringsfett smetades på O-ringar och manschetter, och cylindern monterades ihop igen.

 

 

Här är cylindergaveln monterad och dragen. Den skarpögde kan nog se ett körnslag vid nyckelspåret högst upp. Det står inte i manualen men är standardförfarande för att hindra att gaveln gängar ut sig...

IMG_1934.JPG

 

 

Resten av jobbet var transportsträcka. Vi målade schaktet som cylindern ligger i, innan vi monterade tillbaks den. Slangarna är lättast att montera och dra, innan man lägger ner cylindern i kardanfästet. Resten målades efter slutmonteringen.

IMG_1936.JPG

 

 

Innan bakre kardanknuten monterades, körde vi systemet med fulla rattutslag och fyllde på ATF vartefter systemet fylldes. Det gick åt ett par liter.

 

Var noga med att sätta tillbaks de shims som sitter bak på kolvstången. Det är viktigt att styrventilen kommer rätt vriden där fram, när  bakre knuten är horisontell och det justeras med shimsen.

 

När allt var klart kollades systemtrycket, det är 75 bar vid fullt rattutslag, helt godkänt!

 

Riktigt roligt att provköra. Vagnen är väldigt lättstyrd och snabb i ratten! Mission accomplished!  ^_^

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja det vetefasen? Hur ser jag det? Den har Weberförgasare men inte orbitrol. Plåtarna till stödhjulen har gångjärn men de är svetsade stumma.

Inte har du nån bild på dessa gångjärn måne?

Lät intressant... :)

 

******

 

Hittade ev. en huv-bild som kan vara av intresse:

http://www.delfi.lt/auto/laisva-pavara/lietuvoje-antram-gyvenimui-prikeltam-volvo-neiveikiamu-kliuciu-nera.d?id=65467538

(En av bild-urvalen längre ned på sidan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte har du nån bild på dessa gångjärn måne?

Lät intressant... :)

 

******

 

Hittade ev. en huv-bild som kan vara av intresse:

http://www.delfi.lt/auto/laisva-pavara/lietuvoje-antram-gyvenimui-prikeltam-volvo-neiveikiamu-kliuciu-nera.d?id=65467538

(En av bild-urvalen längre ned på sidan)

 

Jovisst! vagnen står kvar i verkstan, 15 meter från skrivbordet...   ^_^

 

IMG_3258.JPG

 

 

Tack för bildlänken, intressant objekt! :)  Bilden är dock på den delen av huven som är frisk på min...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt det där med tätningarna i styrningen! Det verkar ju inte vara något utbrett problem bland bandvagnarna och tätningarna såg ju väldigt dåliga ut :unsure: . Man börjar ju undra varför just dessa är så dåliga :huh:  Har man kört med fel olja i systemet? Har den varit i militärt bruk kan det ju snart sagt ha varit vadsomhelst i systemet (när beväringarna har skojat :D ) Har man bytt tätningar tidigare till några med knepigt material? Dessutom verkar det nästan som om det gått väldigt varmt, annars skulle väl inte tätningarna krympt ihop och hårdnat så pass? Hur varmt tror du att det kommer att bli nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, de gamla tätningarna hade inte krympt, de hade "bara" hårdnat och blivit spröda så de smulades sönder. Ja, kanske fel olja men det var ATF i den nu.

 

Särskilt varmt tror jag inte det blir. Pumpen är helt avlastad med nära noll tryck när ratten inte vrids. Körde nog en 20 min idag och behållaren var inte ens ljummen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också tänkas att din vagn är en av få som fortfarande hade originaltätningarna kvar medan man bytt dessa på nästan alla andra. Plast från materialets begynnelse kan ha lite egenartade egenskaper :D.

Plast brukar dock inte åldras särskilt snabbt om det inte utsätts för solljus, olämpliga kemikalier eller värme (med tanke på hur dina såg ut) skulle jag säga värme.

Men det är ju en världslig sak du river ju gärna isär den då och då bara för skojs skull :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo tack, det går bra! Senaste dagarna har ägnats åt elsystemet. Tidigare ägare har testat om kablagen är brandsäkra, med GSG-metoden (det är dom inte). I processen ingick tydligen också att dra isär hälften av skarvstyckena under instrumentbrädan. Det mesta är lagat nu med nya kablar, överflyttade märkhylsor, mm. Återstår att koppla nya torkarmotorer i främre vagnen och sedan samma procedur med nya kablar, osv, i bakvagnen.

 

Ska strax sätta mig i Dodgen och köra till Alingsås. Har hittat ljuddämpare, ett par torkarmotorer och annat bra-att-ha! 65 mil tur och retur. Man får se Sverige när man har den här hobbyn...  :P

 

GSG-testad kabel...

IMG_3275.JPG

 

 

Kardantunneln sanerad och målad. Botten penslad med Dinitrol. Plattan på dämparen ska plockas av och målas.

IMG_3276.JPG

 

 

Golven i främre vagnen är också dinitrolbehandlade. Plywoodskivorna är bara tillfälligt så man kan jobba medan Dinitrolen torkar.

IMG_3277.JPG

 

IMG_3278.JPG 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalas :excl:

Det dök upp en undran jag glömt bort när jag såg kardanen...

Hur byter man kardankorset vid framaxeln?antagligen ta ur kylaren och

andra delar?

Denna undran kanske borde flyttas till allmänt om bv :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalas :excl:

Det dök upp en undran jag glömt bort när jag såg kardanen...

Hur byter man kardankorset vid framaxeln?antagligen ta ur kylaren och

andra delar?

Denna undran kanske borde flyttas till allmänt om bv :)

 

Kollade i Beskrivning II. Där står det: 1. Tappa ur kylvätskan. 2. Ta bort fläkttrumman med kylare. 3. Ta bort kramporna vid främre kardanknuten. 4 Koppla ur drivningen till framvagnen. 5. Ta bort kramporna vid bakre kardanknuten. 6. Lyft upp kardanaxeln.

 

Lätt som en plätt?   :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...