Gå till innehåll

Försvarets nya fordon..


Einhead

Rekommendera Poster

Kraven är ju inte jämförbara mellan civilt och militärt. Där av kostnadsskillnaden bl.a.

Jag tvivlar inte på att det är motiverade priser men det är svindlande nivåer för en privatperson. Jag förstår att MSB är lite besvikna över den låga prisnivån vid försäljning av sina lastbilar om de utgår i från försvarets inköpspris :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm sover... När jag gjorde lumpen så vaknade jag med bara vänster 3 hjul på asfalten i en fullastad 20 bil (bara verktyg å reservdelar) och en annan i bärgningstranprt på samma övn gjorde liknande med en IKV på släp (likn bild 3) fast vi klarade båda att få upp bilarna med förskräkta andraförare som enda resultat ( de sov oxå). Måste säga att varken före eller efter har likn hänt men man fick ja aldrig sova....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma hände i min grupp, jag slumrade till på väg ner i diket med tgb30 men lyckades hålla mig på vägen. En minut senare kom nästa tgb30 med sovande förare och andreförare, han klippte två stora as till lyktstolpar bakom P4 Skövde men lyckDes ta sig obemärkt tillbaka till logementet. Bilen var oskadd och även grabbarna.

 

Tilläggas bör att övningen under natten handlade om mörkerkörning och det var ganska många trötta tgb-förare på väg hem så det lär säkert ha varit fler incidenter den natten...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det i närheten av P4 fanns en hyfsad "ledningsgata" (utan ledn o stolp) rakt in i skogen en bra bit där det sas att en förare i en 103a somnat...

Måste ha varit ungskog och ensam förare i vagnen då...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det norske forsvaret skal annenføreren (den som sitter ved sida av sjåføren) alltid være våken for å passe på at bil-/lastebilføreren ikke sovner.

Ja, det var samma för oss, men i verkligheten sov han 10 min efter avfärd.....;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ibland kan man ju undra hur dom lyckas :huh:

Försvaret har en väldigt underlig urvalsprocess för hur man väljer ut fordonsförare. Nu talar jag om när jag själv gjorde "lumpen" 1980. Det är ju en sak att ha körkort och en helt annan att kunna behärska en bil. Alla här på forumet vet nog hur det är att köra bil i terräng och att det kräver ännu lite mer än att behärska landsvägskörning. Det verkade dock inte försvaret bry sig om.

Jag låg på en PV-pluton i Strängnäs och var skytt/laddare på en TGB1111 buren PV-pjäs. Vi hade två förare i vår grupp och ingen kunde köra ordentligt. När det körde ihop sig i skogen fick vår gruppchef och jag ta över och ibland med tvång ta bort förarn och köra för att komma fram över huvud taget. Man tycker det kunde ha gjorts någon slags test av lämplighet men inte. Peka med hela handen och beordra med hög röst :lol:

När man utser de sämst lämpade att utföra en uppgift får man räkna med lite problem :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvaret har en väldigt underlig urvalsprocess för hur man väljer ut fordonsförare. Nu talar jag om när jag själv gjorde "lumpen" 1980. Det är ju en sak att ha körkort och en helt annan att kunna behärska en bil. Alla här på forumet vet nog hur det är att köra bil i terräng och att det kräver ännu lite mer än att behärska landsvägskörning. Det verkade dock inte försvaret bry sig om.

 

När man utser de sämst lämpade att utföra en uppgift får man räkna med lite problem :D

Hrrrrmm, va det en pik till mig och Johannes?...….:D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrrrmm, va det en pik till mig och Johannes?...…. :D

Nej, att vara kroniskt trött och lära sig att sova näst intill stående var en behållning av militärlivet. Kanske inte den bästa egenskapen när man är fordonsförare dock :lol:

 

Jag tyckte jag friskrev mig från att hacka på forum medlemar i mening fyra B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ryktades att försvaret har uppiggande droger till hands (amfetamin?) för att hålla soldaterna vakna långa perioder om läget blir skarpt, det förekom flitigt under ww2 som stridsdrog. Pigg, outtröttlig och orädd med skarpa sinnen lär visst vara effekten... Det kanske kan förvandla den mest försynta sambandssoldat till en mördarmaskin utan dess like....

 

Huruvida detta skulle vara lämpligt för fordonsförare är nog en annan femma.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Johannes

Amerikanska försvarets stridspiloter fick ut sanktionerade doser amfetamin under första gulfkriget för att hinna med så många flyguppdrag per dygn som möjligt, med följden att många blev missbrukare efter kriget.

 

Personligen tror jag inte att vårt eget försvar har det in nån mängd, om någon alls.

Skulle vi mot all förmodan ha det är nog till för folket djupt bakom linjerna som inte kan kosta på sig att sova i värsta fall och inte för gubbar som signalist-Bosse som sovit tillräckligt med kaksmulor i sovsäcken varje kväll :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra sanningshalten i de? Medvetet sätta en person som är påverkad och inte kan uppfylla dom oerhört höga kraven för att få framföra en flygfarkost för X milijarder/st? När man har till antal, världens största arme och budget. Naturligtvis kan det ha inträffat, men inte systematiskt sanktionerat, och inte 1990. Tidigare absolut så, men skeptisk till att de inträffat generellt i " nutid" av " västvärlden" .. Låter oerhört riskabelt på så många olika sätt. Undra om busschafförer i USA har samma krav och hjälpmedel för att hinna med? ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Johannes

Amerikanska försvarets stridspiloter fick ut sanktionerade doser amfetamin under första gulfkriget för att hinna med så många flyguppdrag per dygn som möjligt, med följden att många blev missbrukare efter kriget.

Vafaan har de inte uppfunnit termoskaffe i USA? :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...