Stefan.Nystedt Postad 2 Mars , 2015 Rapport Share Postad 2 Mars , 2015 Hej har nu köpt mig en TGB efter många års sparande och letande efter lämpliga objekt. Så dök denna upp på blocket till ett bar pris så jag slog till. Lite bilder då Har även klickat hem lite grejer till den som LED lysen 4 st 27w 60 graders cree och 2st 48w 60 graders cree led. drar med länk om nån blir sugen http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/arbetsbelysning/led-flerpack-rabattkop/4-pack-27w-led-flerpack-rabattkop-60-epistar-12-24v.html Har även köpt en vinsch blev en dragonwinch av truck serin som tar 16800 lbs /7620 kg. Drar med en länk på den med om nån blir sugen http://www.dragonwinch.com/dwt_16_800_hd_1/ Just nu så håller jag på att byter alla oljor i bilen och jag kör denna setupp på oljor för att hålla det enkelt att veta vad som är var. Alla oljor är mineraloljor. Kör i motor växellåda och fördelnigslåda motor olja 10W30 special traktor heter den framtagen för bensin/diesel motorer som jobbar hårt även för att användas till transimoner och hydralsystem. I diffar och hjulväxlar 80W90 mineralolja för transimoner. Rätt eller fel vet ja ej men var det vi kom fram till efter en lång pratstund på den lokala oljeexperten. Ni får gärna ge åsikter på min ide om oljorna. Sen vill ja gärna ha tips på hur ja ska montera vinschen och lysen om ni har några bar ide på det.. Tack så länge 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 2 Mars , 2015 Rapport Share Postad 2 Mars , 2015 Mitt tips är att ha den lös och hänga på den när du behöver den. Har för mig att du behöver göra en registreringsbesiktning om du gör ett fast montage. När jag köpte min winch så bad jag en mekaniskverkstad att sätta två 50 mm plattjärn stående under fästplattan för winchen och ett 50 mm fyrkantsrör på baksidan som passar mellan fästbultarna för kofångaren. Ett hål borrades i fyrhantsröret som sprinten går igenom och sist ett 10 mm plattjärn, har jag för mig, svetsades på fyrhantsröret som en förstärkning bakom hålet. Vikten ligger på ca 50-55kg men det är inte värre än att jag kan montera den själv. När den inte används så ligger den i sitt fack där bak. Elen ansluter jag till en kontakt som sitter i grillen ovanför winchen och huvudströmbrytaren sitter innanför grillen, men den kommer jag åt genom att sticka handen genom grillen. En bit kedja med en karbinhake i ändan som sticker ut genom grillen gör att man lätt kan bryta strömmen om det skulle behövas, vill man kan man även fästa en tunn lina i haken så man kan stå på en säker plats när man winchar stockar och kunna bryta strömmen utan att ta sig till bilen först. Skall försöka få tid och lust att fortsätta min tråd http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7509-nu-har-jag-blivit-aegare-till-en-20-bil/ och lägga upp bilder och text på vad som hänt med bilen. Inspirationen till winchmontaget fick jag från en gammal tråd här på forumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 2 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Mars , 2015 Ska besikta den på torsdag och hoppas den gårigenom då så blir det fast monterad vinsch blir en tung pjäs att lyfta av och på då den väger 55 kg . men tack för tipset. din 20bil värkar vara fin iaf av dom bilder du lagt upp hittils Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 2 Mars , 2015 Rapport Share Postad 2 Mars , 2015 Tack! Ja det är en pärla. Fast nu finns det lite rost jag skall fixa till sommaren och nu står det 2000 mil på mätaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Mars , 2015 Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 10W30 special traktor, brukar fungera bra, och man har inte så många dunkar med olika sorter att ha med eller hålla koll på Fin bil du köpt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 3 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Ingen som råkar ha en drivknuts damask den var tydligen ihjäl höger fram Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 3 Mars , 2015 Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Alltid en av de "svaga punkterna" kolla fmw4x4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 3 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Törs man åka och besikta utan och byta eller måste man byta innan? Känner dom på besiktningen så är nog inge problem att den är trasig om ja seger att ja har beställt nya. Ha bokad tid på torsdag så om det inte ramlar en damask från himlen lär ja ju inte hinna byta innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 3 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Så klickat hem 2 nya damasker köpte även dom där busnigarna vet ej om dom behövs men men. Ska man fylla knuten med fett eller ska oljan blaska runt där med från hjulväxlarna ? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 3 Mars , 2015 Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Oljan från hjulväxlarna smörjer knutara. Om man ska köra med trasig damask så bör man nog ta det fösiktig det kan bli dyrt om det blir tomt med olja , läcker det bara lite är det nog inga problem. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 3 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Ja får ta med mig olja och grejer så de går att fulla på efter vägen.. 😉 lite halv jävligt att få bes tider när det är lastbil 🚛. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 4 Mars , 2015 Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Ligg i låg hastighet, 30-40 max så riskerar du inte haveri.. Fick göra likadant när min gav med sig sist... Läcker det inte, så ser dem inte att den är trasig, om det inte är en som känner till bilarna.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Blir väl till och knalla lungt då 😉 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Mars , 2015 Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Så klickat hem 2 nya damasker köpte även dom där busnigarna vet ej om dom behövs men men. Ska man fylla knuten med fett eller ska oljan blaska runt där med från hjulväxlarna ? Bussningarna flyttar du över från den gammla damasken men nu har du 2 i reserv 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Du ser haha 😠man kanske ska fråga innan man köper grejer nästa gång. Blev att boka om besiktningen iaf åkte nån km för att kolla hur mycket de riner ur och det är mycket även i 30 kmt så fick ny tid en vecka senare 😉 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 5 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2015 Jahap ny damask hemma. Måste väl påstå att det var förjävla snabbt levererat av Fmv4x4. Så på lördag ska dom bytas byter bägge på en gång så slipper ja byta den andra sen haha ðŸ˜. Nån som har lite tips på hur man byter själva damasken? De andra har ja skaplig koll på 😉 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 5 Mars , 2015 Rapport Share Postad 5 Mars , 2015 Damaskbyte finns beskrivet på Terrängbil.net. Gå in på rubriken Portal. Där finner du det direkt som Artikel. Det finns säkert beskrivet även på Forumet , men är kanske svårare att hitta. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 8 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2015 Damask byte gick som planerat och bra. Glömde givetvis att ta kort.. 😉 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 15 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 De har hänt en jäkla massa med bilen. Vinchen är monterad,lysen och grejer. Och i skrivande stund håller den på att få nya skor. Blev efter mycket om och men maxxis creepy crawler 37,14,5,16. Och breddade fälgar med beadlock. Lite bilder då. 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Roligt. Ser sjukt bra ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Ser schysst ut, orginaldäcken ser ut som cykelhjul i jämförelse... :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Tjusigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 28 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 November , 2015 Hallå alla glada skulle vilja ha tag på ett aluminium flak till min bil nån som vet nått? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 November , 2015 Rapport Share Postad 29 November , 2015 Hmm..måste fråga. Var du med med din tgb20 på SOT i Strängnäs i somras? Tycker mig känna igen den men kan ju ta fel också.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 1 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 December , 2015 Stämmer var på soten i sandlycke. Dock på orginalhjul då. Var de du som åkte med i en av 11 bilarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.