Gå till innehåll

Stefans TGB 20


Rekommendera Poster

Hej har nu köpt mig en TGB efter många års sparande och letande efter lämpliga objekt. Så dök denna upp på blocket till ett bar pris så jag slog till.  ;)  Lite bilder då

 

post-9224-0-53348700-1425198027_thumb.jpg
post-9224-0-80919300-1425198141_thumb.jpg
post-9224-0-60321500-1425198153_thumb.jpg
post-9224-0-67386000-1425198012_thumb.jpg

 

Har även klickat hem lite grejer till den som LED lysen 4 st 27w 60 graders cree och 2st 48w 60 graders cree led. drar med länk om nån blir sugen  :P

http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/arbetsbelysning/led-flerpack-rabattkop/4-pack-27w-led-flerpack-rabattkop-60-epistar-12-24v.html

 

Har även köpt en vinsch blev en dragonwinch av truck serin som tar 16800 lbs /7620 kg. Drar med en länk på den med om nån blir sugen  :P

 http://www.dragonwinch.com/dwt_16_800_hd_1/

 

Just nu så håller jag på att byter alla oljor i bilen och jag kör denna setupp på oljor för att hålla det enkelt att veta vad som är var. Alla oljor är mineraloljor. Kör i motor växellåda och fördelnigslåda motor olja 10W30 special traktor heter den framtagen för bensin/diesel motorer som jobbar hårt även för att användas till transimoner och hydralsystem. I diffar och hjulväxlar 80W90 mineralolja för transimoner. Rätt eller fel vet ja ej men var det vi kom fram till efter en lång pratstund på den lokala oljeexperten. Ni får gärna ge åsikter på min ide om oljorna.  :rolleyes:

 

Sen vill ja gärna ha tips på hur ja ska montera vinschen och lysen om ni har några bar ide på det.. Tack så länge  :)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att ha den lös och hänga på den när du behöver den. Har för mig att du behöver göra en registreringsbesiktning om du gör ett fast montage.

När jag köpte min winch så bad jag en mekaniskverkstad att sätta två 50 mm plattjärn stående under fästplattan för winchen och ett 50 mm fyrkantsrör på baksidan som passar mellan fästbultarna för kofångaren. Ett hål borrades i fyrhantsröret som sprinten går igenom och sist ett 10 mm plattjärn, har jag för mig, svetsades på fyrhantsröret som en förstärkning bakom hålet. Vikten ligger på ca 50-55kg men det är inte värre än att jag kan montera den själv. När den inte används så ligger den i sitt fack där bak.

Elen ansluter jag till en kontakt som sitter i grillen ovanför winchen och huvudströmbrytaren sitter innanför grillen, men den kommer jag åt genom att sticka handen genom grillen. En bit kedja med en karbinhake i ändan som sticker ut genom grillen gör att man lätt kan bryta strömmen om det skulle behövas, vill man kan man även fästa en tunn lina i haken så man kan stå på en säker plats när man winchar stockar och kunna bryta strömmen utan att ta sig till bilen först.

Skall försöka få tid och lust att fortsätta min tråd http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7509-nu-har-jag-blivit-aegare-till-en-20-bil/ och lägga upp bilder och text på vad som hänt med bilen.

Inspirationen till winchmontaget fick jag från en gammal tråd här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Törs man åka och besikta utan och byta eller måste man byta innan? Känner dom på besiktningen så är nog inge problem att den är trasig om ja seger att ja har beställt nya. Ha bokad tid på torsdag så om det inte ramlar en damask från himlen lär ja ju inte hinna byta innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klickat hem 2 nya damasker köpte även dom där busnigarna vet ej om dom behövs men men. Ska man fylla knuten med fett eller ska oljan blaska runt där med från hjulväxlarna ?  :rolleyes:

Bussningarna flyttar du över från den gammla damasken men nu har du 2 i reserv :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahap ny damask hemma. Måste väl påstå att det var förjävla snabbt levererat av Fmv4x4. Så på lördag ska dom bytas byter bägge på en gång så slipper ja byta den andra sen haha ðŸ˜. Nån som har lite tips på hur man byter själva damasken? De andra har ja skaplig koll på 😉

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...