H.Hansen Postad 18 Mars , 2015 Rapport Share Postad 18 Mars , 2015 Ja ok jag har tydligen kapitulerat, och ger mej in i diesel byggar djungeln. Har ju länge dragit och funderat på hur jag skall göra med min bil, sett och spanat på alla fina trådar här på forumet om diesel byggen. Har egentligen inte råd, eller vill ställa min bil så länge som det skulle ta att bygga en drivlina och klura ut alla medföljande problem. Men en dag i höstas så ringde min telefon, och en man började glatt prata med mej om lite av varje på en blandning av norska och svenska. När jag förstod att det inte var något skämt så gick vi över till att dryfta olika problem kring bilarna. Han har en TGB 13 bland annat, som krånglade med motorn, Jag hjälpte han att skaka fram lite delar och annat, Så som jag gör till de flesta som kontaktar mej angående olika saker. Nåja det visade sej att inget av det hjälpte. Hans motor var slut död finito. Så kom då frågan upp om motor byte, och om jag kunde hjälpa till med att skaka fram en ok motor. Ja naturligtvis kunde jag det, det drog sej mot vintern och jag hade ju all tid i världen att kolla runt. Ja det ena ledde till det andra och han började fundera på diesel motor, då bilen skall gå en del mil. Ja det har jag med funderat på svarade jag, men det har stannat vid funderingar än så länge. Någonstans så började jag fundera på vad det var som kostade så förbenat mycket att byta, Jo en sak var att få adaptrar mm tillverkade. sen var det ju själva drivlinan. Kunde man kapa kostnaderna genom att tillverka flera adaptrar och annat ? Jo klart kan man det. Ok så då ser jag till att få fler adaptrar och det som krävs utskurna och svarvade, ja vad som behövs, då en kostnad är enbart att ställa in maskiner och göra programmen. Jag äger ingen mekanisk verkstad så det måste någon annan göra. Och den ända färdiga sats jag vet är inte gratis och drivlinorna som skall till är inte de billigaste på marknaden heller. Så jag har kikat på listan med lämpliga alternativ som vi har sammanställ här, och under mitt rotande får jag veta att det finns flera lämpliga motorer mm som inte kostar vad en MB motor kostar, även om de är beprövade och kitt finns att köpa. Jaja tiden rann i väg och jag har haft fullt upp med annat som dyker upp i vardagen. Men så ringer denne mannen igen i förrgår och nu har han transport hit på sin bil i dag. Då jag lovat hjälpa han med motorn så, ja det var bara att ta emot bilen när den kom i dag. Ett motorbyte alltså. men till diesel uppenbarligen. Han har nog råd att köpa MB kiten och MB motor och låta mej plocka i hop det hela, och jag får någon krona för det hela. Men inte jag och då får det bli en annan motor. En Volvo faktiskt, Ja samma motor sitter i WV och AUDI också. Tanken är att jag byter och bygger i en motor i hans bil, Tar alla bekymmer på den, så kan jag kopiera mej själv och redan ha gjort misstagen och slitgörat när jag trixar i hop hans bil, och kan göra klart ett kit till mej sedan eller jämte, och relativt snabbt byta på min bil efteråt, så blir inte min bil ståendes för konstruktion för länge. och jag kan kanske kapa kostnaderna som jag skrev genom att dubblera tillverkning av detaljer, Eller om fler är intresserade tillverka fler kopior av delarna som kräver de där stora dyra maskinerna som inte så många av oss har tillgång till. Jag kommer stöta på en massa problem under byggets gång så där kommer hjälpen in, Vet att jag inte behöver fråga utan att det kommer svar på det mesta eller finns redan svar här. Men det vore trevligt med lite stöd. Jag skall åka och kika på en komplett sådan drivlina jag funderat över i helgen, dock med något fel på motorn, typ toplocks packning eller kanske värre med toppen på motorn. Fel de körde den utan el fläkt så den gick varm vid ett tilfälle, den startar och går men rycker, Ja jag vet mer efter helgen Det hela sitter redan i en bil mot TGBs fördelningslåda, och är rejält provat Jag kan annonsera vilt över allt efter delar, men då det i regel finns någon som känner någon som har något liggandes och skräpar så kommer jag även leta delar genom denna tråd, och förhoppningsvis i slutändan har jag dokumenterat med foton och annan information så pass bra att fler kan ta och kopiera det hela, och få sej en diesel bil utan att det kostar 20-30 k i bara delar. Allt jag lämnar bort för tillverkning kommer jag dela med mej av program ritningar mått mm här så man kan vända sej till den man själv har kontakt med för att få de tillverkade eller att jag ser till så de kommer finnas att beställa till rimliga priser. Ok här är projektet som skall få fungera som prototyp Samt blir min piska samt morot att jobba på Alla tipps tankar ideer hänvisningar samt kritik är välkommet. Har jag blivit helt galen och tagit mej vatten över huvet som påbörjar detta Ja det är i betraktaren öga 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 18 Mars , 2015 Rapport Share Postad 18 Mars , 2015 Spännande Är det D24T som du tänker på? Den motorn har rykte om sig att gå varm, blåsa topplockspackning och och spruckna block. Har aldrig ägt någon själv dock Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Mars , 2015 Nä det är faktiskt något så nytt som Volvo V 70 TDI Motorn. Med 5 cyllar och möjlighet att chip trimma till nästan 200 hk om man vill, Möjligt att de 140 hk som sitter original räcker en bra bit Jo massor med elektronik, och 12 V. Dock har de byggt den på en TGB med gott resultat. Jag skall som sagt se hur de gjort det och om det är vettigt gjort köpa det paketet för att ta lite genvägar. Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2.4 liter med 170 respektive 140 hk samt en köpt diesel-turbomotor från VAG (Audi/Volkswagen). 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Mars , 2015 Rapport Share Postad 18 Mars , 2015 Du är ett fenomen Hasse! Det ska bli otroligt kul att följa ditt projekt! :excl: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Aha ja då blir det lite kluriare att få ihop det. Du behöver troligtvis köpa en hel bil oxå för att få med all elektronik du behöver Men när det väl sitter där och lirar kommer den att gå gott och snålt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Lycka till Hasse. Du vet att jag har styrda maskiner att tillgå dygnet runt, men det ör mycket avstånd att åka.. Personligen skulle jag inte valt en elektronikberoende maskin, men det beror mest på min körstil och att man inte är på fast mark särskilt ofta i skogen..oftast vattenlinje i höjd med säkringsboxen. Haha 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Nä det är faktiskt något så nytt som Volvo V 70 TDI Motorn. Med 5 cyllar och möjlighet att chip trimma till nästan 200 hk om man vill, Möjligt att de 140 hk som sitter original räcker en bra bit Jo massor med elektronik, och 12 V. Dock har de byggt den på en TGB med gott resultat. Jag skall som sagt se hur de gjort det och om det är vettigt gjort köpa det paketet för att ta lite genvägar. Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2.4 liter med 170 respektive 140 hk samt en köpt diesel-turbomotor från VAG (Audi/Volkswagen). Om du säger åt de som äger bilen du ska titta på att det verkar allvarligt och sedan erbjuder dig att lösa problemet åt dem kan du ju ta hem bilen , riva isär den och kopiera lösningen rakt av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Ja det blir nog köp av bilen med drivlina i då de har börjat plocka av axlar och annat värde fullt så jag skall kunna plocka över det mesta, Jo det behövs en komplett bil, eller möjligheten att plocka det man behöver av en komplett bil för att få den andra drivlinan. Det som inte är löst ordentligt är gaspedals givaren, då den är elektronisk, annars har de lyckats kapsla in all känslig el i boxar så de skall tåla rejäla dränkningar. Men det skall nog gå att lösa det med gaspedalen också. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Jo tack,vi har ju sett bilder på dina dränkningar så ska det köras på det viset behövs all fuktsäkring som går att få :lol: 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Ja för min del kan det nog behövas i bland Tror nog att "prototypen" inte skall behöva utstå det. Den skall nog mest gå på jakt och sådant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Du behöver ju typ "flybridge" som båtar har om den ska klara de påfrestningar som du brukar utsätta bilen för :-) ... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Du behöver ju typ "flybridge" som båtar har om den ska klara de påfrestningar som du brukar utsätta bilen för :-) ... Haha, ja eller sånna där coola tömmar som man skulle stå på "taket" på 103an o köra med i flytläge 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 20 Mars , 2015 Rapport Share Postad 20 Mars , 2015 Är helt säker på vilken bil du syftar på. Om det nu är en 202a med portaler å en tdi 5a i den. Om det nu är den råkar ja veta vem som byggt i den motorn. Kan hjälpa dej med att få kontakt med han å kanske lite tips på hur han gjorde. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Ja Putte det kan nog råka vara så att det är samma bil Den hamnade i Mariestad och står utan portaler nu, ja eller de skall bort i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Ja jag har funderat på sådana flyt kuddar som de har när de lyfter sjunkna båtar och sätta med en dopp givare under bilen,så de pumpar upp sej själv om det börjar bli blött över en viss nivå. så en aktersnurra på det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Mars , 2015 Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Som jag ser det har du egentligen två alternativ: 1. Sansa din körning och håll dig borta från allt för sanka områden (nää tråkigt ). 2. Skaffa en bandvagn som så många andra här på forat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Ja jag kan ju hålla mej från "kulvert övnings områden" för stridsvagnar i alla fall, de är tydligen djupa Bandvagn Ja jo Får hoppas på en bra triss lott tills jag fyller år 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 Mars , 2015 Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Nu är ni dumma mot Hansen! (Han skall ju inte köra denna bilen, så det är lugnt ) Bra med en fastprisleverantör på dieselkonvertering! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 21 Mars , 2015 Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Volvo 850/v70 Tdi-motorn är ju ganska poppis att stoppa i skattebefriade 740/760 så att stoppa den i en C303/tgb borde funka utmärkt. En hel donatorbil är nog att rekomendera då det är lite elprylar som skall lira ihop. Att det är elstyrd insprutning är inget problem i dyhålen som jag ser det, tänk alla endurocyklar som dränks i lerhål under novemberkåsan varje år utan problem. Moderna bilar har dessutom tämligen väl tätade kontaktdon med o-ringar och annat som håller vätan ute, inte som original flatstiftskontakter. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Hm Volvo och VAG har lite olika lösningar på samma motor, så det gäller att välja rätt modell. Nu klurar jag mest på hur lösa elen. 24 och 12 V system i samma bil, 3 st batterier ?? Servo pumpen åker nog och får nog ge plats för en 24 v generator, så det blir dubbla generatorer på dem Ångrar bittert att jag inte köpte 12-24 volt omvandlaren de sålde ut för 150 kr på Swedol när jag var där sist, den hade kostat nära 2 laxar . Måste klura lite på hur jag löser detta, det är för många 24 v bilar för att det skall vara lönt att börja byta det som behövs till 12 v grejor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Min lösning är/kommer att bli: 3 batterier. 24v generator 80A som laddar bra redan på tomgång 12v startmotor 24-12v laddinverter på 40A 12v batteriet + laddinvertern driver allt jag har som är 12v. (Glödstift, startmotor, radio m.m). Laddinvertern laddar automatiskt 12v batteriet när bilen är igång, vill jag ladda länge än så får jag manuellt sätta på laddinvertern. Tycker det är synd att ta servopumpens plats, kan ju hända att du/kunden vill ha servo i framtiden. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Tackar Fredrik. Bra tankar där.Jo det kändes lite overkill med dubbla generatorer.Men kunde vara ett alternativ.När jag synade matningen till motorns styr system. Så var det inga överdrivna dimensioner på kablarna. Så det borde räcka med det du föreslår. På prototypen blir det enkelt, där sitter batteri lådan kvar på 20 bil flaket, så vart jag placerar batteri för 12 v är det inga funderingar om. De mindre tätade lådorna med det viktiga i l får hamna bakom passagerar stolen, en större på väggen bakom utvändigt. Volvo och VAG har turbon vänd åt olika håll ser likt ut i övrigt. Men på den ena måste man dra systemet fram och i en u böj tillbaka, Det blir mycket värme där Den andra kan man ta det rakt bakåt, en klar fördel och kräver mindre plats Tankar om tanken, jag ser inga större problem med att använda original tanken till att börja med, det ända som behövs är en avluftnig till det finns anslutningar så det räcker annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Hm glömde av lite små detaljer. Jag måste ju veta exakt vad motorn kommer i från för bil. Dels för uppgifterna till regeringen besiktningen och vidare sök av motorer. borde väll kunna få fram det via motor numret annat tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Varför inte spänningssänka hela bilen till till 12V?? Dubbla system lär så småningom bli trubbel.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Ja utbudet av 12 v fläktmotorer till kupe fläkten samt torkarna och div instrument till Just TGB är starkt begränsat vad jag vet av i alla fall, annars vore det en lösning. Nä det är för mycket detaljer på TGBn som kräver 24 v för att det skall vara lönt att byta till 12 v system i dem, det blir nog dyrare. Skall det bli en lösning som flera kan nyttja så blir nog det olika för alla som bygger, Jag kör nog på Fredriks ide, Den är beprövad sedan tidigare och ganska billig i sammanhanget. Hålla ner priset är en prio för mej. hur andra löser det, Ja det kan ju få kosta vad som helst. Får ta lite krångel med två system. vet man vad som är vad är inte felsökning svårare än vanligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.